-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Laber avslutning på et positivt år
Alle segmentene hadde nedgang i desember. Men både de over 3,5 tonn, og de tyngste – de over 16 tonn – hadde en akkumulert fremgang i forhold til 2021. Så summen var bra, men innspurten svak. Og varebilene endte 18,4 prosent bak fjoråret.
ACEA, bilprodusentenes egen takorganisasjon, er ganske sen
med å telle månedsregistreringer. Tallene for desember og for hele 2022 kom ikke før den 25 januar.
Akkurat for sent til å inkludere i YrkesBil årsnummer som er i trykken når dette
skrives.
Desember ga et blandet bilde. Frankrike og Italia måtte se på nedgang i markedet, men både Spania og Tyskland økte, Tyskland med 8,4 prosent. Men akkumulert er disse fire store markedene langt etter 2021. Frankrike med minus 17,7 prosent, Spania med minus 16,7, Tysland med minus 11 og Italia med 10.5 prosent baklengs.
Og så kan vi legge til Storbritannia der tilbakegangen er på 17,6 prosent og hvor desember endte på minus 23,5 prosent.
Dette gjelder det totale markedet der varebiler utgjør 1,617 millioner av totalt2,005 millioner, så det er klart de teller stort i totalen når de har gått ned med 18,4 prosent (-8,3 i desember).
Holder vi dem utenfor så ser vi at det er registrert 354.616 biler over 3,5 tonn i hele Europa i fjor. Det er 12.200 flere biler enn i 2021 det.
Men også her må vi slå fast at det var nedgang i desember. Fra 29.214 biler i 2021 til 28.626 i desember i fjor. Alle våre nordiske naboer økte imidlertid i desember også, og Norge gikk foran med pluss 21 prosent.
Tar vi de aller tyngste, de over 16 tonn, kom det 23.435 slike til Europa i desember i fjor. Det er en marginal nedgang på 265 biler. Akkumulert viste det seg imidlertid et plusstegn. 298.675 var fjorårets tall – opp fra 2021-volumet som endte på 279.157. Det er 7 prosent det!
Og det har markedet greid uten hjelp fra lokomotivet Tyskland. Der ligger de fremdeles 0,9 etter 2021-volumet.
Det skal bli spennende å se om desember-tendensene fortsetter inn i det nye året.