HØSTFEST: 20. september åpner en av verdens største nyttekjøretøyutstillinger, IAA Transportation, i Hannover. Her fra forrige messe, i 2018.

To for en: Automechanika pluss IAA – en god kombinasjon

Det burde være såpass mange felles interesser på to store, kommende messer at flere enn vanlig tar en lang weekend i Tyskland nå i september.

Automechanika i Frankfurt og IAA for nyttebiler i Hannover har så å si uten unntak funnet sted nesten samtidig på høsten hvert annet år.

Men i år er det mer nesten samtidig enn vanlig. Mens Frankfurt stenger sine porter en lørdag åpner Hannover sine en tirsdag. Datoer henholdsvis 17. og 20 september.

Det burde ikke være vanskelig å finne noe å fylle den skjeve week-enden mellom de to eventene med.

For dem som er mer opptatt av tungbilers servicemarked enn av bilene selv, er det ingen tvil om at Automechanika er viktigere enn IAA. De store lastebilprodusentene på IAA har riktignok egne oppskrifter på slik virksomhet, men for alle som vil orientere seg om hva som virkelig finnes på det frie servicemarkedet er Automechanika (eller Automessen på Lillestrøm, i slutten av september) viktigere enn noen bilutstilling.

Det er vel ikke en av de store underleverandørene som ikke er i Frankfurt, og som gjerne viser hva du kan vente av finesser på neste generasjon MAN, eller hvordan de akter å takle elektrifisering av lasteflåten, selv om de aldri kommer til å bygge en komplett bil.

Mye tungt i Frankfurt

Det vil garantert være enklere å finne test&rep-systemer som kan ta seg av en av de seks nye ADAS-funksjonene som ble plikt for tunge biler fra 6. juli i år i Frankfurt enn i Hannover.

Selvfølgelig ser Frankfurt også nytten av å trekke så mye tungbil som mulig innenfor Automechanikas vegger – konkurransen på dette området er blodig. At dekk-messen i Köln har overlevd er nesten utrolig. At Equip’Auto i Paris (samme år som Automechanika for sikkerhets skyld) begynner å bli svært blek burde ikke overraske.

Men selv om Frankfurt legger stor vekt på at også tunge biler er blitt en egen gruppe i konkurransen om årets beste innovasjoner er det allikevel ikke nok til at det er blitt snakk om at IAA for nyttekjøretøy kommer til å flytte til Frankfurt for å erstatte IAA personbil som har rømt til andre deler av Tyskland.

Hannover står tilsynelatende støtt, selv om det også er noen rare undertoner der.

For eksempel skal ikke de store tyskerne vise busser i den spesielle seksjonen i år. Men til gjengjeld blir den spesielle buss-seksjonen større enn noensinne. En og annen autonom medspiller vil også dukke opp der.

Det kan hende begrunnelsen er så enkel at de ikke har noe nytt å vise – men det betyr også at Daimler Trucks og Traton – som begge har hver sin kjempehall – må finne noe annet å fylle den enorme gulvflaten med uten at det blir banalt.

Dette blir for øvrig første gang Daimler Trucks viser seg frem på egen hånd. Det betyr blant annet at alle ansiktene rykker et geledd frem – hele toppsjiktet fra gamle Daimler er nå erstattet av den nye (og delvis gamle) ledelsen for last og vans.

Det vi er enda litt mer spente på er hvordan Traton skal presentere seg nå. Ting kan tyde på at det ikke kommer til å bli lagt like store vekt på det påstått tette samarbeidet mellom Scania og MAN i år, men at merkene skal få mer frihet til å utvikle sine egne posisjoner i markedet igjen.

De store linjene

Overordnet blir det selvfølgelig tre store temaer som vi må følge med på. I hvert fall de av oss som ikke er opptatt av den neste bilen vi skal kjøpe og leve av, men som også kan bruke tid på å følge de såkalt store linjene.

Det ene er økende internasjonalt samarbeid. Det går ikke an å være alenestående lastebilprodusent lenger. Utvikling og enhetspris på produktet er alt for høyt til at selv relativt store enheter som Iveco kan klare det på egen hånd. Samtidig som det er veldig vanskelig å være en liten start up med geniale ideer uten på en eller annen måte å bli tatt under beskyttelse av en av de store.

Det andre er selvfølgelig elektrifiseringen der utviklingen er minst like spennende hos underleverandørene som hos OE-produsentene. (En av kandidatene til Automechanikas innovasjonspris er forresten en smart TRAKr elektrisk aksel fra SAF for semier – den skal ikke drive, bare regnerere energi ved oppbremsing).

Og det tredje temaet er – vi slipper ikke unna denne gangen heller – mobilitet. Akkurat som om det ikke er det denne bransjen har drevet med siden tidenes morgen.

For dem som virkelig skal kjøpe bil eller utstyr er tilbudet komplett og vel så det. Det enorme utendørsområdet er fullt av det ene geniale påbygget etter det andre, veldig mange allerede solgt, eller bygd på ordre. Ikke så få med norske skilt allerede.

Nye produkter, nye navn

Du kan fort gå deg bort i denne vrimmelen av gode ideer, dersom du ikke er flink til å konsentrere deg om det du virkelig er ute etter. På den annen side kan det godt være du vil finne en ny liten elektrisk bil som er ekstremt attraktiv, selv om du ikke aner hva du skulle bruke den til.

Det kommer til å være minst 12 elektriske biler der – batteri eller hydrogen – biler du aldri har hørt navnet på. Fra ombygde Volvo FH til spesialbygde små maskinbærere beregnet på kommunale oppgaver eller – ikke så sjelden – biler som er svaret på spørsmål som egentlig aldri har vært stilt. Volta, Tevva og Hyzon er bare noen av de merkevarenavnene som nevnes.

Etter flere års pause har hele bransjen utviklet elegante online løsninger for presentasjoner og markedsføring og salg.

Det er heldigvis ting som tyder på at denne månedens mange bransjeutstillinger – inklusive den på Lillestrøm – vil bli overbevisende eksempler på at fysiske møter fremdeles er viktig.

Powered by Labrador CMS