-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Europa: Samlet sett positivt, men septembersalget sank
De akkumulerte tallene for nyttebil-registreringene i Europa er positive. Men septembersalget sank for alle kategorier.
Hvis vi gjør som ACEA, takorganisasjonen for bilindustrien i Europa, og slår sammen alle nyttebilene i en pott ser vi at akkumulert-tallet etter 3. kvartal fremdeles ligger 20 prosent foran fjoråret.
1,8 millioner enheter blir det når man teller opp alt i hele området – EU+EFTA+UK.
Men hvis vi nøyer oss med september er vi plutselig 18,7 prosent etter fjoråret, med 184.500 biler og med alle de store markedene i nedgang.
Hvis vi splitter det hele og tar ut de under 3,5 tonn er vi 20 prosent foran fjoråret akkumulert. Men september ramlet med 22 prosent. Det blir volum av slikt, fra 195.121 til 155.500 biler. Dette var for øvrig tredje måned på rad dette markedet befinner seg på sklia.
Chipsmangel alle de 40.000 som manglet? Ingen vet – eller ingen sier noe.
Tar vi de tyngste, de over 16 tonn, likner historien. 208.000 biler er 44.000 flere enn i fjor. Men september som måned var den syvende på rad med nedgang. I EU var riktignok ikke nedgangen større enn på minus 1,8.
Tar vi det virkelig Stor-Europa er nedgangen større, først og fremst på grunn av Storbritannia som sank med 26 prosent. For hele dette området var nedgangen totalt på 5,2 prosent.
Den store gruppen – alle over 3,5 tonn – til slutt. 256.000 biler så langt er en fremgang på 22 prosent. Alle de store markedene var med på å trekke opp.
Men for første gang i år fikk vi en måned som krympet etter syv måneder med jevn økning.
Spania, Frankrike og Tyskland dalte – sammen med Storbritannia. Bare Italia gikk i pluss.
Sluttresultatet ble 26.10 biler mot 28.444 i fjor. Det vil si en nedgang på 8,6 prosent.
Hvis det vi har sett av nedgang i det siste skyldes chipsmangel, er det ikke noe som tyder på noen snarlig bedring.
Hvis det imidlertid skyldes markedet er det litt vanskeligere å spå.