-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Fra Sveits til Nordkapp med elektrisk lastebil og varebil
En av Renault Trucks’ forhandlere i Sveits, Thomann Nutzfahrzeuge AG, er de eneste deltakerne i årets konkurranse eNordkapp challenge som deltar med elektriske nyttekjøretøy.
Det som venter de fire sjåførene av den elektriske lastebilen og varebilen, er en tur på 7.200 kilometer og som vil kreve mye fleksibilitet og utholdenhet.
Konkurransen eNordkapp challenge har vært arrangert årlig siden 2019, der et begrenset antall team – i år er det maksimalt 12 – får delta.
Eneste nyttekjøretøy
Blant årets team er det så vidt YrkesBil kan se ingen andre nyttekjøretøy enn de to fra Renault. Snarere er det Tesla Model Y, Mercedes-EQ EQC, Jaguar i-Pace og Fiat 500e for å nevne noen.
Opel-importøren i Sveits deltar også med campingmodellen Zafira-e Life, som er basert på nyttekjøretøyet Vivaro-e.
Det fremgår ikke av konkurransens hjemmeside hvorvidt målet er å komme frem først eller om det skal kåres noen vinner, men det står at et av målene er å takle krevende vinterforhold.
– Med vår deltakelse i denne utfordringen, ønsker vi å begeistre og dele med kundespekteret vårt innenfor elektromobilitet, hva som allerede i dag er mulig med elektriske nyttekjøretøy. I tillegg, ønsker vi egenhendig å sørge for at vårt personell får mulighet til å få denne erfaringen, sier administrerende direktør Luzi Thomann.
Schmerikon – Flensburg – Nordkapp – Retur
Reisen starter den 27. desember i tyske Flensburg, men før det skal altså Renault-teamet starte hjemme i Sveits.
Ruten nordover endres fra år til år, og denne gangen skal deltakerne kjøre den norske vestkysten via Stavanger, Bergen, Flåm, Molde og Atlanterhavsveien på vei til Trondheim før de følger E6 videre til Nordkapp.
Ankomst Nordkapp er planlagt den 9. januar 2023.
Deretter, vil teamene returnere tilbake til Hamburg der Renault-teamet etter planen skal ankomme den 15. januar 2023. I tillegg vil de bruke seks dager på hjemreisen til Schmerikon i Sveits.
– Vi må regne med nattkjøring, stormer og temperaturer ned i -30 grader, sier Erich Hofmann, en av deltakerne i e-mob teamet. 39-åringen er til daglig salgsrådgiver.
Vil motbevise
Lastebilteamet fra Thomann, vil legge ut på veien med en D-Wide E-tech, og varebilteamet vil benytte en Master E-tech.
Hofmann kjenner godt til at temaet elektrisk drift i forbindelse med nyttekjøretøy i enkelte tilfeller kan være omstridt.
– Her vil jeg bidra til å motbevise noen av motforestillingene, sier han.