SIKKERHET: Personbilkjøperne er gjennom årene blitt bortskjemte med Euro NCAP krasjtester – og rangeringer.
Annonse
Den uavhengige testinstansen har indirekte tvunget bilprodusentene til en rekke sikkerhetsforbedringer.
Nå utvider de testregimet til også å omfatte den vanligste varebilklassen i Europa, de mellomstore kassebilene. Håndverkenes favoritter.
Varebiler med masse seter
Det viktigste å være oppmerksom på når du leser testresultatene, er at dette er biler som ikke er testet med varerom og skillevegg, men i versjonene med seter i.
Dermed skjærer de gjennom produsentenes tidvis direkte forvirrende modellskiller mellom varebilen – og den samme bilen med 8-9 seter.
Bilene er altså testet med seter. Men til ære for alle Europas håndverkere, er resultatene presentert og lesbare som om det skulle være bil med varerom og skillevegg.
Vinnere – og tapere
I testene som er presentert 12. desember, har Euro NCAP testet 4 biler:
Disse 4 bilene representerer imidlertid i praksis 4 biler til:
Annonse
3 stjerner - Peugeot Expert
3 stjerner - Citroen Jumpy
2 stjerner - Opel Vivaro
2 stjerner - Nissan Primastar
Også nå du ser på resultatene bak stjernene, blir det klart at Ford Transit vinner med suveren poengscore på alt fra voksenbeskyttelse (86 %), fotgjengerbeskyttelse (48 %) og aktive sikkerhetsassistenter (71 %).
For restene av bilene er sikkerheten altså mindre å rope hurrah! for.
Og dessverre, og man kan lure på hvorfor, er ikke bestselgerne i Norge med, VW Transporter og Mercedes Vito.
- Dette vil endre seg
Generalsekretæren for Euro NCAP – med det passende navnet Dr Michiel van Ratingen - er imidlertid sikker på at vi vil se dramatiske forbedringer i varebilsikkerhet i årene som kommer.
- Vi er optimistiske for årene som kommer. Dette er et umodent segment hva gjelder sikkerhet, ikke minst grunnet svake lovkrav til sikkerhetsutstyr på disse bilene, påpeker van Ratingen.