SNIKTITT: Mercedes-Benz Trucks viser noen glimt og skisser av hvordan nye eActros LongHaul blir.

Mercedes-Benz Trucks avduker eActros LongHaul på IAA

Lover «megawatt-lading» og lang rekkevidde.

Publisert

Høstens store yrkesbil-begivenhet, IAA-utstillingen i Hannover i september, begynner å nærme seg. Dermed blir det også stadig tettere mellom nyhetsdryppene fra nyttekjøretøyprodusentene.

Nå er det Mercedes-Benz Trucks som melder at den batterielektriske eActros LongHaul langdistanselastebilen vil være deres messehøydepunkt på årets IAA Transportation.

Produsenten annonserte den 40 tonn tunge lastebilen i 2020 og presenterer «konseptprototypen» nøyaktig to år senere for første gang.

Versjonen vi får se på IAA skal dermed gi oss en pekepinn på hva vi har i vente av den kommende serieproduksjonen.

500 kilometer

De første prototypene er selvsagt allerede under intensiv testing og eActros LongHaul vil bli testet på offentlig vei i år. I løpet av det kommende året vil også prototyper settes ut til kunder for testing i «den virkelige verden».

Serieproduksjon er planlagt i 2024. Ifølge produsenten vil eActros LongHaul på en enkelt batterilading ha en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Lastebilen blir klargjort for såkalt «megawatt-lading».

I tillegg til eActros LongHaul, vil Mercedes-Benz Trucks presentere ytterligere nye batteri-elektriske lastebiler på IAA. eActros for tung distribusjonstransport har vært i serieproduksjon på Wörth-anlegget siden oktober 2021. eEconic, som er mye brukt i renovasjonsmarkedet, følger i juli.

– Elektrifiseringen av tung langdistansetransport er neste milepæl på veien mot CO2-nøytralitet. eActros LongHaul er et batteri-elektrisk kjøretøy som er planlagt å være økonomisk gjennomførbart for våre kunder, uttaler Karin Rådström, CEO for Mercedes-Benz Trucks.

Som en del av sin oppvarming til IAA slipper Mercedes-Benz Trucks også de første teaser-bildene av eActros LongHaul-konseptprototypen og kunngjorde ytterligere tekniske spesifikasjoner planlagt for produksjonskjøretøyet.

Batteriene som brukes i eActros LongHaul bruker litium-jernfosfatcelleteknologi (LFP). Disse kjennetegnes fremfor alt av lang levetid og mer brukbar energi.

20-80 prosent på halvtime

Batteriene kan lades fra 20 til 80 prosent på godt under 30 minutter på en ladestasjon med en effekt på rundt én megawatt, ifølge produsenten.

Lang rekkevidde på en enkelt lading i kombinasjon med megawatt-lading gir total rekkevidde på nivå med konvensjonelle lastebiler og muliggjør dermed to-skiftsdrift, hevder Mercedes.

Også Mercedes-Benz Trucks er opptatt av å få frem at de når det gjelder batterielektrisk langdistansetransport er opptatt av å tilby kundene «en helhetlig løsning», bestående av kjøretøyteknologi, rådgivning, ladeinfrastruktur og tjenester.

Mercedes mener en rekkevidde utover de cirka 500 km eActros LongHaul klarer på en lading er unødvendig for brorparten av veitransporten. «I tillegg begrenser lovbegrensninger på kjøretidene for lastebilsjåfører behovet for lengre rekkevidde. For eksempel må lastebilsjåfører i EU ta minimum 45 minutters pause etter maksimalt 4,5 timers kjøring. I løpet av denne tiden kan energien for den gjenværende ruten lades opp», heter det i pressemeldingen.

Samarbeider

Daimler Truck, Traton Group og Volvo Group har som kjent signert en bindende avtale om å etablere et joint venture for å få i gang etablering og drift av et offentlig høyytelses ladenettverk for batterielektriske, tunge langdistansebiler og busser i Europa.

Når det gjelder depotlading, samarbeider Mercedes-Benz Trucks med Siemens Smart Infrastructure og ENGIE.

I tillegg deltar Daimler Truck i prosjektet «høyytelseslading i langdistanse lastebiltransport» (HoLa). Målet med prosjektet, under oppsyn fra VDA (Verband der Automobilindustrie), er planlegging, konstruksjon og drift av en utvalgt høyytelses ladeinfrastruktur for batterielektrisk langdistansetransport.

To høyytelses Megawatt Charging System (MCS) ladepunkter vil bli satt opp på fire steder i Tyskland og testet i «virkelig bruk».

Powered by Labrador CMS