Bla deg gjennom bildegalleriet for å se flere illustrasjoner av konseptet.
Bla deg gjennom bildegalleriet for å se flere illustrasjoner av konseptet.
Bla deg gjennom bildegalleriet for å se flere illustrasjoner av konseptet.
Bla deg gjennom bildegalleriet for å se flere illustrasjoner av konseptet.
Bla deg gjennom bildegalleriet for å se flere illustrasjoner av konseptet.
Bla deg gjennom bildegalleriet for å se flere illustrasjoner av konseptet.
Bla deg gjennom bildegalleriet for å se flere illustrasjoner av konseptet.

Kinesisk drømme-truck fra Pininfarina

Pininfarina har sluppet en lang rekke lekre renderinger som skal vise en ny kinesisk motorvei-truck. Ingen av de kinesiske tech-firmaene som står bak har bygget biler før.

Den mest kjente av de som står bak det nye prosjektet er vel Baidu – en slags kinesisk Google og litt til.

Parallellen med Google er forresten på sin plass her, Google har også syslet med tanken på å bygge bil, eller i hvert fall hive seg ut i bilindustrien sammen med passende partnere.

Baidu har valgt å bruke et av selskapene sine, DeepWay, til å presentere Xingtu – det er denne bilen du ser bilder av her. Med seg har de blant annet Lionbridge som jobber innen logistikk og som bruker kunstig intelligens og alle de relevante moteordene.

Moderselskapet, Baidu, er også sterkt inne i bildet, for de har lenge jobbet med selvkjørings-systemer. Det er nettopp det som skal være poenget med denne bilen, den skal by på A til B autonomi.

Apollo heter deres robot-opplegg. De sier det har tilbakelagt 20 millioner kilometer nå.

Til den nye bilen listes det blant annet 11 kameraer, en infrarød sensor, 5 mm radarer og en Lidar sensor – de byr blant annet på systemer som reagerer på objekter 1 km. unna og har reaksjonstid på 1/100 sekund.

Hvor langt arbeidet med bilen er kommet er umulig å si, men de snakker om at simuleringer viser at dette futuristiske designet har en strømlinjekoeffisient på 0,35 – noe som hadde vært akseptabelt i personbilsammenheng.

De forteller også om en lettvektskonstruksjon hele veien, og at bilen med full last og 49 tonn kjører inntil 300 km på en runde fra 450 kWh batteriene. De kan lades på en time, men det er også utviklet et batteribyttesystem som sender den nye sjåføren i vei på seks minutter.

Selv om bilen altså skal kunne kjøre av seg selv hele veien har Pininfarina stor glede av å beskrive interiøret som et hjem fra hjemmet. En smart space med stemmekontroll og stor infotainment skjerm og ekstrem komfort både i seter og seng.

-Her har mange partnere slått seg sammen for å ta frem en tung lastebil, avant garde og lastet til ripa med moderne teknologi og samtidig med ren, ikonisk design, sier Simone Tassi, General Manager hos Pininfarina i Shanghai.

Sjefdesigneren, Matteo Piguzzi føyer til at dette er et designspråk som markerer en ny generasjon innen tung landeveis transport.

Powered by Labrador CMS