-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
– Strengere krav og høyere gebyrsatser gjør nok at flere sjekker en ekstra gang
Kontrollørene i Statens vegvesen sjekket dekk og kjetting på 64.550 tunge kjøretøy forrige vinter. Nå er de klare for en ny sesong.
– Målet med kontrollene våre er økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet på norske vinterveger, sier leder for utekontroll, Kjetil Wigdel.
– Selv om vintersesongen offisielt ikke startet før 1. november, har været gjort at vi har tjuvstartet kontrollene av vinterdekk og riktig antall kjetting flere steder. Alle førere har ansvar for at bilen de kjører skal være skodd for forholdene, sier Wigdel i en pressemelding.
Statistikken fra vinteren 2020/2021 viser at de aller fleste førerne av tunge kjøretøy er seg sitt ansvar bevisst når det gjelder dekk og kjetting.
Av de nesten 65.000 kontrollerte motorvognene og tilhengerne var det 2.533 som ikke hadde godkjente dekk. 1.154 kjøretøy hadde ikke med tilstrekkelig antall kjettinger.
– Det betyr at over 96 prosent av de kjøretøyene vi har kontrollert har hatt godkjente dekk. Selv om det er en stor andel, håper vi den blir enda større den kommende vinteren, sier Wigdel.
Kravene til vinterutrustning har blitt gradvis skjerpet de seneste årene. Tungbilførere som blir stoppet med dekk som ikke er godkjente kan nå vente seg gebyr på 2.000 kroner per dekk. Dersom man ikke har riktig antall kjettinger, kan man få gebyr på opp mot 1.500 kroner per manglende kjetting.
– Strengere krav og høyere gebyrsatser gjør nok at både transportselskap og sjåfører sjekker dekk og kjettinger en ekstra gang før de legger ut på norske vinterveger, sier Kjetil Wigdel.
Han understreker imidlertid at gode dekk ikke er en garanti mot trøbbel på vinterføre.
– God dekkutrustning er veldig viktig, men det løser ikke alle utfordringene som kan dukke opp på glatte og slapsete veger. Førerens kompetanse og vurderingsevne er også viktig. Dette er ting vi ikke får kontrollert på våre kontrollplasser, sier Wigdel.
Tallene viser at utenlandske vogntog er overrepresentert både når det gjelder underkjente dekk og manglende kjettinger.
– Dette er ikke uventet og i tråd med det vi har sett de siste årene. Men vi ser som sagt at de skjerpede kravene og sanksjonene som har kommet, har hatt en preventiv effekt. Jeg håper og tror at denne utviklingen vil fortsette også denne vinteren, sier Wigdel.