-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Fra Sveits til Nordkapp med elektrisk lastebil og varebil
En av Renault Trucks’ forhandlere i Sveits, Thomann Nutzfahrzeuge AG, er de eneste deltakerne i årets konkurranse eNordkapp challenge som deltar med elektriske nyttekjøretøy.
Det som venter de fire sjåførene av den elektriske lastebilen og varebilen, er en tur på 7.200 kilometer og som vil kreve mye fleksibilitet og utholdenhet.
Konkurransen eNordkapp challenge har vært arrangert årlig siden 2019, der et begrenset antall team – i år er det maksimalt 12 – får delta.
Eneste nyttekjøretøy
Blant årets team er det så vidt YrkesBil kan se ingen andre nyttekjøretøy enn de to fra Renault. Snarere er det Tesla Model Y, Mercedes-EQ EQC, Jaguar i-Pace og Fiat 500e for å nevne noen.
Opel-importøren i Sveits deltar også med campingmodellen Zafira-e Life, som er basert på nyttekjøretøyet Vivaro-e.
Det fremgår ikke av konkurransens hjemmeside hvorvidt målet er å komme frem først eller om det skal kåres noen vinner, men det står at et av målene er å takle krevende vinterforhold.
– Med vår deltakelse i denne utfordringen, ønsker vi å begeistre og dele med kundespekteret vårt innenfor elektromobilitet, hva som allerede i dag er mulig med elektriske nyttekjøretøy. I tillegg, ønsker vi egenhendig å sørge for at vårt personell får mulighet til å få denne erfaringen, sier administrerende direktør Luzi Thomann.
Schmerikon – Flensburg – Nordkapp – Retur
Reisen starter den 27. desember i tyske Flensburg, men før det skal altså Renault-teamet starte hjemme i Sveits.
Ruten nordover endres fra år til år, og denne gangen skal deltakerne kjøre den norske vestkysten via Stavanger, Bergen, Flåm, Molde og Atlanterhavsveien på vei til Trondheim før de følger E6 videre til Nordkapp.
Ankomst Nordkapp er planlagt den 9. januar 2023.
Deretter, vil teamene returnere tilbake til Hamburg der Renault-teamet etter planen skal ankomme den 15. januar 2023. I tillegg vil de bruke seks dager på hjemreisen til Schmerikon i Sveits.
– Vi må regne med nattkjøring, stormer og temperaturer ned i -30 grader, sier Erich Hofmann, en av deltakerne i e-mob teamet. 39-åringen er til daglig salgsrådgiver.
Vil motbevise
Lastebilteamet fra Thomann, vil legge ut på veien med en D-Wide E-tech, og varebilteamet vil benytte en Master E-tech.
Hofmann kjenner godt til at temaet elektrisk drift i forbindelse med nyttekjøretøy i enkelte tilfeller kan være omstridt.
– Her vil jeg bidra til å motbevise noen av motforestillingene, sier han.