-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
– Flere vil starte tungbilverksteder
Meca Tungbil forteller at de stadig oftere snakker med gründere som ønsker å starte tungbilverksted. Det kan være investorer eller tungbileiere som tar opp konkurransen med merkeverksteder.
Sist skjedde det på Kongsvinger, der to lastebileiere nå har startet et tungbilverksted. De har fått med seg erfarne mekanikere og ledelse og har overtatt lokalene der tidligere Bilco (Volvo) holdt til.
Nå er lokalene pusset opp – de er blitt serviceverksted for MAN – og er klare for å reparere alt av tungbiler og hengere med tilbehør.
Tømmer- og oljetransport
Bak selskapet Glåmdal Bilco står to lokale transportbedrifter – en som driver med tømmertransport med ni biler og som driver med transport av oljeprodukter med seks biler.
Mens Tommy Rolsdorph-Engen leder bedriften som har spesialisert seg på tømmertransport, eier Ole Gunnar Digerud et transportselskap for utkjøring av olje-produkter.
- Vi mener det er et behov for frittstående tungbilverksteder, sier Rolsdorph-Engen til YrkesBil.
Han er også viseformann i Norges Lastebileier-Forbund i Innlandet.
Oppstarten av det nye verkstedet har en ramme på en til to millioner kroner.
Ser en utvikling
Salgssjef i Meca Tungbil, Michael Borg, sier til YrkesBil at de opplever at flere nå vurderer å starte et fritt tungbilverksted.
- Vi har allerede to verksteder med i kjeden som er startet av gründere, sier han.
- Og vi snakker med flere andre, sier Petter Myhre i Meca.
- Det er mange veldig flinke folk som jobber med tungbil som gjerne vil begynne for seg selv. Og med Meca Tungbil i ryggen er det mulig.
Det bekrefter Rolsdorph-Engen og daglig leder hos Glåmdal Bilco, Ole-Magnus Flaen.
- Alt er blitt så mye enklere etter at vi har en kjede som kan levere deler, sier Flaten.
- Vi slipper å bruke tid på å jakte på de rette delene. Og Meca har bra logistikk. Hadde man ikke hatt en slik kjede tror jeg det ville vært vanskelig å starte opp et nytt fritt tungbilverksted.
Skal doble på tre år
I januar 2021 meldte YrkesBil at Meca lanserte sitt nye konsept Meca Tungbil.
De tok da opp kampen med Team Verksted AS, som gjennom mange oppkjøp og etableringer gjennom ti år har bygget en kjede med 24 egeneide tungbilverksteder. I juni 2021 lanserte Team Verksted også et nytt kjedekonsept for eksterne medlemsverksteder.
Meca Tungbil fikk fra start av med seg Bulder-kjeden og Falck på laget. Da kjeden ble lansert hadde den 12 medlemmer. Per i dag er 26 aktører med i kjeden – men Meca Tungbil gir seg ikke med det.
- Innen tre år skal vi ha 50 medlemmer, sier Borg.
- Vi øker gradvis og har aldri snakket med så mange interessenter som nå. Men det tar gjerne litt tid fra vi startet å snakke sammen til vi har et nytt medlem som fullverdig medlem.
Hvite flekker
Men både Borg og Myhre innrømmer at kjeden har en del «hvite flekker». Det gjelder store deler av Nord-Norge, kysten mellom Bergen og Trondheim og man skulle gjerne hatt tettere med verksteder rundt Mjøsa.
- Men bare vent – vi vil doble antallet medlemmer innen tre år. Spennende er det med de som starter med «blanke ark». Det ser vi som spennende og er noe vi applauderer.
- Blir det også en skadekjede for tungbil?
- Nei, det har vi ingen planer om.
- Flere av landets store transportbedrifter bruker ikke frie verksteder?
- Bare vent å se hva som skjer fremover. Vi snakker med flere og det virker som om mange aktører er opptatt av hvem de skal samarbeide med på verkstedkjeder. Jeg tror nesten ikke det er en stor transportør vi i dag ikke er i samtaler med, sier Petter Myhre i Meca.