-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
– Å satse på miljø har en ekstra kostnad
Ahlsell vil være ledende på bærekraft og utslipp. Det stiller krav til deres transportør ColliCare og Østreng Transport som står for den praktiske transporten. Nå går de for gassmotorer.
Jan Rune Østreng og hans selskap Østreng Transport har kjøpt og tar nå i bruk fire nye Scania R410 6x2 trekkvogner med flytende biogass (LBG) som drivstoff.
Trekkvognene med motorer på 410 hk skal inn i faste ruter for Ahlsell og skal kjøre rundt en halv million kilometer i året. Det gir en CO2-besparelse på rundt 500 tonn i året, ifølge pressemeldingen fra Norsk Scania.
- Å satse på miljø har en ekstra kostnad. Som vareeier må vi etterspørre den tjenesten og stille krav. I Ahlsell skal vi være ledene i det arbeidet, sier Odd Hannestad, logistikkdirektør i Ahlsell.
For ColliCare som transportør er ambisjonen i praksis den samme.
- Målet vårt er å være så tilnærmet utslippsfrie som mulig, og vi er glade for kunder som stiller krav til oss, sier Tom Erik Hauger, Managing Director i ColliCare Logistikk.
Lastebiler på biogass er kanskje den enkleste måten å kutte utslipp akkurat nå. Utfordringen for lastebiler med flytende biogass som drivstoff er et lite og sårbart nettverk av fyllestasjoner.
Tidskritisk
Ahlsell har 50 egne butikker over hele landet og er ColliCares største kunde med 30 avganger daglig. Den største andelen av transportene går rett fra sentrallageret og til sluttkundene.
For Ahlsell er leveringspresisjon det aller viktigste. Varer som er bestilt innen klokken 16, skal leveres innen klokken 7.00 påfølgende morgen til alle kunder sør for Trondheim og klokken 9.00 sør for Mosjøen.
Stor virksomhet
Ahlsell er et nordisk konsern som omsetter for 50 milliarder kroner. Deres kjernevirksomhet er som leverandør til bygg og anlegg. Det spenner fra det både rørleggere og elektrikere bruker inne i bolighus og til rør og kabler som graves ned på store infrastrukturprosjekter.
De fire nye gassdrevne lastebilene skal erstatte eksisterende biler på diesel.
To av bilene skal gå inn i rutene som møter biler som kommer fra Bergen mens de to siste skal gå til henholdsvis Otta og Kristiansand.
Alle disse rutene er så tidskritiske at varene fra Ahlsell bare bytter trekkvogn når de møtes. Sjåførene og bilene som kommer fra Oslo, tar pause etter byttet, mens sjåførene som skal ta varene den siste etappen, er ferdig med sin hvile når lasten ankommer.
Vokst mye
Historien til Østreng Transport startet i 2009. Da kjøpte Jan Rune Østreng den første trekkvogna og begynte å kjøre for ColliCare. I årenes løp har selskapet fra Løken i Aurskog-Høland vokst til 25 lastebiler og 46 ansatte.
Totalt skal Østreng få levert 12 nye Scaniaer i år og åtte neste år.
I tillegg til de fire gassbilene som nå er tatt i bruk, vil han få levert ytterligere to gassbiler som skal bygges med containerramme og gå med langhenger senere i år.
-
Skal bygge landsdekkende biogass-nettverk
-
Ambisjonen om nullutslipp innen 2030: - Politikerne må forstå at dette ikke kommer av seg selv
-
– Dette er en smart løsning som både reduserer utslipp og gjør transporten vår mer effektiv
-
– Vi har en kunde som er villig til å betale for bærekraftige løsninger
-
- Vi ser at godt utstyrte og flott lakkerte lastebiler tiltrekker seg gode sjåfører
-
Kollektivfelt: Full tilgang for varebiler - lastebiler på biogass får nekt
-
Åpnet sin niende fyllestasjon for flytende biogass
-
– Avgjørende å vise kundene den store bredden av våre løsninger
-
I stedet for lading: Kutter utslipp med biogass
-
Volvo økte salget av gassdrevne lastebiler med over 25 prosent