-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå kommer også Volvo med hydrogendrevne forbrenningsmotorer
Volvo Trucks utvikler lastebiler med forbrenningsmotorer som kan gå på hydrogen. Man starter testing av disse bilene på vei i 2026 og kommersiell lansering er planlagt mot slutten av dette tiåret.
At Volvo Trucks utforsker hydrogen er ikke nytt. Men utad har de snakket mest om hydrogenbiler med brenselceller, der de er i partnerskap med Daimler Truck gjennom fellesforetaket Cellcentric som ble etablert i 2021. Nå melder Volvo at de også kommer med hydrogendrevne forbrenningsmotorer, slik som blant annet MAN også har meldt at de skal - med 100 biler til Norge i 2025.
Lastebiler som kjører på grønt hydrogen utgjør et betydelig skritt mot Volvos mål om netto nullutslipp og å hjelpe kunder nå sine mål om reduksjon av CO2-utslipp.
Lastebiler som kjører på hydrogen i stedet for fossile drivstoff er en måte å gjøre transport fossilfri. Hydrogendrevne lastebiler vil være spesielt egnet på lange distanser og i regioner hvor det er begrenset med ladeinfrastruktur eller tid til å lade batterier.
Kundetester i 2026
Volvo begynner med kundetesting av lastebiler med hydrogendrevne forbrenningsmotorer i 2026, og lastebilene vil være klare for salg mot slutten av dette tiåret.
Man er allerede i gang med tester i laboratorium og i kjøretøyer. Disse lastebilene vil komplementere Volvos utvalg av andre alternativer, som batterielektriske lastebiler, brenselcelleelektriske lastebiler og lastebiler som går på fornybare drivstoff, som biogass og HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).
– Lastebiler som beholder den tradisjonelle
forbrenningsmotoren, men går på hydrogen, vil ha den samme ytelsen og
påliteligheten som våre dieseldrevne lastebiler, men har i tillegg den fordelen
at de potensielt kan ha netto null CO2-utslipp tank-til-hjul. De blir et
verdifullt tillegg til våre batterielektriske lastebiler, som har vært på
markedet i flere år, sier Jan Hjelmgren, leder for produktledelse og kvalitet i
Volvo Trucks.
Høytrykks direkte-innsprøytning
Volvo-lastebiler med forbrenningsmotorer som går på grønt hydrogen har potensialet til å levere netto null CO2-utslipp når de bruker HVO som tenningsdrivstoff og er kategorisert som nullutslippskjøretøy i henhold til de planlagte nye EU-standardene for CO2-utslipp.
– Det er tydelig at det trengs flere typer
teknologi for å gjøre tungtransport fossilfri. Som en verdensomspennende
lastebilprodusent må vi hjelpe kundene våre ved å tilby et vidt spekter av
løsninger som senker CO2-utslippene, og kundene kan velge sine alternativer
basert på transportoppdrag, tilgjengelig infrastruktur og priser på grønn
energi, sier Jan Hjelmgren.
Volvo-lastebiler med hydrogendrevne forbrenningsmotorer vil benytte høytrykks direkteinnsprøytning (High Pressure Direct Injection, HPDI), en teknologi hvor en liten mengde tenningsdrivstoff sprøytes inn under høyt trykk for å gjøre kompresjonstenning mulig før hydrogen tilsettes. Fordelene med denne teknologien er blant annet høyere energieffektivitet, lavere drivstofforbruk og økt kraft i motoren.
Volvo Group har tegnet en avtale med Westport Fuel
Systems for å opprette et felles foretak som utnytter HPDI-teknologien. Fellesforetaket
forventes å være operativt i andre kvartal 2024, etter formell godkjenning.
LES OGSÅ:
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen
-
Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler
-
Elektrisk drift eller hydrogen på lastebiler? Det enkleste er ofte det beste
-
MANs eTruck nærmer seg - men får følge av diesel- og hydrogennyheter
-
Ett skritt nærmere Hilux på hydrogen
-
Med hydrogen på tanken
-
– Det er noen faktorer her som ikke går inn i excel-arket
-
Håper dette blir et hydrogen-gjennombrudd
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN