Skjermene som er plassert i A-stolpene er på 12,3-tommer.
Skjermene som er plassert i A-stolpene er på 12,3-tommer.

Nå kaster også Scania speilene

Tre år etter at Mercedes-Benz viste sin speilløse Actros melder Scania at de nå også kan levere lastebiler med kamera og skjerm fremfor analoge sidespeil.

Publisert

Såkalt digitale, smarte speil er ikke noe nytt.

På Volvo-museet i Gøteborg står en gammel lastebilprototype der de forsøkte kamera + skjerm-løsningen for mange år siden. Og de var slett ikke alene.

Flere leverandører har også tilbudt slikt utstyr for ettermontering på lastebiler i lengre tid.

Men blant de store lastebilprodusentene var det Mercedes-Benz som var først ute med å sette dette ut i storskala serieproduksjon med nye Actros som debuterte i Berlin i september 2018.

I sommer kom MAN etter, så da var det jo bare å vente på den svenske Traton-søsteren.

Nå, samtidig med omfattende oppgraderinger av drivlinjen, forteller Södertälje at de også er klare.

Det nye Scania Mirror View kamerasystemet (SMVC) er en digital speilløsning som, med produsentens egne ord, «tar menneske-maskin-grensesnittet til et nytt nivå».

- Vi hadde en klar ambisjon om å skape noe nytt da vi utviklet vårt Scania Mirror View kamerasystem, sier Peter Hellberg, Product Manager hos Scania Accessories.

Kameraene er plassert rett under siderutene og er innfellbare. Kamerahuset kan lakkeres i bilens farge.
Kameraene er plassert rett under siderutene og er innfellbare. Kamerahuset kan lakkeres i bilens farge.

- Ved å plassere kameraet på døren, rett under sidevinduet, er koblingen mellom det kameraet ser og det sjåføren opplever på skjermen mer naturlig og instinktiv sammenlignet med å ha kameraet plassert et annet sted på hytta, fortsetter han.

Det er kanskje et ment som et lite stikk i siden til Mercedes-Benz og MAN som har plassert kameraene over sidedørene.

Scania hevder en lastebil med SMVC tilbyr en vesentlig forbedret sikt rundt A-stolpene, noe som skal være en åpenbar fordel ved manøvrering i trange kryss og travle byområder.

- Det unike Mirror View-designet gjør at sjåføren alltid ser enden av kjøretøyet på skjermen, sier Hellberg.

- Det er også enkelt å tilpasse kamerasystemet til å passe ulike kjøretøykombinasjoner på en naturlig måte, og uten de tradisjonelle speilene blir sikten rundt A-stolpen merkbart forbedret, fremholder han.

I skumring og om natten øker Mirror View kamerasystemet angivelig sikten uten å forstyrre sjåførens nattsyn.

Utformingen av kamerahuset, som kan lakkeres i hyttefargen, har blitt aerodynamisk testet for å redusere luftmotstand.

Huset er innfellbart, har en effektiv drypplist så ikke regn skal hindre sikt, og linsene er oppvarmet for å hindre elementer som dugg, snø og is.

Har du kjøpt ny Scania etter 2016 og kunne tenke deg kamera-løsningen har svenskene også en gladnyhet:

- Siden vi bruker eksisterende monteringshull fra tradisjonelle speil kan SMVC ettermonteres på de fleste NTG-lastebiler, sier Hellberg.

Powered by Labrador CMS