Geely Xingji etanolbuss

Geely i Sinotrans’ metanol-samarbeid

Det er ikke lenge siden vi fortalte om logistikkgiganten Sinotrans som startet samarbeide med Pony.ai om selvkjørende biler. Nå dukker et nytt prosjekt opp. Bruk av metanol som drivstoff i samarbeid med Geelys yrkesbil-divisjon Farizon.

Da de 19. Asia-lekene åpnet i Hangzhou i slutten av september, brant faklene,matet av grønn metanol fra Geely Gruppen.

Geely som bygget biler i alle vektklasser med alle typer drivlinjer, er en ivrig deltaker i Kinas «dual-carbon» strategi (som blant annet betyr at ikke all innsats skal settes på batterielektrisk). Geely jobber hardt med metanol som drivstoff for transport både på vann, skinner og landevei.

(saken fortsetter)

Geelys egen metanolbuss, en 8,5 meters bybuss, begynte å rulle av båndet hos Farizon-fabrikken i Nanchong i juli.

Geely Xingji er forresten bussens korrekte navn. Den er et undermerke av Farizon.

Ny teknologi

Teknologien er ifølge Geely flunkende ny, de kaller det en metanol-hydrogen hybrid teknologi, der motoren har en kompresjon på 12,5 : 1 og den når en termisk effektivitet på 41,5 prosent.

Drivlinjen møter alle krav til de kjøreprogram-strategier som bestemmes av kjøreforholdene, forteller fabrikken og minner om at metanol er den eneste energikilden blant rekken av nye og «grønne» muligheter som holder seg flytende under alle normale temperaturer og trykk.

Med andre ord sikker og uproblematisk i bruk

Med det store bruksområdet er det naturlig at også Sinotrans engasjerer seg. Deres frakt beveger seg på alle metanol-mulige plattformer.

Betydelige kutt

Men det er ikke bare grønn drift som ligger under nasjonens Dual-Carbon strategi. I Kina forbruker lastebilene 51 % av all diesel og bidrar med 56 % av all landeveistransport-produsert karbon-utslipp, i tillegg til 80 % av alle partikler.

Hvis halvparten av landets lastebiler gikk på metanol kunne nasjonen redusere oljeimporten med 125 millioner tonn, og kutte CO2-utslippene med 215 millioner tonn, hevder Geely.

Samarbeidet med Sinotrans skal gå på alt fra videre utvikling av teknologien, produksjon og lagring av grønn metanol og å bruke den over hele logistikk-spekteret. Det er også snakk om digitalt samarbeid som skal sørge for sømløs flyt av informasjoner der logistikk og drivlinjer møtes.

Geely er den første nyttebil-produsenten i Kina som har satset på New Energi og har praktisk kompetanse på «el + metanol hydrogen» som de sier. Etter 20 års innsats med metanol er Farizon den eneste nyttebilprodusenten som selger både de tyngste lastebilene, lette trucks, minitrucks og varebiler, og busser med metanol drivlinjer.

Geelys Fariozon har et bredt spekter av nyttekjøretøy, og mange av dem er klar for drift på etanol
Powered by Labrador CMS