-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

MegaCharge: Slik skal de få fart på elektrifisering av tungtransporten
Forskningsprosjektet MegaCharge samler ledende aktører for å skape en komplett verdikjede for utvikling av ladeinfrastruktur for elektrisk tungtransport.
Prosjektet fikk 66,5 millioner fra Grønn plattform-ordningen, som finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet. MegaCharge skal bidra til å omstille hele verdikjeden innen elektrifisering av transport for å nå målet om 50 % utslippskutt for transportsektoren innen 2030. Prosjektet samler viktige norske aktører fra alle deler av verdikjeden.
– Ved å ta ledelsen i utvikling av kompetanse på ladeinfrastruktur for tungtransport, vil norske aktører kunne få et enormt internasjonalt konkurransefortrinn som muliggjør eksport av teknologi og tjenester med et stort verdiskapingspotensial, sier Bendik Nybakk Torsæter, som er leder for MegaCharge og forskningsleder i SINTEF Energi.
Partnerne i prosjektet er SINTEF Energi (prosjektleder), SINTEF Community, Circle K, Elywhere, Pixii, Statens vegvesen, NOR Elektro Automasjon, Pratexo, Glitre Nett, Tensio, Elinett, Norges Lastebileier-Forbund og Sustainable Energy, opplyses det i en pressemelding.

Mangler ladetilbud for tunge kjøretøy
Norge har en stor andel elektriske personbiler, og det er en velkjent og utbredt teknologi som ligger bak ladeinfrastrukturen for personbilene. Ladeinfrastruktur for tungtransport er derimot fortsatt en umoden teknologi.
– Stortinget har bestemt at alle nye lastebiler er nullutslipp fra 2030. Det trengs en massiv utbygging av ladeinfrastruktur og vi håper dette Grønn plattform-prosjektet kan utvikle ladeløsningene som trengs, sier Sigve Jarl Aasebø i Statens vegvesen.
For tungtransportlading er det tekniske utfordringer med å designe og bygge ladeinfrastruktur som kan levere den nødvendige effekten i tide til ladestasjonene. Det er også en utfordring å oppnå lønnsomhet for ladeaktørene.
– Mangel på ladeinfrastruktur utgjør en betydelig barriere for norske transportører som ønsker å investere i elektriske kjøretøy. Det er derfor et stort behov for en felles norsk satsing på å utvikle ny kunnskap, løsninger og teknologi som kan akselerere utbygging av ladeinfrastruktur for tungtransport i Norge, sier Torsæter.
Kobler kraftsystemet til transportsystemet
Ladeinfrastrukturen knytter kraftsystemet og transportsystemet sammen – to systemer som inntil nylig var adskilte.
– Det er essensielt med tett samarbeid mellom aktørene i disse sektorene for å kunne utvikle smarte og innovative løsninger og teknologi for hurtig og effektiv utbygging av ladeinfrastruktur som dekker transportørenes behov og sikrer god utnyttelse av strømnettet, sier Torsæter.
Mange steder i landet har ikke strømnettet tilstrekkelig kapasitet til utbygging av nye hurtigladestasjoner. MegaCharge skal bidra til å løse dette ved å blant annet utvikle og teste ut et verktøy for optimal design av ladestasjoner og et styringssystem for optimal utnyttelse av strømnett og infrastruktur på ladestasjoner.
Bygger fullskala lademodul
I tillegg til disse innovative løsningene, samt utvikling av et konsept for booking av ladetjenester, skal én av MegaCharge-partnerne, Elywhere, bygge en fullskala lademodul for megawatt-hurtiglading av lastebiler. Denne løsningen vil bli testet ut i et pilotprosjekt.
– Vi synes dette prosjektet er veldig positivt siden vi ser et stort behov for hele tungtransporten, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Vi har i dag kunder i hele Europa, og ønsker å utvide dette området til å gjelde hele tungtransportsegmentet, sier Anders Rudlang, CEO i Elywhere.
Circle K skal også demonstrere flere av løsningene som utvikles på sine lokasjoner. I tillegg stiller Statens vegvesen en eller flere av sine lokasjoner til disposisjon for uttesting i prosjektet.
– Pilotprosjektene i MegaCharge er viktige for å demonstrere og verifisere metoder, konsepter og teknologi som blir utviklet i prosjektet. Løsningene våre vil få fart på elektrifiseringen av transportsektoren. Vi vet at de viktigste barrierene for kjøp av elektriske lastebiler er mangel på ladeinfrastruktur, umoden og dyr teknologi og mangel på kunnskap. Dette skal vi gjøre noe med! sier Torsæter.
Mer om samme tema:
-
Enova: – Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler
-
Superlader på Brenner
-
Scania klare for Megawatt-lading
-
Mer Norway bygger for tungbillading på Jessheim og i Svinesundparken
-
CATL klare til å rulle ut batteribytte for lastebiler
-
– I et modent marked vil det være stort behov for underveislading
-
Her skal yrkessjåfører kunne lade både bil og kropp
-
- Dette er et marked i vekst, men vi trenger drahjelp
-
Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme
-
Felleskjøpet og Reitan Retail sammen om transportsatsning