-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Euro NCAP: Full pott til Ford, Volkswagen og en «outsider»
Hele Transit-familien har nå Platinum-sertifisering fra Euro NCAP. Volkswagen Transporter får det dermed også - fordi det er samme bilen som Transit Custom. Nykommeren Farizon SV fra kinesiske Geely er også med i det gode selskap.
Fiat Scudo, Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Opel Vivaro fra Stellantis er også testet, men nådde ikke helt opp til Platinum - og må nøye seg med Gold-sertifikat.
Men det er altså Ford som nå har gjort rent bord, etter at den nye og forbedrede utgaven av 2-tonns Transit ble det fjerde og siste medlemmet fra Ford Pro som mottok en Platinum-sikkerhetsutmerkelse fra Euro NCAP.
Dette er det høyeste oppnåelige resultatet fra Euro NCAP, og ble tildelt den nye utgaven av 2-tonns Transit, etter å ha testet den etter de nyeste og strengere sikkerhetskravene.
Her er det også på plass å minne om at sikkerhetsvurderingen av varebiler foretas basert på nivået av sikkerhetssystemer som finnes i kjøretøyet, i hovedsak da i form av ADAS (førerassistentsystemer).
Test- og vurderingskriteriene for varebiler ble innført i 2021, og senere utvidet senest i 2023.
Hele Transit-familien og Transporter
Den siste anerkjennelsen betyr imidlertid at Ford Pro nå tilbyr den høyest oppnåelige sikkerhetsratingen på alle modellene i Transit-familien.
Transit Custom, Transit Connect og Transit Courier har fått den samme Platinum-sikkerhetsutmerkelsen.
«Den oppgraderte versjonen av 2-tonns Transit er det nyeste nyttekjøretøyet fra Ford som oppnår en Platinum-rating. Med sikkerhetsteknologi på nivå med moderne personbiler plasserer Transit seg trygt blant varebilene som tilbyr det høyeste sikkerhetsnivået,» lyder dommen fra Euro NCAP.
Samtidig melder Euro NCAP nå at nye Volkswagen Transporter får Platinum-stempel i boka, til tross for at de ikke har foretatt en selvstendig test av denne modellen.
De skriver at siden syvende generasjon Transporter, som kommer på markedet i 2025, er en tvilling til Ford Transit Custom som er kollisjonstestet til Platinum-resultat i 2024 fortjener Transporter også denne utmerkelsen.
Mer overraskende er det kanskje at varebilen Farizon SV, fra den kinesiske giganten Geely (kjent for eierskap i Volvo, Lotus og så videre), er på samme nivå og kan smykke seg med Platinum.
«Som man kanskje kunne forvente kommer denne med det meste av den nyeste sikkerhetsteknologien. Disse presterer bra i Euro NCAPs tester, og varebilens Platinum-rangering plasserer den blant de beste alternativene for dem som legger vekt på sikkerhet», skriver Euro NCAP.
– Tar sikkerheten på alvor
– Sikkerheten til alle som kjører våre varebiler rundt i hele Norge og Europa er den aller viktigste prioriteten for oss, sier salgssjefen for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
Da nyeste generasjon 2-tonns Transit ble vurdert hos Euro NCAP tidligere i år, hadde de lagt til nye førerassistanseteknologier som antikollisjonssystem med automatisk nødbrems, filskiftevarsler og intelligent adaptiv cruisekontroll med intelligent hastighetsbegrenser.
Dette er bare noen av de mange førerassistanseteknologiene som leveres som standard på nye Transit.
Transit oppnådde en gjennomsnittsscore på 95% i de seks kategoriene den ble evaluert i. Resultatet inkluderer også en maksimalt høy score på «Occupant Safety Monitoring» and «Lane Support Systems.»
– Når vi neste år tar mål av oss på å bli størst i Norge på nyttekjøretøy er det ikke bare med Norges beste og bredeste utvalg av nyttekjøretøy, tjenester og software. Nå kan vi også tilby varebiler med det høyeste tilgjengelige sikkerhetsnivået som finnes. Det vet vi er viktig for våre kunder i Norge, sier Markussen.
Gull til Stellantis
Firlingene Fiat Scudo, Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Opel Vivaro fra Stellantis er også vurdert av Euro NCAP, men nådde altså ikke helt opp til Platinum - og må nøye seg med Gold-sertifikat.
Skjønt det er en kraftig forbedring fra forrige vurdering, da de kun oppnådde Bronse-utmerkelsen.
Hoppet skyldes, ifølge Euro NCAP, nye lovkrav som har sørget for å få på plass flere nye sikkerhetssystemer i disse varebilene.
Sikkerhetssystemene skal være forbedret og oppdatert «over hele linjen» og skal nå tilby beskyttelse på områder der de tidligere ikke gjorde det, skriver Euro NCAP.
Her er det Opel Vivaro som har vært under lupen hos Euro NCAP, men de tre andre søsknene får automatisk samme score - etter samme logikk som Transit Custom/Transporter.
Slik sett er det kanskje litt underlig at Toyota Proace, som teknisk sett er samme produktet som Stellantis-bilene, ikke nevnes av Euro NCAP.
Se hele varebiloversikten her: