-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

«Myttji lys» og litt varme kan gjøre susen
Snø og sterk kulde kan gjøre det vanskelig for vanlige billys å gjøre jobben sin, advarer bransjefolk. Nå kommer de med et klart råd til trafikanter som vurderer ekstra utrustning.
– Med de værforholdene vi har mange steder i landet vårt nå, er faren at det legger seg snø og is på lykteglassene slik at sikten reduseres vesentlig. Da kan ekstra lys med automatisk varmefunksjon være en god løsning, sier Katrine Køste, daglig leder i Egil Verne AS.
Selskapet er Norges største leverandør av bilelektriske produkter, som blant annet varsellys, arbeidslys og ekstralys.
– Overgangen til LED-basert utrustning har generelt sett gitt økt lyskvalitet i forhold til eldre teknologi, men den avgir mindre varme. Når vinteren er på sitt hardeste, kan resultatet bli at temperaturen blir for lav til å holde lykteglassene frie for snø og is, sier Køste.
Proffmarkedet har gått foran
Nå øker etterspørselen etter ekstralys med oppvarmet linse.
– Profesjonelle kunder innen last, varetransport og arbeidskjøretøy har i stigende grad valgt dette, etter at slike lamper ble tilgjengelige for et par år siden. Nå ser vi tendenser til at det samme skjer på privatmarkedet, med særlig store utslag i perioder som den vi er inne i, sier Katrine Køste.
Hun mener dette er positivt, ved at det gir flere bilister bedre sikt og reduserer faren for uhell.
– Lyktene vi tilbyr med varmetråder innebygget i glasset var de første av sitt slag i verden, og ble utviklet for å takle det harde, nordiske klimaet. Tilbakemeldingene fra kundene våre er at dette virkelig gjør en forskjell, sier produktsjef Tron Roar Harsjøen i Egil Verne AS.
Forberedt på sesongtopp
Han synes det er svært positivt at også private bileiere denne vinteren har fått økt interesse for montering av slike lys.
– I BriodLights ICE-X er varmefunksjonen koblet opp mot parklyset. Det gjør at lyktene er snø- og isfrie under hele turen så lenge dette lyset er på. Varmefunksjonen kobler seg ut når lampen oppnår 40 grader innvendig, og inn igjen når temperaturen faller til under 30 grader, sier Harsjøen.
– De siste dagene har vanskelige værforhold gitt interessen for slike lys et ekstra løft. Forhandlerne våre melder om mer pågang enn normalt. Heldigvis har vi tenkt på at slike forhold kunne inntreffe, og har tilstrekkelig leveringskapasitet.