VINTERTEST: Brenselcelle, hydrogentanker og alt som hører med tar unektelig litt plass, men Volvo Trucks er blant de som er overbevist om at dette er en av fremtidens løsninger. Her fra en vintertest i Nord-Sverige.

Nå er Volvo på veien med hydrogen

Testkjører på offentlig vei for første gang.

Volvo Trucks har snakket om dette lenge, hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler som bare avgir vanndamp.

Produsenten har vært tydelige på at dette skal bli en viktig del av deres fremtidige produktportefølje innen såkalt nullutslippskjøretøyer.

Nå passeres en viktig milepæl, når de blir testet på åpne, offentlige veier.

Daimler-samarbeid

I 2022 viste Volvo Trucks frem sine brenselcelleelektriske lastebiler for første gang.

Som kjent utvikler Volvo brenselceller i kompaniskap med Daimler Truck, gjennom Joint Venture-selskapet Cellcentric.

Disse lastebilene, som ikke har eksosutslipp, bruker hydrogen til å produsere sin egen strøm om bord.

Nå har Volvo testet lastebilene på offentlige veier for første gang.

For ikke å ta minste motstands vei ble testene gjennomført nord for Polarsirkelen, i «ekstremt kaldt» klima i Nord-Sverige.

– Lastebiler opererer sju dager i uka i all slags vær. De tøffe forholdene på offentlige veier i Nord-Sverige, med is, vind og mye snø, gir et ideelt miljø for testing, sier Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management i Volvo Trucks.

TROR PÅ HYDROGEN: Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management i Volvo Trucks.

Hun mener resultatene fra veien stadfester testene de hadde gjort på forhånd, både digitalt og på deres lukkede testbane i nærheten av Göteborg.

Volvo mener brenselcelleelektriske lastebiler drevet av hydrogen kommer til å bli spesielt godt egnet på lengre distanser og når batterier alene ikke er en valgmulighet, for eksempel i grisgrendte strøk uten lademuligheter.

Andre halvdel av tiåret

Volvo tilbyr for øyeblikket seks batterielektriske modeller i serieproduksjon, som dekker ulike transporttyper i og mellom byer.

De brenselcelleelektriske lastebilene blir tilgjengelige i andre halvdel av dette tiåret, og tester med pilotkunder starter noen år før bilene kommer for salg.

Volvos hydrogendrevne brenselcellelastebiler vil bruke to brenselceller med kapasitet til å generere 300 kW med strøm.

Powered by Labrador CMS