Bjørn Nyhagen fra Plastomer var på plass med rikholdig utvalg av skvettlapper.
Bjørn Nyhagen fra Plastomer var på plass med rikholdig utvalg av skvettlapper.

Bildeglimt fra IAA Transportation 2022

Årets IAA Transportation ble avsluttet søndag. Dato for neste messe er allerede spikret, men spørsmålet er hva slags messe det blir.

Fire år etter forrige IAA for nyttekjøretøy, to år mer enn vanlig på grunn av pandemien, var det høye forventninger til årets messe.

Det enorme messeområdet i Hannover var som vanlig fylt opp av alt fra lastebiler, varebiler og busser, til kraner, tilhengere og påbygg.

Tidligere het messen IAA Nutzfahrzeuge, mens den nå er omdøpt til IAA Transportation – for å signalisere at konseptet favner videre enn nyttekjøretøy i seg selv. Her skal du finne alt innen transport og logistikk.

Samtidig var det tydelig at noen av nedgangstrendene som har rammet personbilutstillinger de senere årene også har truffet nyttekjøretøybransjen.

Som YrkesBil tidligere har skrevet glimret halvparten av Europas varebiltilbud med sitt fravær på årets IAA.

Blant de store lastebilprodusentene var alle representert bortsett fra Renault Trucks. Dog var det tydelig at de som var der også hadde nedskalert – i form av betydelig mindre utstillingsareal. Hos MAN ble det for eksempel snakket om en tredjedel av arealet de hadde i 2018.

Bussprodusentene prioriterte heller ikke IAA Transportation i særlig grad.

En og annen buss var det selvsagt, blant annet hos Scania, MAN og Iveco. Daimler hadde også sine nyeste Setra på plass ved et pressearrangement dagen før pressedagen, men ingen busser inne på stand.

En egen utstillingshall var satt av til temaet buss – der var det i all hovedsak minibusser fra diverse ombyggere, og underleverandører av seter og annet busstilbehør. Dessuten var det flere som viste frem sine busser i shuttletjenesten inne på messeområdet, deriblant et par autonome piloter.

Det skal bli spennende å se hvordan oppslutningen om den store bussmessen Busworld i Brussel blir om ett år.

Disse nedskaleringene innebærer at utstillingshallene i større grad enn tidligere var fylt opp av underleverandører av ulike slag, i tillegg til at «last mile»-distribusjon med mikrokjøretøy og droner var representert mer enn tidligere.

Totalt var det 1.402 utstillere fra 42 ulike land på plass. 260 av disse stilte ut påbygg og/eller tilhengere, og det var nær 600 underleverandører. Ikke minst var det 68 «start ups» på plass, og seks produsenter av cargo-sykler.

I en pressemelding søndag ettermiddag oppsummerer arrangørene av IAA Transportation messen som «ekstremt suksessfull». Totalt antall besøkende på messen er ikke oppgitt i pressemeldingen, men de har i alle fall registrert at det personer fra totalt 72 land besøkte messen.

Med over 1.400 journalister på plass har messen også fått bred dekning internasjonalt. Ifølge arrangøren er det – foruten Tyskland – i USA, Canada, India, Japan, Kina og Sør-Korea messen er mest omtalt.

Nå er datoen for neste IAA Transportation i Hannover allerede spikret: Du kan markere 17. til 24. september 2024 i kalenderen.

Så gjenstår det å se hvilke utstillere som fortsatt er med, hvilke nye som kommer til, og i hvilket omfang.

Powered by Labrador CMS