-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nå er Volvo på veien med hydrogen
Testkjører på offentlig vei for første gang.
Volvo Trucks har snakket om dette lenge, hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler som bare avgir vanndamp.
Produsenten har vært tydelige på at dette skal bli en viktig del av deres fremtidige produktportefølje innen såkalt nullutslippskjøretøyer.
Nå passeres en viktig milepæl, når de blir testet på åpne, offentlige veier.
Daimler-samarbeid
I 2022 viste Volvo Trucks frem sine brenselcelleelektriske lastebiler for første gang.
Disse lastebilene, som ikke har eksosutslipp, bruker hydrogen til å produsere sin egen strøm om bord.
Nå har Volvo testet lastebilene på offentlige veier for første gang.
For ikke å ta minste motstands vei ble testene gjennomført nord for Polarsirkelen, i «ekstremt kaldt» klima i Nord-Sverige.
– Lastebiler opererer sju dager i uka i all slags vær. De tøffe forholdene på offentlige veier i Nord-Sverige, med is, vind og mye snø, gir et ideelt miljø for testing, sier Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management i Volvo Trucks.
Hun mener resultatene fra veien stadfester testene de hadde gjort på forhånd, både digitalt og på deres lukkede testbane i nærheten av Göteborg.
Volvo mener brenselcelleelektriske lastebiler drevet av hydrogen kommer til å bli spesielt godt egnet på lengre distanser og når batterier alene ikke er en valgmulighet, for eksempel i grisgrendte strøk uten lademuligheter.
Andre halvdel av tiåret
Volvo tilbyr for øyeblikket seks batterielektriske modeller i serieproduksjon, som dekker ulike transporttyper i og mellom byer.
De brenselcelleelektriske lastebilene blir tilgjengelige i andre halvdel av dette tiåret, og tester med pilotkunder starter noen år før bilene kommer for salg.
Volvos hydrogendrevne brenselcellelastebiler vil bruke to brenselceller med kapasitet til å generere 300 kW med strøm.
LES OGSÅ:
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
100 hydrogendrevne MAN til Norge i 2025
-
Metallica på hydrogen
-
Nytt støttetilbud til el- og hydrogendrevne tunge kjøretøy
-
Ny konstellasjon for hydrogen-distribusjon i Norge
-
Foton setter ny kurs
-
Hilux på hydrogen med 600 km rekkevidde
-
Hydrogen og pickup: Ineos med nye versjoner
-
Hydrogen i små drypp og strie strømmer
-
Aktivt hydrogen på Kontinentet