-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Stort steg for Solaris
Uten en 15-meters laventre i sortimentet de seneste årene har Solaris vært avskåret fra å konkurrere i betydelige deler av det norske markedet. Nå lanserer de en splitter ny Urbino 15 LE Electric som er «skreddersydd» for det skandinaviske markedet.
Solaris har nemlig hatt de typiske skandinaviske kunden i tankene da de utviklet sin nyeste modell, helelektriske Urbino 15 LE med tre aksler.
Elbussen som hadde premierevisning i Polen denne uken blir tilgjengelig både som bybuss (klasse I) og intercitybuss (klasse II).
Skadelidende av store volum
Nå er ikke treakslede 15 metringer noe nytt for Solaris. De bygget sin første buss med denne konfigurasjonen i 1999, og har siden levert over 1.300 slike – men da med diesel- eller gassmotor.
Imidlertid har ikke Solaris kunnet levere denne konfigurasjonen de senere årene.
Sverre Skaar, adm. dir. i Solaris Norge AS, har i YrkesBil tidligere omtalt dette som deres akilleshæl i det norske markedet hvor denne busstypen er betydelig etterspurt.
– Etter at vi ikke har kunnet tilby 15-meter i laventreutførelse på noen år så har vi vært til dels skadelidende av store volum for den type bussmodell, sier Skaar til YrkesBil.
– Vi har nå valgt å relansere vår 15m LE, denne gangen i vårt helt nye design og med kun elektrisk fremdrift. Det som er spesielt med denne er at vi tilbyr den både som klasse I og klasse II – altså fullstendig typegodkjent, fortsetter importdirektøren.
Lover god kapasitet
Dette er den første elbussen fra Solaris som er beregnet for intercity-kjøring. En væskekjølt elmotor på 300 kW sørger for drift på den midtre akselen.
Energien lagres i seks Solaris High Energy+ batterier av nyeste generasjon, på totalt 470 kWh, og disse kan lades enten via plugg i vegg eller pantograf på taket. Fire batterier er plassert bakerst i bussen og to er plassert på taket.
Aircondition-anlegget leveres standard som en hybridversjon, men har også en varmepumpefunksjon (tilvalg) hvor karbondioksid benyttes som arbeidsmedium.
Rekkevidden omtales som «opptil noen hundre kilometer» på én lading. Her vil naturligvis kjørerute, topografi, klima og vekt spille inn.
Ulike dørkonfigurasjoner er også hensyntatt, slik at bussen kan skreddersys med ulike spesifikasjoner. Her er det muligheter med mellom 51 og 65 seter.
– Vi har fra før av hatt meget god kapasitet i våre 15meters busser, og den elektriske er intet unntak, sier Skaar.
Vil få tak på markedet igjen
Nå starter jobben med å få busstypen implementert og kjent på det norske og skandinaviske markedet.
– Jeg håper virkelig at dette igjen vil gi oss et god tak på markedet som omhandler by- og regionstrafikk hvor laventre busser passer inn som hånd i hanske, sier Skaar.
Han varsler allerede nå at en nærmere presentasjon og mer informasjon rundt norske busser vil finne sted på et senere tidspunkt, anslagsvis i løpet av første kvartal 2021.
–––––––––––––––––––––
Solaris Urbino 15 LE Electric
- Dimensjoner (L/B/H): 14.890/2.550/3.400 mm.
- Frontoverheng: 2.750 mm.
- Akselavstand: 7.000/1.690 mm.
- Bakre overheng: 3.450 mm.
- Totalvekt: Opptil 25 tonn
- Dørkonfigurasjoner: 2-2-0, 2-2-1, 1-2-0, 1-2-1
- Motor: Elektrisk, 300 kW (væskekjølt)
- Batterier: Solaris High Energy+ / Solaris High Power
- Batterikapasitet: Opptil 470 kWh
- Lading: Plug in og/eller pantograf
- Aksler: Foran: Uavhengig fjæring, drivaksel: portalaksel, løpeaksel: aktiv styring som tilvalg.
- Hjul: 295/80 R22,5 eller 275/70 R22,5 som tilvalg (høyde 3.360 mm.)
- Minimum snuradius: 14,6 meter
- Passasjerkapasitet: Opptil 105 personer