-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen.
- Vi har over lengre tid vært klart at mange varebilsjåfører, særlig de med utenlandsk bakgrunn, systematisk blir utnyttet, sier Josefine Wærstad, leder for juridisk avdeling i YTF.
- Dette er en situasjon som krever handling, og allmenngjøring er det beste verktøyet vi har for å sikre anstendige arbeidsforhold, utdyper hun.
- Uakseptable forhold
YTF mener allmenngjøring har vært et effektivt virkemiddel for å sikre likeverdige lønns- og arbeidsvilkår, uavhengig av arbeidstakernes nasjonalitet.
Forbundets begjæring bygger på omfattende dokumentasjon som skal vise at mange arbeidstakere, spesielt utenlandske, fortsatt jobber under det YTF omtaler som uakseptable forhold.
I begjæringen fremhever YTF også viktigheten av å inkludere varebilsjåfører i allmenngjøringen. I dag er det kun sjåfører som kjører kjøretøy over 3,5 tonn som omfattes av minstelønnskravene. Forbundet mener at også sjåfører som kjører lettere kjøretøy, med en totalvekt ned til 2,5 tonn, bør omfattes av de samme bestemmelsene.
- Det er helt uholdbart at en så stor del av arbeidsstyrken står uten beskyttelse. Vi må sikre at også de som kjører lettere varebiler får den lønnen og de rettighetene de har krav på, sier Wærstad.
Mange brudd
Arbeidstilsynets tilsyn i perioden 2022-2023 har avdekket mange brudd på allmenngjøringsforskriftene, spesielt når det gjelder lønnsutbetalinger til utsendte arbeidstakere. Dette er et tydelig signal om at det fortsatt er behov for allmenngjøring også for tungbilsjåførene, mener YTF:
- Vi ser at mange arbeidsgivere rett og slett ikke følger reglene, og det går ut over de mest sårbare arbeidstakerne. Allmenngjøring er nødvendig for å hindre at useriøse aktører vinner markedsandeler, understreker Wærstad.
YTF skriver at de håper Tariffnemnda vil ta begjæringen til følge:
«Slik at alle varebilsjåfører i godsbransjen får den beskyttelsen de fortjener. En allmenngjøring vil ikke bare sikre bedre vilkår for arbeidstakerne, men også bidra til å skape en mer rettferdig konkurransesituasjon i bransjen, der useriøse aktører ikke lenger kan profitere på å underbetale sine ansatte».
- Dette er et viktig skritt i kampen mot sosial dumping, og vi vil fortsette å arbeide for å sikre anstendige arbeidsvilkår for alle sjåfører i Norge, avslutter Wærstad.