-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

– Strengere krav og høyere gebyrsatser gjør nok at flere sjekker en ekstra gang
Kontrollørene i Statens vegvesen sjekket dekk og kjetting på 64.550 tunge kjøretøy forrige vinter. Nå er de klare for en ny sesong.
– Målet med kontrollene våre er økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet på norske vinterveger, sier leder for utekontroll, Kjetil Wigdel.
– Selv om vintersesongen offisielt ikke startet før 1. november, har været gjort at vi har tjuvstartet kontrollene av vinterdekk og riktig antall kjetting flere steder. Alle førere har ansvar for at bilen de kjører skal være skodd for forholdene, sier Wigdel i en pressemelding.
Statistikken fra vinteren 2020/2021 viser at de aller fleste førerne av tunge kjøretøy er seg sitt ansvar bevisst når det gjelder dekk og kjetting.
Av de nesten 65.000 kontrollerte motorvognene og tilhengerne var det 2.533 som ikke hadde godkjente dekk. 1.154 kjøretøy hadde ikke med tilstrekkelig antall kjettinger.
– Det betyr at over 96 prosent av de kjøretøyene vi har kontrollert har hatt godkjente dekk. Selv om det er en stor andel, håper vi den blir enda større den kommende vinteren, sier Wigdel.
Kravene til vinterutrustning har blitt gradvis skjerpet de seneste årene. Tungbilførere som blir stoppet med dekk som ikke er godkjente kan nå vente seg gebyr på 2.000 kroner per dekk. Dersom man ikke har riktig antall kjettinger, kan man få gebyr på opp mot 1.500 kroner per manglende kjetting.
– Strengere krav og høyere gebyrsatser gjør nok at både transportselskap og sjåfører sjekker dekk og kjettinger en ekstra gang før de legger ut på norske vinterveger, sier Kjetil Wigdel.
Han understreker imidlertid at gode dekk ikke er en garanti mot trøbbel på vinterføre.
– God dekkutrustning er veldig viktig, men det løser ikke alle utfordringene som kan dukke opp på glatte og slapsete veger. Førerens kompetanse og vurderingsevne er også viktig. Dette er ting vi ikke får kontrollert på våre kontrollplasser, sier Wigdel.
Tallene viser at utenlandske vogntog er overrepresentert både når det gjelder underkjente dekk og manglende kjettinger.
– Dette er ikke uventet og i tråd med det vi har sett de siste årene. Men vi ser som sagt at de skjerpede kravene og sanksjonene som har kommet, har hatt en preventiv effekt. Jeg håper og tror at denne utviklingen vil fortsette også denne vinteren, sier Wigdel.