Gladsak fra Hannover

Mye spennende å bruke tiden på lastebilutstillingen i Hannover, men så mye moro var det kanskje ikke. Designerne hos Iveco sørget for et pusterom i alt det snusfornuftige – og elektriske.

Publisert

En ekte konseptbil!

Det er ikke hver dag lenger. Men på Iveco-standen sto det en.

Forholdsvis diskret plassert, og selv var den ikke veldig oppsiktsvekkende, men den kan tolkes i mange gode retninger.

Som for eksempel at de store varebilene våre kan bli utsatt for ganske personlig behandling. Eller kanskje som eksempel på at den amerikanske trucken, pickup’en som er minst like mye privat- som jobb-bil, endelig er på vei inn på markedet.

Egentlig dreide det seg om en 4x4 Daily på 129 kW som det var jålet litt med og som var døpt Tigrotto. Det er et navn ingen husker lenger, men det er ikke vanskelig å godta at en offroader skal få lov til å hete lille tiger.

Det var ikke gjort meget med den. Førsteklasses lakkering og fargevalg, og så var noen førsteklasses snekkere sluppet løs på planet. Ingen ville ønske å få et skikkelig gruslass der bak.

Velte- og lastebøylen så så serieprodusert ut at for alt jeg vet får du kjøpt den over disk.

Det eneste som egentlig var litt annerledes var navnet.

Alle hadde dyrenavn. Tigrotto, Leonvicino, Lupetto o.s.v.

Alle ble også bygget på fabrikken i Brescia, der Iveco bygger denne Daily-serien nå. Iveco overtok OM i 1972.

OM da?

Et av de store lastebilnavnene i Italia, med røtter fra 1899. Også med en viss oppmerksomhet i sportsbil-kretser siden de førkrigskonkurrerte med Alfa Romeo – til de grader at de vant det første Mille Miglia i 1927.

Og nå ble vi altså minnet om den på et ellers mimre-svakt IAA.

Powered by Labrador CMS