-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
El-pickupen fra Maxus rykker nærmere – og dette skal den koste
Mange bilprodusenter har elektriske pickuper på gang, men Maxus eT90 blir nok den første masseproduserte til å entre det norske markedet.
Maxus Norge bekrefter nå at el-pickupen er leveringsklar i løpet av året, og åpner samtidig for forhåndssalg.
Vil man være pirkete blir eT90 ikke aller første elektriske pickup i Norge. Det var nok den elektriske ombygde Hiluxen hos Arctic Trucks som entreprenøren Implenia var først ute med å bestille. Men om du i tilfellet eT90 legger til et ord som «masseproduserte», for eksempel, etter «første», så er vi nok på trygg grunn.
Den nevnte Hiluxen var i første omgang heller ikke ment for kjøring på vei, men på lukkede anleggsområder - så den er uansett mer som en kuriositet å regne.
Pickup-markedet domineres fremdeles av fossildrevne motorer, og i skrivende stund finnes det ingen masseproduserte elektriske pickuper på det europeiske markedet.
Men som kjent har flere av de etablerte produsentene, som Ford og GM, el-pickuper på gang - for ikke å glemme Rivian, Canoo og Tesla med flere. Felles for disse er at det attraktive pickupmarkedet i USA får førsteprioritet.
Allerede i fjor høst fikk vi bekreftet at Maxus Norge skulle ta inn eT90, som vi først ble kjent med i april i fjor.
Hemmelig hengervekt
Pickupen skal i første omgang leveres med fem seter, og en «fullspekket utstyrsliste» - ifølge importøren.
Batterikapasiteten blir på 88,5 kWt netto, noe som på papiret skal gi 330 km rekkevidde (WLTP kombinert).
Ettersom eT90 er typegodkjent som en N1 varebil er den WLTP-testet med tung last, presiserer importøren i pressemeldingen.
Under panseret finner du en elektrisk motor på 204 hk (150 kW), som genererer et dreiemoment på 310 Nm. I tillegg leveres den med batterivarmer som standard.
eT90 kan ta opptil 1.000 kilo nyttelast og kan også leveres med hengerfeste, men foreløpig er hengervekt ikke oppgitt – og dermed et betydelig spenningsmoment for mange potensielle kjøpere.
Bilen måler 5,37 meter i lengden, 1,9 meter i bredden og 1,80 meter i høyden. Akselavstanden er på 3,15 meter.
– Stor interesse
På innsiden finnes blant annet en 10,3-tommers berøringsskjerm, seksveis setejustering for sjåfør og fireveis setejustering for frontpassasjer, Apple CarPlay, skinnseter og toveis-justerbart skinnratt.
På den sikre siden leveres blant annet Elektronisk stabilitetskontroll, ryggekamera, parkeringssensor og Hill Decent Control.
Salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen, forteller at de første bilene kommer til Norge i november.
– Vi gleder oss til å lansere Europas aller første elektriske pickup, i et segment som tidligere kun har vært forbeholdt fossildrevne biler. Vi opplever en ekstremt stor interesse rundt pickupen, og har bestilt et stort antall biler. De først bilene vil leveres i løpet av inneværende år, og vi åpner for forhåndsbestilling nå.
Han forteller at bilen på et senere tidspunkt vil komme med ulike tilpasninger.
– I første omgang skal vi selge eT90 som 5-seter, men vi vil se på mulighetene for å gjøre lokale tilpasninger til 2-seters-varianter for å kunne motta el-varebilfordeler for firmakunder.
Dette blir prisen
Jahnsen legger til at RSA er godt kjent med salg av pickup, spesielt fra agenturet på Isuzu, og vil naturlig nok bruke spisskompetanse fra eget hus for å optimalisere eT90 for det norske markedet.
– Vi har store forventninger til mottakelsen av eT90. Vi treffer et helt nytt segment hvor bilen fungerer vel så bra som en livsstils-bil/familiebil, som den treffer næringsmarkedet, sier han.
Fossildrevne pickuper med fem seter selges med svært høye avgifter, og derfor er salgsvolumet veldig begrenset i dag.
Ettersom elektriske biler unngår engangsavgiften, vil Maxus eT90 ha en pris for 5-seter tilsvarende en 2-seters fossildreven pickup.
Introduksjonsprisen blir 549.900 kroner.