NY GIRKASSE: Volvo FL har fått to trinn ekstra, med den nye åttetrinns helautomatiske girkassen.

Volvo girer opp

…og nei, denne gangen handler det ikke om elbiler.

Slik har det blitt. Hver gang det dukker opp en pressemelding fra en av kjøretøyprodusentene i disse dager tar man det nærmest for gitt at det handler om noe elektrisk, eller annet alternativt.

Men det er greit å bli minnet om at hovedvolumet i det virkelige liv fremdeles består av dieselmotorer og tilhørende girkasser.

Dagens nyhet fra Gøteborg handler om sistnevnte. Volvo FL og FE, som oftest blir brukt til distribusjon i byer og tettbygde strøk, har nemlig fått nye, oppdaterte girkasser.

Mer allsidig

Med en helt ny 8-trinns fullautomatisk girkasse (to trinn mer enn den tidligere) lokker Volvo nå med drivstoffbesparelser på inntil 4 prosent for modellen FL.

– Med den nye girkassen kan vi tilby full kapasitet på kraftuttaket når bilen står i ro, noe som gjør den mer allsidig og perfekt som dumper, til brøyteberedskap og mange liknende arbeidsoppgaver, sier Kenneth Ackerberg, produktsjef for Volvo FL og FE.

Samtidig har den større FE-modellen nå den samme oppdaterte I-Shift-girkassen som brukes i Volvo Trucks’ tyngre modeller, noe som hevdes å gjøre girskiftene inntil 30 prosent raskere.

SAMME SOM STOREBRØDRENE: Volvo FE får nå den samme oppdaterte I-Shift-girkassen som sitter i selskapets tyngre modeller.

Oppdateringen inkluderer raskere aktivering av clutchen, noe som resulterer i kortere avbrudd i dreiemomentet. Den skal også gjøre giringen smidigere og – her må vi foreløpig bare ta Volvo på deres eget ord – gi en mer harmonisk kjøreopplevelse.

– Raskere giring gjør det mulig å optimalisere girvalgene mer effektivt. Når man kjører i byer med mange start og stopp fører det til mange girskift, så forbedringen vil være veldig merkbar og verdsatt av sjåføren, sier Kenneth Ackerberg.

Tre kjøremodi

Begge modellene har nå tre ulike kjøremodi: economy, performance og off-road.

Hver modus kan velges ved å trykke en bryter på dashboardet og presenteres på instrumentpanelet.

– For å gjøre det så lett som mulig å spare drivstoff starter lastebilen alltid i eco-modus, som inkluderer rulleprogrammet eco-roll. Performance-modusen er likevel lett tilgjengelig med et enkelt klikk. Vi har også lagt til en off-road-modus, siden disse lastebilene også kan brukes til lette anleggsoppdrag, sier Kenneth Ackerberg.

Powered by Labrador CMS