Pininfarina står bak designen på denne tøffingen.
Pininfarina står bak designen på denne tøffingen.

Fransk troll-i-eske til Dakar med hydrogen

I mai presenterte et fransk selskap, Gaussin, det de kalte verdens første hydrogen/el-skateboard for tunge biler. Det dukket opp som et troll-i-eske, men så ble det ganske stille rundt dem igjen – til nå.

Publisert

Hvis man skal inn på et ganske godt befolket marked er det sikkert like greit å gjøre det så det merkes.

Gaussin har i hvert fall bestemt seg for det. De skal delta i neste års Dakar løp med en racing truck, drevet av elmotorer som får strøm fra en hydrogenfyrt brenselcelle.

Tøft opplegg og dessuten ser den tøff ut. Franskmennene har gått til Pininfarina som har tegnet noe som ser virkelig potent ut.

Men det stoppet ikke der, Gaussin fikk dem samtidig til å tegne en hel rekke tunge H2-biler som skal ut på markedet fra neste år.

Her er hele Gaussin-rangen.
Her er hele Gaussin-rangen.

Alle er basert på skateboard-understellet som ble vist tidligere i år, der en av de sentrale kvalitetene er at det tar mindre enn 20 minutter å fylle den med 80 kg. hydrogen - nok for de neste 800 km.

Det finnes også en ren batterielektrisk utgave der de påstår ladetid på tre minutter for 400 km.

‘Safer & Cleaner’ er slagordet til Gaussin.

- Det er dette vi gikk ut fra da vi designet denne serien, sier Kevin Rice – sjefdesigner hos Pininfarina.

- Vi har gjort et design som representerer Gaussins grunnverdier og røtter: robust, pålitelig og rask.

Racing-trucken er i hvert fall så rask som reglene tillater: 140 km/t. Den har to motorer på 300 kW hver og brenselceller som gir 380 kWh og mater batterier på 82 kWh. Bilen som har normal lastebil-registrering har en rekkevidde på 250 km. i racing-utgave.

Det hele er kommet på plass i løpet av et års tid – Gaussin har med andre ord mange troverdige forklaringer hvis de ikke vinner første gang

Gaussin H2 Racing Truck.
Gaussin H2 Racing Truck.
Powered by Labrador CMS