-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Å satse på miljø har en ekstra kostnad
Ahlsell vil være ledende på bærekraft og utslipp. Det stiller krav til deres transportør ColliCare og Østreng Transport som står for den praktiske transporten. Nå går de for gassmotorer.
Jan Rune Østreng og hans selskap Østreng Transport har kjøpt og tar nå i bruk fire nye Scania R410 6x2 trekkvogner med flytende biogass (LBG) som drivstoff.
Trekkvognene med motorer på 410 hk skal inn i faste ruter for Ahlsell og skal kjøre rundt en halv million kilometer i året. Det gir en CO2-besparelse på rundt 500 tonn i året, ifølge pressemeldingen fra Norsk Scania.
- Å satse på miljø har en ekstra kostnad. Som vareeier må vi etterspørre den tjenesten og stille krav. I Ahlsell skal vi være ledene i det arbeidet, sier Odd Hannestad, logistikkdirektør i Ahlsell.
For ColliCare som transportør er ambisjonen i praksis den samme.
- Målet vårt er å være så tilnærmet utslippsfrie som mulig, og vi er glade for kunder som stiller krav til oss, sier Tom Erik Hauger, Managing Director i ColliCare Logistikk.
Lastebiler på biogass er kanskje den enkleste måten å kutte utslipp akkurat nå. Utfordringen for lastebiler med flytende biogass som drivstoff er et lite og sårbart nettverk av fyllestasjoner.
Tidskritisk
Ahlsell har 50 egne butikker over hele landet og er ColliCares største kunde med 30 avganger daglig. Den største andelen av transportene går rett fra sentrallageret og til sluttkundene.
For Ahlsell er leveringspresisjon det aller viktigste. Varer som er bestilt innen klokken 16, skal leveres innen klokken 7.00 påfølgende morgen til alle kunder sør for Trondheim og klokken 9.00 sør for Mosjøen.
Stor virksomhet
Ahlsell er et nordisk konsern som omsetter for 50 milliarder kroner. Deres kjernevirksomhet er som leverandør til bygg og anlegg. Det spenner fra det både rørleggere og elektrikere bruker inne i bolighus og til rør og kabler som graves ned på store infrastrukturprosjekter.
De fire nye gassdrevne lastebilene skal erstatte eksisterende biler på diesel.
To av bilene skal gå inn i rutene som møter biler som kommer fra Bergen mens de to siste skal gå til henholdsvis Otta og Kristiansand.
Alle disse rutene er så tidskritiske at varene fra Ahlsell bare bytter trekkvogn når de møtes. Sjåførene og bilene som kommer fra Oslo, tar pause etter byttet, mens sjåførene som skal ta varene den siste etappen, er ferdig med sin hvile når lasten ankommer.
Vokst mye
Historien til Østreng Transport startet i 2009. Da kjøpte Jan Rune Østreng den første trekkvogna og begynte å kjøre for ColliCare. I årenes løp har selskapet fra Løken i Aurskog-Høland vokst til 25 lastebiler og 46 ansatte.
Totalt skal Østreng få levert 12 nye Scaniaer i år og åtte neste år.
I tillegg til de fire gassbilene som nå er tatt i bruk, vil han få levert ytterligere to gassbiler som skal bygges med containerramme og gå med langhenger senere i år.
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer
-
- Gledelig at vi har transportører i begge ender av skalaen som ønsker å satse på ny teknologi
-
– Løsningen med biogass var avgjørende for valg av transportør
-
Elektrisk drift eller hydrogen på lastebiler? Det enkleste er ofte det beste
-
Hvorfor svartmaler Miljødirektoratet biodrivstoff?
-
Klar melding til myndighetene: – Det er faktisk ikke teknologien som begrenser oss i dag
-
Lovet el-lastebiler - endte med biogass og varierte erfaringer
-
Får etterlengtede biogass- og elbusser
-
- Vi har alltid likt å være først
-
Salgsstart for nye Scania-motorer