-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS

Laber avslutning på et positivt år
Alle segmentene hadde nedgang i desember. Men både de over 3,5 tonn, og de tyngste – de over 16 tonn – hadde en akkumulert fremgang i forhold til 2021. Så summen var bra, men innspurten svak. Og varebilene endte 18,4 prosent bak fjoråret.
ACEA, bilprodusentenes egen takorganisasjon, er ganske sen
med å telle månedsregistreringer. Tallene for desember og for hele 2022 kom ikke før den 25 januar.
Akkurat for sent til å inkludere i YrkesBil årsnummer som er i trykken når dette
skrives.
Desember ga et blandet bilde. Frankrike og Italia måtte se på nedgang i markedet, men både Spania og Tyskland økte, Tyskland med 8,4 prosent. Men akkumulert er disse fire store markedene langt etter 2021. Frankrike med minus 17,7 prosent, Spania med minus 16,7, Tysland med minus 11 og Italia med 10.5 prosent baklengs.
Og så kan vi legge til Storbritannia der tilbakegangen er på 17,6 prosent og hvor desember endte på minus 23,5 prosent.
Dette gjelder det totale markedet der varebiler utgjør 1,617 millioner av totalt2,005 millioner, så det er klart de teller stort i totalen når de har gått ned med 18,4 prosent (-8,3 i desember).
Holder vi dem utenfor så ser vi at det er registrert 354.616 biler over 3,5 tonn i hele Europa i fjor. Det er 12.200 flere biler enn i 2021 det.
Men også her må vi slå fast at det var nedgang i desember. Fra 29.214 biler i 2021 til 28.626 i desember i fjor. Alle våre nordiske naboer økte imidlertid i desember også, og Norge gikk foran med pluss 21 prosent.
Tar vi de aller tyngste, de over 16 tonn, kom det 23.435 slike til Europa i desember i fjor. Det er en marginal nedgang på 265 biler. Akkumulert viste det seg imidlertid et plusstegn. 298.675 var fjorårets tall – opp fra 2021-volumet som endte på 279.157. Det er 7 prosent det!
Og det har markedet greid uten hjelp fra lokomotivet Tyskland. Der ligger de fremdeles 0,9 etter 2021-volumet.
Det skal bli spennende å se om desember-tendensene fortsetter inn i det nye året.