-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
– Strengere krav og høyere gebyrsatser gjør nok at flere sjekker en ekstra gang
Kontrollørene i Statens vegvesen sjekket dekk og kjetting på 64.550 tunge kjøretøy forrige vinter. Nå er de klare for en ny sesong.
– Målet med kontrollene våre er økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet på norske vinterveger, sier leder for utekontroll, Kjetil Wigdel.
– Selv om vintersesongen offisielt ikke startet før 1. november, har været gjort at vi har tjuvstartet kontrollene av vinterdekk og riktig antall kjetting flere steder. Alle førere har ansvar for at bilen de kjører skal være skodd for forholdene, sier Wigdel i en pressemelding.
Statistikken fra vinteren 2020/2021 viser at de aller fleste førerne av tunge kjøretøy er seg sitt ansvar bevisst når det gjelder dekk og kjetting.
Av de nesten 65.000 kontrollerte motorvognene og tilhengerne var det 2.533 som ikke hadde godkjente dekk. 1.154 kjøretøy hadde ikke med tilstrekkelig antall kjettinger.
– Det betyr at over 96 prosent av de kjøretøyene vi har kontrollert har hatt godkjente dekk. Selv om det er en stor andel, håper vi den blir enda større den kommende vinteren, sier Wigdel.
Kravene til vinterutrustning har blitt gradvis skjerpet de seneste årene. Tungbilførere som blir stoppet med dekk som ikke er godkjente kan nå vente seg gebyr på 2.000 kroner per dekk. Dersom man ikke har riktig antall kjettinger, kan man få gebyr på opp mot 1.500 kroner per manglende kjetting.
– Strengere krav og høyere gebyrsatser gjør nok at både transportselskap og sjåfører sjekker dekk og kjettinger en ekstra gang før de legger ut på norske vinterveger, sier Kjetil Wigdel.
Han understreker imidlertid at gode dekk ikke er en garanti mot trøbbel på vinterføre.
– God dekkutrustning er veldig viktig, men det løser ikke alle utfordringene som kan dukke opp på glatte og slapsete veger. Førerens kompetanse og vurderingsevne er også viktig. Dette er ting vi ikke får kontrollert på våre kontrollplasser, sier Wigdel.
Tallene viser at utenlandske vogntog er overrepresentert både når det gjelder underkjente dekk og manglende kjettinger.
– Dette er ikke uventet og i tråd med det vi har sett de siste årene. Men vi ser som sagt at de skjerpede kravene og sanksjonene som har kommet, har hatt en preventiv effekt. Jeg håper og tror at denne utviklingen vil fortsette også denne vinteren, sier Wigdel.