-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Den støyer, lekker og har dårlige bremser. Er dette Cybertruck?
Tidligere på sommeren dumpet det inn en datapakke på 100 gigabyte til tyske Handelsblatt. Den ble døpt Tesla-File og inneholdt pinlige informasjoner om selskapet og produktene.
Det er selvfølgelig noen med en helt spesiell agenda som står bak slike lekkasjer. Men Handelsblatt valgte allikevel å offentliggjøre store deler av dokumentene. Blant annet fordi det dels ikke lot til å være tvil om at det var ekte vare, dels fordi den inneholdt mange detaljer som gikk på diskutabel HMS-praksis og dels fordi det var åpenbart at selskapet ikke behandlet personlige data, eller kunde-data, korrekt.
Og oppi det hele fant man en 20-siders statusrapport om «Cybertruck Driving Dynamic & NVH (støy, vibrasjoner og manglende komfort)»
Avisen forteller at rapporten er utstyrt etter trafikklys-systemet. Der målene er beskrevet blir det merket med grønt, gul eller rødt dersom målet er, ikke helt er, eller slett ikke er nådd.
Sidene domineres av rødt og gult, skriver avisen.
Feilene går fra bremser til karosseri-sammensetting og konkret får vi for eksempel vite at karosseri-stivheten, der målet var 50 kilonewtonmeter per grad, ikke var høyere enn 34.
I en kommentar til den elektriske styringen står om forsinkelsen (reaksjon fra ratt til hjul) at den er på 50 millisekunder. En av ingeniørene kommenterer: en forsinkelse på fem millisekunder er bra, men grensen for meg går fra ti og oppover.
Det ble nevnt at med last endret camber-vinkelen seg slik at dekkene ble slitt for fort. Under kolonnen med «Mulige løsninger» hadde ingeniørene skrevet «sannsynligvis ingen».
Cybertruck har en lang historie. I 2014 sa Musk at han ønsket å produsere en elektrisk truck om fire til fem år. I juli 2016 var en slik truck en del av hans Masterplan. I 2018 skulle vi kanskje kunne få se en prototype neste år. I 2019 sto han på scenen med den nye Cybertrucken ved siden av seg.
Seks dager etter hadde han 250.000 forhåndsbestillinger. I oktober 2020 hadde han aldri sett maken til etterspørsel. I januar 2021 ville Tesla kunne gjøre noen leveranser mot slutten av året – «hvis vi er heldige». Et år senere kjørte han gjennom Gigafabrikken i Texas med en av prototypene. «Den er kjempebra».
Nå er den endelig her – later det til.
Da kan vel også de 1,9 millionene som visstnok har betalt et depositum – og enda er vi ikke ferdig med juli – kunne regne med at ingeniørene og produksjonsarbeiderne har hatt så god tid at det nå er nesten bare grønnfarger i snag-protokollen.
Selv om noen på kundelisten må regne med å vente minst fem år, har de forhåpentlig noe bra å se fem til. Annerledes i hvert fall.