-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Her er MANs nye generasjon i Norge
Den nye lastebilserien MAN New Truck Generation ble lansert få uker før «hele verden» ble korona-stengt. Nå er produksjonen godt i gang igjen.
BilJobb.no
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
Nå er de første utgavene på plass i Norge, etter at de fire første demobilene ankom Oslo i helgen.
De første kundebilene er også på vei og skal leveres i løpet sommeren, opplyser importøren i en pressemelding.
Både MAN og Volvo var svært uheldige med tidspunktet for lansering av sine nye lastebilgenerasjoner, rett før koronakrisen slo inn med full styrke verden over. Etter en periode med stengte fabrikker, er produksjonen nå i gang igjen de fleste steder.
Ny design og fornyede motorer
Den nye generasjonen fra MAN er som beskrevet tidligere absolutt til å kjenne igjen, i alle fall fra utsiden. Men om du ser på detaljene så har det likevel skjedd mye.
Les også YrkesBils rapport med førsteinntrykk fra lanseringen i Bilbao.
Signaturlyktene i LED, som vi kjenner fra Lion’s Coach, er noe av det første man legger merke til. Hytten har fått et «skarpere» uttrykk, og tre uthevede «fartsstriper» bak sideruten er med på å gi en annerledes profil.
Frontruten skal dessuten være senket en liten tanke, for å gi bedre sikt fra førerplass og romsligere hyller over ruten.
Speilene (ja, de har ikke droppet disse, slik som Mercedes-Benz Actros, men MAN forsikrer at de også ser på ulike kameraløsninger) har også fått en liten justering, slik at dødvinkelen mellom A-stolpen og speilhuset skal være redusert.
Motorene har også gjennomgått en fornyelse, og MAN lover opp mot åtte prosent reduksjon i drivstofforbruket på en standard D26-maskin med Euro 6d sammenlignet med en tilsvarende 2018-modell med Euro 6c.
LES OGSÅ: Han er MANs nye sjef for Norge, Sverige og Danmark
Innsiden som teller
For å finne de største endringene må vi trekke inn i hytten.
På innsiden følger MAN etter andre produsenter av personbiler, varebiler og lastebiler, med et fulldigitalisert dashbord hvor analoge instrumenter er skiftet ut med store skjermer.
Infotainmentsystemene og navigasjonen, som kan ses på en 12 tommer stor skjerm, styres via et «hjul» på dashbordet – MAN SmartSelect – slik vi kjenner det fra flere andre biler og lastebiler.
En smart detalj er plasseringen av fire utvalgte knapper langt nede mot gulvet på innsiden førerdøren: arbeidslys bak på bilen, dørlås, bryter for å kjøre opp eller ned sideruten på førerplass og nødblink er noen av bryterne du kan plassere her. På den måten slipper du å klatre opp for å trykke på disse, dersom du står på bakken med døra åpen.
LES OGSÅ: Scania/MAN-sjefen forsvinner
Etterlengtet rattjustering
En etterlengtet sak hos MAN har vært å kunne justere rattposisjonen i flere stillinger. Nå er dette endelig på plass, og løsningen minner veldig om den vi finner i Scania. I det hele tatt er det mye som ligner på Scania på førerplass, uten at det er i nærheten av å være en blåkopi.
MAN opplyste under lanseringen i vinter at de regner med det vil ta cirka halvannet år før den utgående modellen er helt ute av produksjon og den nye generasjonen er klar i alle konfigurasjoner.