-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Volvo girer opp
…og nei, denne gangen handler det ikke om elbiler.
Slik har det blitt. Hver gang det dukker opp en pressemelding fra en av kjøretøyprodusentene i disse dager tar man det nærmest for gitt at det handler om noe elektrisk, eller annet alternativt.
Men det er greit å bli minnet om at hovedvolumet i det virkelige liv fremdeles består av dieselmotorer og tilhørende girkasser.
Dagens nyhet fra Gøteborg handler om sistnevnte. Volvo FL og FE, som oftest blir brukt til distribusjon i byer og tettbygde strøk, har nemlig fått nye, oppdaterte girkasser.
Mer allsidig
Med en helt ny 8-trinns fullautomatisk girkasse (to trinn mer enn den tidligere) lokker Volvo nå med drivstoffbesparelser på inntil 4 prosent for modellen FL.
– Med den nye girkassen kan vi tilby full kapasitet på kraftuttaket når bilen står i ro, noe som gjør den mer allsidig og perfekt som dumper, til brøyteberedskap og mange liknende arbeidsoppgaver, sier Kenneth Ackerberg, produktsjef for Volvo FL og FE.
Samtidig har den større FE-modellen nå den samme oppdaterte I-Shift-girkassen som brukes i Volvo Trucks’ tyngre modeller, noe som hevdes å gjøre girskiftene inntil 30 prosent raskere.

Oppdateringen inkluderer raskere aktivering av clutchen, noe som resulterer i kortere avbrudd i dreiemomentet. Den skal også gjøre giringen smidigere og – her må vi foreløpig bare ta Volvo på deres eget ord – gi en mer harmonisk kjøreopplevelse.
– Raskere giring gjør det mulig å optimalisere girvalgene mer effektivt. Når man kjører i byer med mange start og stopp fører det til mange girskift, så forbedringen vil være veldig merkbar og verdsatt av sjåføren, sier Kenneth Ackerberg.
Tre kjøremodi
Begge modellene har nå tre ulike kjøremodi: economy, performance og off-road.
Hver modus kan velges ved å trykke en bryter på dashboardet og presenteres på instrumentpanelet.
– For å gjøre det så lett som mulig å spare drivstoff starter lastebilen alltid i eco-modus, som inkluderer rulleprogrammet eco-roll. Performance-modusen er likevel lett tilgjengelig med et enkelt klikk. Vi har også lagt til en off-road-modus, siden disse lastebilene også kan brukes til lette anleggsoppdrag, sier Kenneth Ackerberg.