NY: Wildtrak X er en av to nye Ranger-varianter som ble avduket tirsdag.

Familieforøkelse hos Ford

Utvider Ranger-serien med de to variantene Wildtrak X og Tremor.

Dermed er utvalget av den populære pickupmodellen bredere enn noen gang, ifølge produsenten.

Dagens to nyheter kommer med et betydelig ombygd chassis med oppgraderinger av fjæringene, inkludert avanserte Bilstein-støtdempere som standard.

Både design og førerassistansesystemene skal være spesielt egnet for bruk i terrenget.

– Med nye Ranger Wildtrak X og Ranger Tremor får du egenskaper i retning av vår ikoniske Ranger Raptor. Sammen hever de vår nye Ranger-familie til enda et nytt nivå, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen, i en pressemelding.

Ford hevder de er først ute i pickup-segmentet når de introduserer justerbar sportsbøyle på begge variantene. Dette er et tilbehør som skal gjøre det enklere å frakte lengre gjenstander. Systemet vil også bli tilgjengelig til Ranger Limited og Ranger Wildtrak.

De to nye variantene blir introdusert etter det beste Ranger-salget Ford har hatt i Europa noensinne. Med en rekordhøy markedsandel på 44,9 % og en vekst på 18 % det siste året har Ranger nå vært bestselgeren i pickup-segmentet i 8 år på rad, opplyser produsenten selv.

Wildtrak X

Wildtrak X bygger på en Wildtrak, men har 26 mm høyere bakkeklaring og 30 mm bredere sporvidde.

Det gjør at den får et solid grep og det loves at den kommer seg frem i svært vanskelig terreng.

«Høyeffektive posisjonssensitive Bilstein-dempere» er standard og skal sørge for akkurat riktig demping gjennom hele demperens vandring. Ford hevder dette forbedrer pickupens egenskaper i terreng samtidig som det ikke skal gå utover kjøreegenskapene på vanlig vei.

Et oppdatert og mer hardført servostyringssystem og en beskyttelsesplate i stål under motoren skal bidra til ytterligere økt trygghet.

Ford Ranger Wildtrak X.
Ford Ranger Wildtrak X.
Ford Ranger Wildtrak X.
Ford Ranger Wildtrak X.
Ford Ranger Wildtrak X.
Ford Ranger Wildtrak X.
Ford Ranger Wildtrak X.

«Nye offroad-teknologier» som Trail Turn Assist skal redusere svingradiusen med opptil 25 % når en skarp sving er påkrevd.

Trail Control-modus fungerer som en cruisekontroll: Føreren velger en hastighet under 32 km/t og kan konsentrere seg fullt og helt om å styre gjennom krevende terreng mens pickupen automatisk vil kontrollere akselerasjon og bremsing.

Med Rock Crawl-modus, som tidligere bare har vært tilgjengelig på Ranger Raptor, kalibreres gassrespons, antispinn og girskiftene for optimal, kontrollert kjøring i ujevnt og steinete terreng ved lav hastighet.

Under panseret sitter den kjente 2-liters EcoBlue-dieselmotoren – en 205 hesters bi-turbo motor med 10-trinns automatgirkasse. Motoren leverer et dreiemoment på 500 Nm fra 1750 o/min. Et helt nytt og helautomatisk firehjulsdriftssystem sørger for å levere krefter når og hvor man måtte trenge det, og er også standard. I tillegg kan man låse systemet i både høy- og lavserie.

Asphalt Black farget innfatning foran på hjulbuene og på støtfangeren i samme farge, hevdes å gi den et enda tøffere utseende – men akkurat det må vel sies å være en smakssak.

Interiøret i kupeen preges av Miko-semskede seter med Wildtrak-inskripsjoner. Dører, senterkonsoll og den øverste delen av dashbordet er kledd med mykt semsket materiale med Cyber Orange kontrastsøm.

Selvsagt kommer Wildtrak X også standard med mulighet for tilkobling til FordPass Pro og Ford Pro-tjenester - som Ford Liive - som leverer en enda bedre eieropplevelse.

Og prisen? Den starter på 764.700 kroner.

Ford Ranger Tremor.
Ford Ranger Tremor.
Ford Ranger Tremor.
Ford Ranger Tremor.
Ford Ranger Tremor.
Ford Ranger Tremor.
Ford Ranger Tremor.
Ford Ranger Tremor.
Ford Ranger Tremor.

Tremor

Tremor er et nytt navn i Ranger-familien, og bygger på arbeidshesten Ranger XLT. Varianten deler chassis, teknologioppgraderinger og det nye firehjulsdriftssystemet som Wildtrak X kommer med.

Dermed er det i all hovedsak stylingelementer som skiller den fra søsknene. Slikt som sidetrinn i støpt aluminium og doble slepekroker foran. Utvendige detaljer i fargen Boulder Black og en mørkere grill hører også med.

Setene og gulvet kommer i et vanntett vinylstoff som angivelig er lett å holde rent.

Et forhåndskoblet bryterpanel for eksternt utstyr i kupeen kan også bestilles. Her kan du koble inntil seks enheter til bilen, som vinsjer, LED-lys eller annet.

Tremor har en litt snillere prising, og starter på 714.600 kroner.

Powered by Labrador CMS