-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Stort steg for Solaris
Uten en 15-meters laventre i sortimentet de seneste årene har Solaris vært avskåret fra å konkurrere i betydelige deler av det norske markedet. Nå lanserer de en splitter ny Urbino 15 LE Electric som er «skreddersydd» for det skandinaviske markedet.

Solaris har nemlig hatt de typiske skandinaviske kunden i tankene da de utviklet sin nyeste modell, helelektriske Urbino 15 LE med tre aksler.
Elbussen som hadde premierevisning i Polen denne uken blir tilgjengelig både som bybuss (klasse I) og intercitybuss (klasse II).
Skadelidende av store volum
Nå er ikke treakslede 15 metringer noe nytt for Solaris. De bygget sin første buss med denne konfigurasjonen i 1999, og har siden levert over 1.300 slike – men da med diesel- eller gassmotor.
Imidlertid har ikke Solaris kunnet levere denne konfigurasjonen de senere årene.
Sverre Skaar, adm. dir. i Solaris Norge AS, har i YrkesBil tidligere omtalt dette som deres akilleshæl i det norske markedet hvor denne busstypen er betydelig etterspurt.
– Etter at vi ikke har kunnet tilby 15-meter i laventreutførelse på noen år så har vi vært til dels skadelidende av store volum for den type bussmodell, sier Skaar til YrkesBil.
– Vi har nå valgt å relansere vår 15m LE, denne gangen i vårt helt nye design og med kun elektrisk fremdrift. Det som er spesielt med denne er at vi tilbyr den både som klasse I og klasse II – altså fullstendig typegodkjent, fortsetter importdirektøren.
Lover god kapasitet
Dette er den første elbussen fra Solaris som er beregnet for intercity-kjøring. En væskekjølt elmotor på 300 kW sørger for drift på den midtre akselen.
Energien lagres i seks Solaris High Energy+ batterier av nyeste generasjon, på totalt 470 kWh, og disse kan lades enten via plugg i vegg eller pantograf på taket. Fire batterier er plassert bakerst i bussen og to er plassert på taket.
Aircondition-anlegget leveres standard som en hybridversjon, men har også en varmepumpefunksjon (tilvalg) hvor karbondioksid benyttes som arbeidsmedium.
Rekkevidden omtales som «opptil noen hundre kilometer» på én lading. Her vil naturligvis kjørerute, topografi, klima og vekt spille inn.
Ulike dørkonfigurasjoner er også hensyntatt, slik at bussen kan skreddersys med ulike spesifikasjoner. Her er det muligheter med mellom 51 og 65 seter.
– Vi har fra før av hatt meget god kapasitet i våre 15meters busser, og den elektriske er intet unntak, sier Skaar.
Vil få tak på markedet igjen
Nå starter jobben med å få busstypen implementert og kjent på det norske og skandinaviske markedet.
– Jeg håper virkelig at dette igjen vil gi oss et god tak på markedet som omhandler by- og regionstrafikk hvor laventre busser passer inn som hånd i hanske, sier Skaar.
Han varsler allerede nå at en nærmere presentasjon og mer informasjon rundt norske busser vil finne sted på et senere tidspunkt, anslagsvis i løpet av første kvartal 2021.
–––––––––––––––––––––
Solaris Urbino 15 LE Electric
- Dimensjoner (L/B/H): 14.890/2.550/3.400 mm.
- Frontoverheng: 2.750 mm.
- Akselavstand: 7.000/1.690 mm.
- Bakre overheng: 3.450 mm.
- Totalvekt: Opptil 25 tonn
- Dørkonfigurasjoner: 2-2-0, 2-2-1, 1-2-0, 1-2-1
- Motor: Elektrisk, 300 kW (væskekjølt)
- Batterier: Solaris High Energy+ / Solaris High Power
- Batterikapasitet: Opptil 470 kWh
- Lading: Plug in og/eller pantograf
- Aksler: Foran: Uavhengig fjæring, drivaksel: portalaksel, løpeaksel: aktiv styring som tilvalg.
- Hjul: 295/80 R22,5 eller 275/70 R22,5 som tilvalg (høyde 3.360 mm.)
- Minimum snuradius: 14,6 meter
- Passasjerkapasitet: Opptil 105 personer