-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Se lastebilen kjøre selv på trafikkert motorvei
Første gang dette gjennomføres i Europa.

Toppsjefen for lastebiler i Daimler, Wolfgang Bernhard, satt selv bak rattet da konsernet fredag formiddag for første gang sendte en selvkjørende lastebil ut på åpen offentlig vei i Tyskland.
Bernhard, som tok førerkort på lastebil i fjor, trengte imidlertid ikke å holde i rattet selv da Mercedes-Benz Actrosen kjørte ut på Autobahn A8 ved Denkendorf utenfor Stuttgart. Han overlot styringen til det innebygde Highway Pilot-systemet, som ved hjelp fra kameraer og radarsystemer sørger for at bilen kjører og styrer av seg selv.
– Nå kan jeg faktisk sitte med armene i kors og la systemet styre bilen. Dette er et viktig steg fremover, sa Daimler-sjefen til sin co-pilot, statsministeren i Baden-Württemberg-regionen, Winfried Kretschmann.
– Spennende
Tidligere er den «semi-autonome» lastebilen kun testet på avsperrede veistrekninger i Europa. Nå kjørte de cirka en halvtimes testtur på Autobahn A8 som var åpen for normal trafikk. Dette var altså første gang det gjennomføres en slik testtur på åpen vei med en serieprodusert selvkjørende lastebil.
Hendelsen ble overført direkte med levende bilder på nettet, og vi kunne underveis høre samtalen mellom de to inne i lastebilhytta.
– Dette var en suksessfull testkjøring, konkluderer Bernhard etter turen.
– Det var en spennende opplevelse. Det er stort å få være med på starten på en ny æra innen transport på vei. Etter hvert føltes alt normalt og trygt. Vi kunne til og med nyte en kopp kaffe, sa Kretschmann om jomfruturen.
Første nivå
Bernhard understreket underveis og etter testen at dette kun representerer første nivå av selvkjørende biler. Hvis sensorene i bilen, for eksempel i dårlig vær, ikke klarer å registrere miljøet rundt bilen blir føreren visuelt og hørbart bedt om å ta kontrollen over kjøretøyet.
– Som dere kunne se fulgte jeg hele veien med på trafikken og bilens oppførsel. På dette nivået er det ikke tillatt for sjåføren for eksempel å taste på et nettbrett, men dette vil komme. Teknologien som legger til rette for dette finnes allerede, og Daimler har vist dette i vår Future Truck 2025, forklarte Bernhard.
Han poengterte gjentatte ganger at han mener maskinen alltid vil kjøre både sikrere og mer effektivt enn et menneske.
– Mens en sjåfør kan bli trett, ukonsentrert og stresset, blir systemet aldri trøtt. Det vil fortsette å kjøre slik det er innstilt hele veien, uttalte Bernhard.
Realitet i 2020?
Daimler-toppen legger imidlertid ikke skjul på at det gjenstår en rekke hindringer på veien før man kan slippe selvkjørings-systemene ut i trafikken for fullt.
– Teknologien er for det meste på plass, nå er det opp til politikerne å legge til rette for mer testing og deretter bruk av slike biler. De må også ta stilling til en rekke juridiske og etiske aspekter ved bruk av slike systemer, blant annet for å avklare ansvarsforhold, sier Bernhard.
Han anslår at vi i 2020 vil kunne se selvkjørende lastebiler av den typen Daimler viste fram fredag ute i normal drift på veiene i Europa.
– Kanskje tidligere også. Våre kunder har vist større interesse enn vi hadde regnet med for denne utviklingen, så vi jobber hardt for å få dette klart så raskt som mulig, sier Bernhard.