H2: Hydrogen er en del av bildet, når Foton presenterer sin nye strategi. Her ved det de kaller New Energy Heavy Duty Truck.

Foton setter ny kurs

Selv om det ikke er enkelt å finne nøyaktige data kan vi trygt slå fast at Foton er en betydelig produsent av tunge biler. Når de nå går høyt ut og forteller at – og hvordan – de skal forandre kursen er det verdt å stoppe opp litt.

Ved et stort arrangement i høst der de feiret noe så underlig som sin 27. års dag, ga de klare signaler om hvordan kursen skulle se ut videre fremover.

Fem nye, klare, strategier ble listet, sammen med en helt ny logo – et godt symbol for ny innsats.

Karbon-avtrykket har en stor plass i planene: de regner med at 2028 vil være året der de tipper CO2-toppen og begynner å redusere sitt samlede avtrykk.

Karbon-nøytralitet for alle fabrikkene i 2035, sier Chang Rui – sjefen, og full karbon-nøytralitet gjennom hele verdi-kjeden i 2050.

Et lite, men symbolsk eksempel på at de mener alvor er at de kommer til å utgi sin første ESG-rapport neste år.

New Energy bilene er en viktig del av den nye strategien – Australia er et av de markedene der de allerede har vist seg frem med null-utslipps distribusjonsbiler.

Når Foton snakker New Energy er det ikke bare batterielektrisk det dreier seg om, men også hydrogen og hybrid. De snakket om 20 prosent NE-innslag i samlet produksjon i 2025, og har 50 prosent som mål for 2030.

En satsing på det de kaller iBLUE biler med batteribytte-system er et sterkt element i elektrifiseringsplanene. Planer de også har fått Daimler interessert i. (I den andre enden av samarbeidsskalaen kan det nevnes at de bygger elektriske minitrucks sammen med Vespa-produsent Piaggio).

STORSLAGENT: Presentasjonen av Fotons nye strategi foregikk ikke i det stille.

Det ble også lagt frem planer for hvordan de kan redusere klima-avtrykket ved å legge om marketing-innsatsen og bygge opp et meget effektivt digitalt eco-system.

Salgsnettet skal bort fra forhandlerformatet og i stedet konsentrere seg om leasing- og utleie-tjenester spesialoppbygget for business og fjernt fra personbilmodeller. «Kunde-management» og bruktbilvirksomheten skal styrkes og service-punktene skal i mye større grad enn i dag også bli leverandører av energi.

Dette leder til enda en av de definerte strategiske satsingsområdene som de har døpt «Easy Move».

Her er det snakk om sømløs mobilitet for alt, gods, mennesker, biler, energi, tall og bokstaver, verdier – en total blanding av virtuelle og virkelige interaksjoner – en fremtid med total frihet på tvers av tid og rom – og langt inne i det de fleste av oss kaller science fiction.

Men samtidig var den store presentasjonen så jordnær at den samlede ledelsen også tok seg tid til å presentere en ny liten truck. Xiangling heter det nye merket, den første modellen het Q, og den ble presentert som en «global kraft blant mikro-truckene».

Selv om presentasjonene noen ganger kan virke ganske luftige er det ingen grunn til ikke å ta Foton på ramme alvor.

NY LOGO: Plutselig dukker den kanskje opp i Norge også.
Powered by Labrador CMS