STØRST: Proace Max er Toyotas største varebil.

Her er Toyotas nye store varebil

Proace Max er det nyeste tilskuddet hos Toyota Professional. Samtidig oppgraderes de to andre Proace-modellene, og Hilux kommer i en hybrid-variant.

Toyota legger med dette til nok et Stellantis-produkt i sin varebilportefølje.

Proace City, Proace og nye Proace Max er alle basert på varebiler fra Stellantis (Citroën, Fiat, Opel og Peugeot).

Samtidig med at vi får se den nye store varebilen i Toyota-drakt for første gang, forteller den japanske produsenten at de gir hele Proace-familien ny frontdesign med en renere overflate på forsiden.

Arbeidshesten Hilux får også en oppgradering, i form av en Hybrid 48V-variant.

FORNYES: Proace-familien får et nytt medlem i Max, samtidig som Proace og Proace City ansiktsløftes og får flere oppgraderinger. Hilux får en Hybrid-versjon.

Som det største kjøretøyet i Toyota Professional-serien, blir Proace Max tilgjengelig i seks konfigurasjoner, med to akselavstander, tre lengder og tre høyder og flere lastbærende alternativer.

I sin største spesifikasjon har Max Electric en lastekapasitet som Toyota hevder er best i klassen på 17 m³.

Dette er også første gang du på en Toyota kan åpne dørene 270 grader.

Rekkevidden oppgis som opptil 420 km (WTLP).

Max-plattformen viser også vei for konverteringer. Det er tilgjengelig lasteplan med sideåpning alle veier, for tipp er det tilgjengelig en eller tre veis tipp. Chassis-bil blir tilgjengelig for eventuelt påbygg.

For den mellomste varebilen, som kun heter Proace, er det også gjort grep som skal gi 20 km økning i rekkevidden, på opptil 350 km, ifølge Toyota.

Toyota Proace Max.
Toyota Proace Max.

For Proace City er den nye rekkevidden 330 km, altså en økning på 50 km fra dagens generasjon.

Den nevnte nye Hilux Hybrid 48V drar ifølge Toyota nytte av forbedret drivstoffeffektivitet og forbedret kjøreytelse.

Her loves forbedret gassrespons og lineær akselerasjon, med forbedret terrengytelse via jevnere akselerasjon når du navigerer i ulendt terreng og benytter regenerativ bremsing i nedoverbakker.

Alt skal skje uten kompromiss med hengervekt- og nyttelastkapasiteten, som forblir på henholdsvis 3.500 kg og 1.000 kg.

Utvidelsen av Toyota Professional-serien representerer en fornyet satsing på nyttekjøretøy hos Toyota.

Produsenten har som mål å fortsette sin årlige salgsvolumøkning i denne sektoren, som utgjorde 119.000 biler i 2022, og visstnok er på vei til å sette nye salgsrekorder i år.

Foruten kjøretøypaletten skal målet oppnås via sterkt fokus på kundeservice, som inkluderer konkurransedyktig finansiering og forsikring, garantier og veihjelp levert av Toyota Financial Services, KINTO og Toyota Insurance Services.

For å forbedre opplevelsen fra kjøp til eierskap, vil nyutviklede Toyota Professional Center tilby dedikert nyttekjøretøyekspertise og servicefasiliteter.

Ytterligere detaljer om Toyota Professional-produkter og -tjenester vil bli gitt på 2023 Toyota Kenshiki Forum senere denne måneden.

Powered by Labrador CMS