-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Markedets tøffeste og sikreste
Nye Ford Ranger, som lanseres i Norge tidlig 2012, har allerede tatt prisen som første pickup med fem sikkerhetsstjerner i Euro NCAP.

Nye Ranger er faktisk allerede vist i Norge.
Bilen var trekkplaster for Ford under den store nasjonale utstillingen Transport2011 i Lillestrøm nylig.
I handelen kommer bilen imidlertid først i løpet av vinteren.
Men da kommer den sannelig også med en del saftige salgsargumenter i pickupklassen, som for øvrig har vært en svært populær bilklasse i 2011.
Nå viser det seg at nye Ranger nettopp som første pickup har oppnådd 5 stjerner i krasj- og sikkerhetstestene som utføres av organisasjonen Euro NCAP.
- Jaha? Gjør ikke nesten alle biler det i dag da? kan du spørre.
- Joho, det gjør de vel, kan jeg svare. MEN: Ikke konkurrentene i pickupklassen.
Beste Euro NCAP-resultat i pickupklassen før nye Ranger var så langt VW Amarok, med 4 stjerner i 2010. Også Mitsubishi L200 har 4 stjerner, men i test utført med tidligere og ikke så strenge evalueringskrav.
Før det er konkurrentene bare sånn måtelig representert, antagelig grunnet bilkonstruksjonens underliggende svake krasjbeskyttelse. Ford selv lot nåværende Ranger testes i 2008 – med begredelig to stjerner som resultat!
Ergo er det en kraftig og gledelig forbedring for alle pickupentusiaster som er på gang. Og ikke bare for passasjerer: Nye Ranger fikk 81 poeng for fotgjengerbeskyttelse, som er det høyeste tallet Euro NCAP noensinne har tildelt et kjøretøy i denne disiplinen.
I følge Ford begynner Rangers sikkerhetsbeskyttelse med en forsterket passasjerkabin (hmm, den er jo helt ny, bilen, så altså ny, men forsterket allerede?) med høystyrkestål.
Ved å bruke et stort antall belastningsbaner foran, på siden og bak på kjøretøyet styres kollisjonsenergien vekk fra dem som er inne i pickupen (men det er tradisjonell stigeramme under karosseriet).
Som bakgrunn for det gode resultatet ligger nok gode datamodelleringer. IT-ingeniørene gjennomførte visstnok over 9.000 fullskala kollisjonssimuleringer i den virtuelle verden. Og så ble de første prototypene kollidert fysisk 110 ganger.
Sidekollisjonsgardiner er for første gang standard på samtlige Ranger-modeller i Europa. Det gir en beskyttende pute for hodene til dem som sitter i bilen ved et sammenstøt fra siden. Gardinene er konstruert for å beskytte begge seteradene i Double Cab og Super Cab
Nye Ranger bruker også sjåførassistanseteknologier. Elektronisk Stabilitetsprogram (ESP) er nå standard. Trailer Sway Control-systemet overvåker kombinasjonen trekkbil og tilhenger. Adaptive Load Control gir ytterligere stabilitetshjelp for sjåfører som kjører med tunge lass.
Og med hele 3350 kilo oppgitt tilhengerkapasitet, som i så fall blir klasseledende, kan alt dette komme godt med.
Vi har tidligere skrevet om bilens kapasiteter i denne artikkelen – klikk for link.