INNFRIR: – De elektriske lastebilene vi har fått på veien hittil innfrir fullt ut, men vi ligger litt bak ambisjonen når det gjelder å få volum på leveranser av elektriske lastebiler, sier Norsk Scania-direktør Frode Neteland og salgsdirektør lastebil Steinar Westli til YrkesBil.

Scania rydder plass til større batteripakke

Øker brutto kapasitet fra 624 til 728 kWh. Men utfordringen er fremdeles å få kontroll på leveransene av batterier fra kriserammede Northvolt.

Scania har flere tanker i hodet samtidig, så på deres stand på IAA Transportation i Hannover fant vi dieseldrevne V8, Super-serien, en bil med ny 460-hestekrefters gassmotor og en ny Electric 40 R – blant annet.

Dette er også første gang Scania viste frem den nye batteriløsningen, der de har ryddet plass til en syvende batteripakke plassert under førerhuset. Dette gjør at brutto kapasitet øker fra 624 til 728 kWh. 

Når det samtidig kommer 82 prosent SoC (State of Charge) vindu, som er opp fra 75, vil det gi betydelig mer rekkevidde, ifølge Scania, som antyder 'minst' 530 kilometer med et 40-tonns vogntog.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS