-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Volvo mener denne vil «revolusjonere langtransport med lastebil»
Nye FH Aero Electric har en batterikapasitet på 780 kWh, og kan lades på 40 minutter (20-80%).
FH Aero Electric med E-axle, Volvos nye elektriske lastebil for langtransport, lanseres formelt i andre kvartal 2026, og da åpnes det også for ordinære bestillinger.
Og strengt tatt så har vi hørt om den en stund allerede.
Det var i september i fjor, i forkant av IAA-utstillingen i Hannover, at Volvo Trucks første gang fortalte offentlig at de ville komme med en tung trekkvogn med opptil 600 kilometer rekkevidde. (Teknologien drypper selvsagt også ned på den franske lillesøsteren, Renault Trucks, som vil tilby 600 kilometer rekkevidde i sin E-Tech T etter hvert).
Men det er først nå Volvo Trucks deler de første bildene og kanskje mer interessant; flere detaljer om modellen, samtidig som kunder får mulighet til å forhåndsbestille lastebilen.

Krevende segment
Nye FH Aero Electric er utviklet for langtransport, et segment som står for en betydelig andel av CO₂-utslippene fra lastebiltrafikken, og som hittil har vært krevende å elektrifisere.
Med introduksjonen av den nye modellen, mener Volvo dette nå endrer seg.
– Dette er et viktig gjennombrudd for utslippsfri transport. Nå kan transportselskaper kjøre lange distanser med elektriske lastebiler – uten å måtte gå på kompromiss med produktiviteten. Med hurtiglading og høy lastekapasitet blir dette en svært konkurransedyktig løsning, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Hurtiglading på 40 minutter
Ladeprosessen for den nye FH Aero Electric går betydelig raskere, takket være støtte for den nye MCS-standarden (Megawatt Charging System).
Det tar ifølge Volvo om lag 40 minutter å lade batteriene fra 20 til 80 prosent, noe som kan gjennomføres innenfor den lovpålagte hviletiden for sjåfører i EU.
Dette gir høy produktivitet i driften og åpner for elektrisk transport over lange avstander i løpet av én arbeidsdag.

Høy lastekapasitet
Modellen tilbys både med det nye Aero-førerhuset og med det klassiske FH-førerhuset. Her må vi formode at de nye Aero-detaljene produsenten fortalte om i forrige uke også er en del av pakken.
Volvo poengterer at kundene også får tilgang til støtte gjennom hele overgangen til elektrisk drift, fra vurdering av egnede ruter og optimal lading, både på veien og ved basen, til detaljert oppfølging av ytelse i den elektriske bilparken.
– Vi har bransjens mest komplette utvalg av elektriske lastebiler, og vi har over fem års erfaring med å bistå tusenvis av kunder, både små og store, i overgangen til elektrisk, fremhever Roger Alm ubeskjedent.

Volvo startet serieproduksjon av elektriske lastebiler i 2019, og har så langt levert over 5 000 kjøretøy til kunder i 50 land verden over.
Produsentens mål er å nå netto nullutslipp innen 2040. Selskapet følger en strategi som bygger på tre teknologier:
- Batterielektriske kjøretøy
- Hydrogenelektriske brenselceller
- Forbrenningsmotorer som drives av fornybare drivstoff, som grønt hydrogen (produsert ved elektrolyse med fornybar strøm), biogass, biodiesel eller HVO (hydrogenerert vegetabilsk olje).
LES OGSÅ:
-
Over 2.000 besøkende: – Målet er Volvodager hvert år fremover
-
Hydrogen: Fremtid eller flop?
-
– Vi har tenkt nytt og hentet inspirasjon fra fly, Formel 1 og vindturbiner
-
– Saken illustrerer viktigheten av å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen
-
Norske regler satte kjepper i hjulene for Volvos nye førerhus - nå kan det bli endring
-
Volvo økte salget av gassdrevne lastebiler med over 25 prosent
-
Volvo-sjefen om diesel versus elektrisk: – Det er ikke snakk om enten eller
-
Skogens nye konge har 780 hestekrefter: – Det er mye mer respons
-
Får fremdeles ikke utnyttet sine nyeste førerhus: – Går glipp av store CO2-besparelser
-
Gir seg som sjef i Volmax