-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den støyer, lekker og har dårlige bremser. Er dette Cybertruck?
Tidligere på sommeren dumpet det inn en datapakke på 100 gigabyte til tyske Handelsblatt. Den ble døpt Tesla-File og inneholdt pinlige informasjoner om selskapet og produktene.
Det er selvfølgelig noen med en helt spesiell agenda som står bak slike lekkasjer. Men Handelsblatt valgte allikevel å offentliggjøre store deler av dokumentene. Blant annet fordi det dels ikke lot til å være tvil om at det var ekte vare, dels fordi den inneholdt mange detaljer som gikk på diskutabel HMS-praksis og dels fordi det var åpenbart at selskapet ikke behandlet personlige data, eller kunde-data, korrekt.
Og oppi det hele fant man en 20-siders statusrapport om «Cybertruck Driving Dynamic & NVH (støy, vibrasjoner og manglende komfort)»
Avisen forteller at rapporten er utstyrt etter trafikklys-systemet. Der målene er beskrevet blir det merket med grønt, gul eller rødt dersom målet er, ikke helt er, eller slett ikke er nådd.
Sidene domineres av rødt og gult, skriver avisen.
Feilene går fra bremser til karosseri-sammensetting og konkret får vi for eksempel vite at karosseri-stivheten, der målet var 50 kilonewtonmeter per grad, ikke var høyere enn 34.
I en kommentar til den elektriske styringen står om forsinkelsen (reaksjon fra ratt til hjul) at den er på 50 millisekunder. En av ingeniørene kommenterer: en forsinkelse på fem millisekunder er bra, men grensen for meg går fra ti og oppover.
Det ble nevnt at med last endret camber-vinkelen seg slik at dekkene ble slitt for fort. Under kolonnen med «Mulige løsninger» hadde ingeniørene skrevet «sannsynligvis ingen».
Cybertruck har en lang historie. I 2014 sa Musk at han ønsket å produsere en elektrisk truck om fire til fem år. I juli 2016 var en slik truck en del av hans Masterplan. I 2018 skulle vi kanskje kunne få se en prototype neste år. I 2019 sto han på scenen med den nye Cybertrucken ved siden av seg.
Seks dager etter hadde han 250.000 forhåndsbestillinger. I oktober 2020 hadde han aldri sett maken til etterspørsel. I januar 2021 ville Tesla kunne gjøre noen leveranser mot slutten av året – «hvis vi er heldige». Et år senere kjørte han gjennom Gigafabrikken i Texas med en av prototypene. «Den er kjempebra».
Nå er den endelig her – later det til.
Da kan vel også de 1,9 millionene som visstnok har betalt et depositum – og enda er vi ikke ferdig med juli – kunne regne med at ingeniørene og produksjonsarbeiderne har hatt så god tid at det nå er nesten bare grønnfarger i snag-protokollen.
Selv om noen på kundelisten må regne med å vente minst fem år, har de forhåpentlig noe bra å se fem til. Annerledes i hvert fall.