SER POTENSIALE: Unicon Betong har åtte elektriske betongbiler i drift, tre fra Sany og fem fra Volvo. Adm. direktør Eric Staurset (innfelt, t.v.) og logistikkdirektør Kjetil Hundekilen men mener bilene kunne vært utnyttet mer effektivt dersom politikerne la til rette for det.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
Betongprodusenten Unicon ser en nedgang i aktive driftstimer for sine elektriske betongbiler. Nå ber de politikerne om å få bruke kollektivfeltet, flere ladestasjoner og vektkompensasjon for fireakslede nullutslippsbiler - for å kunne utnytte bilene bedre.
– Vi har investert i åtte elektriske betongbiler, som har
vært i drift i et års tid. Sjåførene er fornøyde, og sier de blir mindre slitne
og bedre sjåfører i bybildet, som følge av at bilene er stille og rolige. Men
elbilene kommer også med noen utfordringer, sier Kjetil Hundekilen, logistikkdirektør i Unicon Betong.
En av de store utfordringene med de elektriske betongbilene,
er ifølge Unicon noe nedgang i aktive driftstimer.
– Tap av driftstimer merker vi godt på økonomien, sier
Hundekilen til YrkesBil.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00