På avstand vil nye Aero Electric kjennetegnes blant annet av de lengre luftavviserne.

Volvo mener denne vil «revolusjonere langtransport med lastebil»

Nye FH Aero Electric har en batterikapasitet på 780 kWh, og kan lades på 40 minutter (20-80%). 

FH Aero Electric med E-axle, Volvos nye elektriske lastebil for langtransport, lanseres formelt i andre kvartal 2026, og da åpnes det også for ordinære bestillinger. 

Og strengt tatt så har vi hørt om den en stund allerede. 

Det var i september i fjor, i forkant av IAA-utstillingen i Hannover, at Volvo Trucks første gang fortalte offentlig at de ville komme med en tung trekkvogn med opptil 600 kilometer rekkevidde. (Teknologien drypper selvsagt også ned på den franske lillesøsteren, Renault Trucks, som vil tilby 600 kilometer rekkevidde i sin E-Tech T etter hvert).

Men det er først nå Volvo Trucks deler de første bildene og kanskje mer interessant; flere detaljer om modellen, samtidig som kunder får mulighet til å forhåndsbestille lastebilen.

Om sitt nye tunge elektriske flaggskip skriver Volvo at det «har potensial til å revolusjonere langtransport med lastebil». Intet mindre.

Krevende segment

Nye FH Aero Electric er utviklet for langtransport, et segment som står for en betydelig andel av CO₂-utslippene fra lastebiltrafikken, og som hittil har vært krevende å elektrifisere. 

Med introduksjonen av den nye modellen, mener Volvo dette nå endrer seg.  

– Dette er et viktig gjennombrudd for utslippsfri transport. Nå kan transportselskaper kjøre lange distanser med elektriske lastebiler – uten å måtte gå på kompromiss med produktiviteten. Med hurtiglading og høy lastekapasitet blir dette en svært konkurransedyktig løsning, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks. 

– Elektriske lastebiler innen langtransport vil gi et viktig bidrag til reduksjon av CO₂ i vår bransje, siden det er her du kan spare mest per lastebil. Dette er positive nyheter for transportselskaper og samfunnet, sier Roger Alm.

Hurtiglading på 40 minutter

Ladeprosessen for den nye FH Aero Electric går betydelig raskere, takket være støtte for den nye MCS-standarden (Megawatt Charging System). 

Det tar ifølge Volvo om lag 40 minutter å lade batteriene fra 20 til 80 prosent, noe som kan gjennomføres innenfor den lovpålagte hviletiden for sjåfører i EU. 

Dette gir høy produktivitet i driften og åpner for elektrisk transport over lange avstander i løpet av én arbeidsdag.

Løpeakselen i 6×2 konfigurasjonen gir mulighet for flere batterier, gir gunstig vektfordeling og høy nyttelast, forklarer Volvo.

Høy lastekapasitet

Modellen tilbys både med det nye Aero-førerhuset og med det klassiske FH-førerhuset. Her må vi formode at de nye Aero-detaljene produsenten fortalte om i forrige uke også er en del av pakken.

Nå åpnes det forresten trolig for å ta i bruk Aero-førerhuset på de lengste kombinasjonene, også i Norge.

Volvo poengterer at kundene også får tilgang til støtte gjennom hele overgangen til elektrisk drift, fra vurdering av egnede ruter og optimal lading, både på veien og ved basen, til detaljert oppfølging av ytelse i den elektriske bilparken.

 – Vi har bransjens mest komplette utvalg av elektriske lastebiler, og vi har over fem års erfaring med å bistå tusenvis av kunder, både små og store, i overgangen til elektrisk, fremhever Roger Alm ubeskjedent.

Volvo Trucks har i dag åtte batterielektriske modeller i porteføljen, og mener det er mulig å elektrifisere alt fra by- og regionaldistribusjon til bygg- og anleggsvirksomhet, avfallshåndtering, og nå også langtransport.

Volvo startet serieproduksjon av elektriske lastebiler i 2019, og har så langt levert over 5 000 kjøretøy til kunder i 50 land verden over.

Produsentens mål er å nå netto nullutslipp innen 2040. Selskapet følger en strategi som bygger på tre teknologier: 

  • Batterielektriske kjøretøy
  • Hydrogenelektriske brenselceller 
  • Forbrenningsmotorer som drives av fornybare drivstoff, som grønt hydrogen (produsert ved elektrolyse med fornybar strøm), biogass, biodiesel eller HVO (hydrogenerert vegetabilsk olje).
Powered by Labrador CMS