Finske Kempower har bygget MCS ladeanlegget.

Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles

ASKO åpner Norges første ladere for den nye MCS-standarden for hurtiglading på Vestby. Scanias elbiler lader i dag med opptil 375 kW, mens på den nye ladestasjonen kan de nye, tilpassede bilene lade med opptil 700 kW. 

Publisert

Den første lastebilen som er tilpasset den nye standarden som vil kunne doble ladehastigheten, en 40 R 6x2*4, er det Norsk Scania og Scania Pilot Partner som leverer.

Det nye ladeanlegget som Kempower nå har bygd for ASKO, vil åpne helt nye muligheter for elektriske og utslippsfrie transporter over lengre strekninger med høyere totalvekter. Anlegget har to ladepunkter for MCS og fire for CCS2.

Scania viste for første gang sin Megawatt Charging System (MCS) løsning på en messe i juni i år. 

Scanias elektriske lastebiler av siste generasjon har kunnet lade med inntil 375 kW med CCS2-tilkoboblingen som har vært bransjestandarden for hurtiglading av både person- og nyttekjøretøy så langt.

Den nye lastebilen som ASKO nå skal ta i bruk, kan lade med både den nye MCS- og den eksisterende CCS2-standarden.

Førpremiere

Bilen som ble vist på Vestby i dag er en førpremiere og den første i verden levert i kundeoperasjon. 

Det er Scanias eget selskap Pilot Partner som står for leveransen. 

Bilen er en Scania 40 R med 400 kW i kontinuerlig effekt og er levert med de største batteriene på 624 kWh.

Scania Pilot Partners oppgave er sammen med kunder å teste ut og videreutvikle ny teknologi før den går i serieproduksjon. 

Pilot Partner har også et særskilt og overordnet ansvar for support og dialog med kunden som bruker bilene.

Kommer til våren

Scania åpner for å konfigurere og bestille nye elektriske lastebiler med MCS fra våren 2026. 

Det store fremskrittet med MCS-lading er ladehastigheten. 

Når leveransene av biler med MCS-lading starter, vil de kunne lade med inntil 1000 ampere eller 750 kW. Etter hvert vil ladehastigheten for hvor stor effekt bilene kan ta imot økes.

Med ladehastigheten som er tilgjengelig på lanseringstidspunktet, vil Scanias lastebiler med de største batteripakkene kunne lades fra 20 til 80 prosent på under 30 minutter. 

Det åpner for å kunne kjøre med større totalvekter over lengre distanser også med elektriske lastebiler uten å bruke mer enn de lovpålagte pausene til å lade.

Valgmuligheter

Bilene som skal leveres fra lanseringen av MCS og fremover, vil få MCS-kontakten plassert rett bak forhjulet på førersiden av bilen. 

Det er den samme plasseringen som CCS2-kontakten har hatt, og for disse bilene vil CCS2-kontakten bli flyttet i bakkant av batteripakken på høyre side av bilen. I fremtiden til det komme en kombinert kontakt som passer både MCS og CCS2 og være plassert bak forhjulet på førersiden.

Den nye elektriske Scaniaen som ASKO nå tar i bruk, er en Scania 40 R med boggi og styrbar sisteaksling. Bilen er bygget med den nye enmotors drivlinjen med den største effekten på 400 kW, og den har en firetrinns girkasse. Bilen er bygget med et skappåbygg med 20 pallplasser levert av SKAB, mens Thermo King leverer kjølemaskinen.

Det nye ladeanlegget som ASKO har etablert, har til sammen to ladepunkter for MCS og fire ladepunkter for CCS2. De to for MCS har en maksimal ladehastighet på 1,2 megawatt, hver mens de fire CC2-kontaktene er på 560 kW.

MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
MCS-lader åpnet hos Asko Vestby.
Powered by Labrador CMS