-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Nå er Volvo på veien med hydrogen
Testkjører på offentlig vei for første gang.
Volvo Trucks har snakket om dette lenge, hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler som bare avgir vanndamp.
Produsenten har vært tydelige på at dette skal bli en viktig del av deres fremtidige produktportefølje innen såkalt nullutslippskjøretøyer.
Nå passeres en viktig milepæl, når de blir testet på åpne, offentlige veier.
Daimler-samarbeid
I 2022 viste Volvo Trucks frem sine brenselcelleelektriske lastebiler for første gang.
Disse lastebilene, som ikke har eksosutslipp, bruker hydrogen til å produsere sin egen strøm om bord.
Nå har Volvo testet lastebilene på offentlige veier for første gang.
For ikke å ta minste motstands vei ble testene gjennomført nord for Polarsirkelen, i «ekstremt kaldt» klima i Nord-Sverige.
– Lastebiler opererer sju dager i uka i all slags vær. De tøffe forholdene på offentlige veier i Nord-Sverige, med is, vind og mye snø, gir et ideelt miljø for testing, sier Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management i Volvo Trucks.

Hun mener resultatene fra veien stadfester testene de hadde gjort på forhånd, både digitalt og på deres lukkede testbane i nærheten av Göteborg.
Volvo mener brenselcelleelektriske lastebiler drevet av hydrogen kommer til å bli spesielt godt egnet på lengre distanser og når batterier alene ikke er en valgmulighet, for eksempel i grisgrendte strøk uten lademuligheter.
Andre halvdel av tiåret
Volvo tilbyr for øyeblikket seks batterielektriske modeller i serieproduksjon, som dekker ulike transporttyper i og mellom byer.
De brenselcelleelektriske lastebilene blir tilgjengelige i andre halvdel av dette tiåret, og tester med pilotkunder starter noen år før bilene kommer for salg.
Volvos hydrogendrevne brenselcellelastebiler vil bruke to brenselceller med kapasitet til å generere 300 kW med strøm.
LES OGSÅ:
-
Hydrogen: Fremtid eller flop?
-
Ingen nye fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy
-
Nikola søker konkursbeskyttelse
-
Asko velger Litra og krever «bærekraftige transportløsninger»
-
Norge skulle bli deres «andre hjemmemarked» - nå kjemper Quantron for å overleve
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen
-
Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler
-
Elektrisk drift eller hydrogen på lastebiler? Det enkleste er ofte det beste
-
MANs eTruck nærmer seg - men får følge av diesel- og hydrogennyheter