«Vi er bekymret for at den markedsbaserte utbyggingen av et bedre ladetilbud går for sakte i mangel på en nettleiemodell som er tilpasset transport- og ladebransjens behov», skriver Iman Winkelman i Bilimportørenes Landsforening i dette innlegget.

Dagens nettleiemodell bør endres for å få fart på utbyggingen av ladetilbud for tunge nyttekjøretøy

DEBATTINNLEGG: Regjeringen konkluderer gjennom statsbudsjettet for neste år med at elektrifisering av lastebilflåten er det viktigste tiltaket innenfor veitrafikk for å nå Norges klima- og miljømål. Dersom regjeringen mener alvor med dette, må myndighetene også sørge for å legge bedre til rette for en markedsbasert utbygging av et godt ladetilbud for tunge nyttekjøretøy.

Publisert

Dette er en kommentarartikkel. Innholdet gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger.

Sammen med våre medlemmer deler vi myndighetenes mål om å øke andelen utslippsfrie nyttekjøretøy som andel av samlet vare- og lastebilsalg. 

Samtidig er det viktig å ha en riktig forståelse for hva en slik ambisjon kan og bør innebære. 

Det er stor forskjell på distribusjonskjøring på det sentrale Østlandsområdet og langtransport mellom nord og sør.

Manglende nyansering i møte med et variert og allsidig bruksbehov, innebærer også mangel på presisjon i diskusjonen om hvilke virkemidler som først og fremst bør prioriteres for å gjøre de elektriske nyttekjøretøyene mest mulig konkurransedyktige.

Lading er et viktig fellesbehov 

Gjennom Enovas markedsundersøkelse blant norske lastebileiere kommer det like fullt frem viktige fellesbehov som gjelder på tvers av hele transportbransjen. 

Funnene i undersøkelsen tyder blant annet på at manglende tilbud om lading fortsatt representerer en ulempe for mange av dem som står i valget mellom å velge en elektrisk lastebil sammenlignet med andre alternativer.

Vi deler transportbransjens bekymring for manglende ladetilbud for tunge nyttekjøretøy. 

Det er derfor bra at Enova nå gjeninnfører støtteordningen for etablering av bedriftslading for tunge kjøretøy

Samtidig er vi bekymret for at den markedsbaserte utbyggingen av et bedre ladetilbud går for sakte i mangel på en nettleiemodell som er tilpasset transport- og ladebransjens behov.

Krevende å oppnå positiv inntjening 

Med en nettleiemodell der et høyt effektuttak over korte tidsrom straffes økonomisk gjennom et prissignal som er ment å oppmuntre til det stikk motsatte, er det svært krevende å oppnå positiv inntjening for mange potensielle ladeanlegg. 

Dette gjelder spesielt for ladeanlegg der ladevolumet foreløpig er begrenset, men også i områder der det må forventes store variasjoner i bruksmønsteret fremover i tid.

Lav etableringstakt

Dagens innretning av nettleien for næringskunder innebærer at etableringstakten av nye ladetilbud for tungbilbransjen er på et lavere nivå enn hva det kunne og burde ha vært. 

Måten effektleddet i nettleien avregnes på, der det ikke tas bedre hensyn til gjennomsnittlig effektuttak over tid, er også i direkte utakt med de politiske signalene knyttet til et stort og økende behov for å elektrifisere tungtrafikken med mål om å kutte utslippene fra veitrafikken. 

Skal elektriske varebiler og lastebiler være et opplagt førstevalg, må tilgangen på rask lading langs vei og ved terminal være god – og enda langt bedre enn i dag.

Bør være et prioritert tiltak 

På noen områder er det fortsatt nødvendig med støtteordninger for å lykkes med den pågående avkarboniseringen av tungtrafikken. 

På andre områder er det først og fremst avgjørende at myndighetene ser nærmere på hvilke regulatoriske barrierer som står i veien for at transportbransjen kan lykkes best mulig i møte med det grønne skiftet. 

Kan vi legge bedre til rette for en markedsbasert utbygging av et godt ladetilbud for tunge nyttekjøretøy gjennom en endring av dagens nettleiemodell, så bør det være et prioritert tiltak å følge opp for myndighetene i samråd med kraftbransjen. 

Vi stiller gjerne med i den videre dialogen om dette.

Powered by Labrador CMS