Batterisamarbeid: eActros – CATL

Allerede i 2019 gjorde Daimler Truck AG og Kinas CATL avtale om batterileveringer for eActros og de to modellene fra Freightliner, eCascadia og eM2. Nå er avtalen utvidet.

Publisert

Omtrent samtidig med den store presentasjonen av eActros skrev Contemporary Amperex Technology Co. Ltd og Daimler under på en tilleggsavtale som intensiverer det samarbeidet som startet for to år siden.

CATL skal levere batteripakkene til eActros Long Haul modell som man regner med er klar for markedet i 2024.

Dobbelt premiere hos Daimler. Karin var best

Avtalen strekker seg ut forbi 2030 og gjelder Li-ion-pakker med de spesielle krav som settes når slike brukes i lastebiler. For eksempel at de må tåle ekstra mange ladesykluser og at de må kunne lades kjapt.

I tillegg ligger det planer om felles utvikling av fremtidige batteripakker for lastebilbruk der det spesielt skal legges vekt på moduloppbygning og skalerbarhet for å kunne møte de mange fremtidige lastebiltypene og brukerområdene som er planlagt.

Long Haul-versjonen av Actros er et typisk eksempel på spesialversjoner. Denne vil få en rekkevidde på minst 500 kilometer.

I følge SNE Research endte CATL på førsteplassen blant batteriprodusentene i fjor også, rett foran nesen på LG Energy Solutions.

Powered by Labrador CMS