SKRIK: Detroit-baserte Ted Cannis, CEO for Ford Pro, vet hvordan han skal sjarmere nordmenn, og la i vei om Holmenkollen-besøk i 1984, Jahn Teigen og ikke minst Edvard Munch og «Skrik» som han klarte å knytte direkte opp mot lanseringen av Ford Pro.
SKRIK: Detroit-baserte Ted Cannis, CEO for Ford Pro, vet hvordan han skal sjarmere nordmenn, og la i vei om Holmenkollen-besøk i 1984, Jahn Teigen og ikke minst Edvard Munch og «Skrik» som han klarte å knytte direkte opp mot lanseringen av Ford Pro.

– Dette er akkurat slik vi ser for oss at mange varebileiere og flåte-administratorer føler seg nå

Digitaliseringen, oppkoblingen og elektrifiseringen som nå treffer nyttekjøretøymarkedet som en monsterbølge kan få varebileiere og flåteadministratorer til å føle seg som personen i «Skrik» av Edvard Munch, mener Ted Cannis, toppsjef for nye Ford Pro. Nå hevder han å ha hjelpen klar.

Publisert

I det hele tatt var det ganske fornøyelig da den karismatiske amerikaneren gikk opp på scenen under lanseringen av Ford Pro i Barcelona Havn nylig.

Med en hånd mot hvert kinn skar han grimaser og forklarte at han forsøkte å etterligne personen i Munchs verdenskjente mesterverk (dessverre var vi ikke raske nok på labben med fotoapparatet).

Ifølge Munch-museet finnes det ingen entydig tolkning av den forvridde figuren i forgrunnen av kunstverket som finnes i flere versjoner, både som maleri og litografi: «Er det den som skriker, eller forsøker den instinktivt å beskytte seg mot lyden av et skrik? Er dette en ekte person, eller en symbolsk fremstilling?»

Ford Pro-sjefen, som foruten solid økonomiutdannelse har fullført en bachelorgrad i filosofi, har uansett sin egen tolkning:

– Dette er akkurat slik vi ser for oss at mange varebileiere og flåteadministratorer føler seg nå, sa han.

– Vi har intervjuet mange av dem. De er rådville og usikre med tanke på alle de store teknologiske omveltningene og endringene i markedet, ikke minst det at de må forholde seg til en stor skog av aktører, der noen leverer kjøretøy, noen leverer ladeinfrastruktur og noen leverer flåtestyringen, utdypet Cannis, og fullførte:

– Nettopp derfor lanserer vi nå Ford Pro – for at kundene våre skal få alt på ett sted.

Alt henger sammen

Den nye, globale forretningsenheten under ledelse av CEO Cannis, som har vært i Ford i over 20 år – blant annet som global sjef for elektrifisering – skal konsentrere seg om følgende fem områder:

Kjøretøy, software, ladeløsninger, service og finansiering.

– Poenget er at alt dette henger sammen og må sees under ett, understreket Cannis.

BRED TEKNOLOGI-TILNÆRMING: Ted Cannis fortalte at for å sikre seg rett kompetanse har han rekruttert en bråte teknologer fra Apple, Google, Samsung og Tesla.
BRED TEKNOLOGI-TILNÆRMING: Ted Cannis fortalte at for å sikre seg rett kompetanse har han rekruttert en bråte teknologer fra Apple, Google, Samsung og Tesla.

Ford har for så vidt alltid tatt nyttekjøretøy på alvor, men de seneste årene har de økt satsingen betydelig.

For eksempel har kapasiteten i Ford of Europe historisk, i form av mennesker og utviklingsavdelinger, vært 70 prosent orientert mot personbil og 30 prosent mot nyttekjøretøy. For et par år siden ble tyngdepunktet forskjøvet, til nær en 50-50 fordeling mellom personbil og nyttekjøretøy.

Pro blir nå en av bærebjelkene i Ford. De skal kombinere bruk av live bildata, programvare, ladeløsninger, finansiering og et omfattende servicenettverk for nyttekjøretøy – i en dedikert plattform for flåtestyring til bedriftskundene hvor de kan styre sine tilkoblede og elektrifiserte bilflåter.

– Vi er på full fart inn i en digital «always-on» tidsalder hvor det å styre en hel bilflåte er mer komplekst enn noensinne, sa Ted Cannis.

Her skal bedriftskundene hjelpes med å administrere sine flåter, enten de kjører bensin, diesel eller elektrifiserte modeller – uavhengig av om det er en Ford eller et annet bilmerke.

Under presentasjonen ble det understreket at de kommende versjonene av E-Transit skal kunne benytte de fleste typer ladestasjoner, og flåtestyring og systemstyring av ladestasjoner skal fungere på kryss av ulike merker.

Cannis har et mål om at disse løsningene skal kunne bidra til en omsetning på nærmere 400 milliarder kroner globalt i løpet av 2025.

Reduserer uplanlagt nedetid

Nedetid er angivelig den tredje høyeste kostnaden for en bilflåte – bare drivstoff og avskrivinger er dyrere.

Ved å bruke data fra kjøretøy som er tilkoblet døgnet rundt, og forhandlernettet, mener Ford Pro – inspirert av tungbilbransjen – å kunne gi høyere driftstid/oppetid.

Dette inkluderer også en flåte med mobile servicebiler som kan utføre service og tjenester når som helst og hvor som helst. Mobil Service er allerede på plass hos flere norske Ford-forhandlere.

Ford Pro hevder at FordLiive, som kobler realtidsdata fra bilen med nettverket av Fords Transit-sentre, kan redusere nedetiden i en flåte biler med opp mot 60 prosent.

Transit Senterne starter

Alle norske Ford-forhandlere er elbilsertifisert.

– 28 av Ford-forhandlerne i Norge har dedikerte Transit Sentre. Disse skal nå starte utrullingen av Ford Pro først, men etter hvert følger også alle de andre Ford-forhandlerne etter, som i tillegg til de elektriske bilene er et helt «økosystem» av digitale tjenester, servicetjenester, finansiering og ladeinfrastruktur, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, til YrkesBil.

Hun opplyser at Transit Senterne foreløpig ikke skal omdøpes til Ford Pro.

– Men på våre nettsider, i salgsmateriell og på klærne til nyttekjøretøyselgerne hos forhandlerne vil det fremover være merkevaren Ford Pro som gjelder, sier Sønsteby.

Samtidig opplyser hun at importøren skal ansette fem-seks nye personer til dedikerte stillinger innenfor Ford Pro-funksjonene, og andre digitale tjenester som det nå jobbes med.

Mer enn 5.000 kundeordre var allerede mottatt før de første produksjonsklare E-Transit forlot fabrikken like før påske.

Den norske importøren opplyser at de skal levere et betydelig antall E-Transit til sommeren.

Powered by Labrador CMS