-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Råttent 2024?
Kvartalsrapportene for lastebilfabrikkene forteller (stort sett) om ordreinngangen. Den ser ikke lystig ut for neste år.
Stort sett kan du gå inn på Investor Relations og så nevne det børsnoterte selskapet du ønsker info om.
Uten å kunne veldig mye, er det som regel enkelt å finne de informasjonene du er ute etter.
Da det manglet tre måneder på neste år, ble vi interessert i ordreinngangen for de store lastebilprodusentene og i å sammenlikne med fjorårets. Og nå er alle Q3 rapportene klare.
Å sammenligne med 2022 er kanskje litt råttent, for vi vet at det kom inn mange ordres i Europa i fjor. Det ser vi også av salget de første ni månedene i år – lastebilsalget var opp 28 % (omtrent det samme i Norge) – et ganske trygt speilbilde av ordre-reserven.
Mercedes-Benz Trucks har en klar presentasjon:
Volumet endte på 128.861 biler i tredje kvartal mot 134.972 i fjor. Ned 5 prosent. Akkumulert endte de første ni månedene i år på 385.921 biler mot 365.219 i fjor. Opp 6 prosent.
Så forteller de om 99.070 bestillinger i tredje kvartal. I fjor hadde ordreboken 135.569 innslag – nedgang på hele 27%. Og hvis vi tar alle de ni første månedene: 318.941 ordres inn – i fjor på samme tiden: 385.702 – med andre ord: minus 17%.
Scania ser litt annerledes ut:
De leverte 21.293 biler i tredje kvartal – 250 – eller én prosent – færre enn i fjor. For de første tre kvartalene kom det 67.743 nye Scaniaer ut i verden – 58.364 var tilsvarende volum i fjor. Opp 16 %.
Ordreboken ser helt annerledes ut. For de første tre kvartalene kom det 61.781 bestillinger – 58.550 i fjor. En økning på 6 %. Mens tredje kvartal alene viste en økning på solide 19 %. Fra 19.337 i fjor, til 23.083 i år.
Hadde Volvo gitt oss en tilsvarende historie hadde det vært lyst for Norden. Men ikke akkurat:
Akkumulert har utleveringene økt med 6 %, fra 169.724 til 180.647 biler. I siste kvartal var økningen litt mindre, men allikevel 4 % opp, fra 53.303 til 55.274 biler.
Ordreboken er svakere.
47.202 bestillinger i tredje kvartal – det var 64.689 i fjor (merk: her snakker vi både Renault – minus 27 %, og Mack – minus 14 %) og det gir en samlet nedgang på 27 % i kvartalet.
For hele året så langt – og da lå både Renault og Mack i pluss – har ordremassen sunket fra 163.671 til 155.550 – en nedgang på 5 %. Med andre ord en meget brå vekst i tilbakegangen.
Prøv å finne tilsvarende opplysninger hos MAN.
For det første er det ganske vanskelig bare å finne frem til MAN – det heter nemlig mye mer enn bare MAN.
For det andre er de kjipe med informasjonene og de er såpass dårlig organisert at jeg støttet meg heller til Traton der jeg jo fant noe, men bare for januar – september og ikke noe separat for Q3.
Vel: den grove konklusjonen er allikevel klart:
MAN hadde fremgang i salg, 84.244 nye biler så langt i år mot 55.862 i fjor – en økning på 51 %.
Andre veien ifølge ordreboken:
65.938 bestillinger lå og ventet på neste år ved utgangen av september. Der fant vi 81.856 i fjor. Tilbakegang på litt over 20 %.
Det mangler kanskje noen merker, men vi tviler på at DAF, Iveco og de andre hadde kunnet lyse opp dette bildet vesentlig.