Utviklet i Skottland

Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1
Munro Mk_1

Tilbake til Land Rover-oppskrift

For et år siden var Munro er drøm, som det riktignok allerede var bygget noen utgaver av for å sjekke om drømmen kunne bli virkelig. I dag er Munro et produkt det skal bygges 250 eksemplarer av neste år. Målet er 2.500 biler i året om fem år.

Dette er en blanding jeg tror mange vil falle for. Noe som ser femti år gammelt ut, der assosiasjonene er «uslitelig og kommer-frem-overalt» koblet til morgendagens batterielektriske drivlinje.

Jeg går ut fra at også Land Rover har en rekke advokater klar til utrykning dersom noen prøver å rappe deler av Land Rovers unike merkevare-glans.

Men på den annen side går jeg ut fra at dersom du designer noe ganske flatt og firkantet på fire hjul, er det ikke altfor komplisert å holde seg unna juridiske beskyldninger om plagiat, og samtidig vekke den gode LR-følelsen hos folk på utsiden.

Det er tross alt ikke så mange måter å kombinere rette vinkler med store flater på.

Unnfanget på fjellet

Men en liten oppklaring: Munro vil bli Skottlands eneste bil (inntil det kommer noen flere igjen) og derfor har den også fått et skotsk navn. En Munro er en fjelltopp i The Highlands. Den må være høyere enn 3000 feet (914 meter) for å kvalifisere.

Den høyeste er Ben Nevis (Høres ut som et navn du kan finne på Spotify – Ben Nevis and the Munros?) på 1.345 meter og samtidig en av de enkleste å komme opp på.

Det var på en adskillig vanskeligere topp Russel Peterson og Ross Anderson hadde slått leir da de ble enige om å sette i gang med bildrømmen sin i 2019.

Det var åpenbart enkelt å velge merkenavn der og da.

Først av tre

Nå er den her med sin Mk_1 utgave. Det vil blant annet si 130 in. (330 cm) akselavstand. To andre versjoner skal komme senere. Den er bygget på en klassiske ramme, og fem-dørs karosseriet består av 5 mm galvaniserte stålplater.

Utseendet er utvilsomt Defender – tidligere enn 2016. Og hvis noen sier at den likner for mye på en Land Rover, er selvfølgelig det helt feil. Derimot likner den nok på en Bollinger (som kanskje likner på en Defender). For Munro-designer Ross Compton har også jobbet for Bollinger tidligere.

Hos Munro tror de ikke på motor i sentrum der momentet fordeles til hvert hjul via en mekanisk 4WD drivlinje med vanlig senterdiff. med sperre og til differensialer på for- og bakaksel. En to trinns transfer-kasse gir deg høy og lav utveksling.

Høy bakkeklaring

Målet har vært verdens mest brukbare off-roader, og samma hvor smart computeren din er kommer du til å få problemer i søla hvis du har en delt drivlinje i bilen din, sier Ross Anderson.

Bilen leveres med to motormuligheter: 220 og 280 kW, og med en 82 kWt batteripakke som rekker til litt over 300 km.

Akslene er produsert av Munro med en rekke spesialbygde opphengningsdetaljer. De sitter så høyt at bilen har en bakkeklaring på 48 cm. Vadedybde er 80 cm.

Akslene er beregnet, akkurat som resten av bilen, til en levetid på et halvt århundre

Åtte års garanti, eller gjenbruks-opsjon på batteriene.

Ujålete

Det er ikke noe luksuriøst interiør som gjør at prisen begynner på moderate £ 50.000.

Det er ganske enkelt, tåler vann og søle, men har plass til to skjermer for Android Auto og Google CarPlay og et godt høyttalersett.

Bilen tar 1.000 kg nyttelast, det er plass til en Europall mellom hjulbrønnene bak, og den kan trekke 3.500 kg.

Småskalaproduksjon starter neste år, og de flytter inn i en dedikert fabrikk i 2024. Det er da volumet skal bli litt høyere enn et par hundre.

Og allerede neste år kommer de til å legge til et par nye karosseriversjoner, og kanskje også noen nye spesifikasjoner.

Her finner du video fra lanseringen med alle detaljer:

Powered by Labrador CMS