-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS

Daimler Truck med rekordresultat
Kanskje det hjalp å få Scania-folk i toppen, spurte vi da vi fortalte om Tratons rekordresultater for 2022. Det er grunn til å spørre om det samme nå som resultatene fra Daimler Truck er presentert.
Kortversjonen er: salget økte med 28 prosent, fra 39,8 milliarder euro, til 51. Driftsresultatet økte samtidig med solide 55 prosent, til fire milliarder euro.
Og med 455.500 biler er det ingen tvil om hver som er verdens største.
Scania-faktoren som må blandes inn i dette er Karin Rådstrøm, egentlig ingeniør, som kom til Daimler Trucks i begynnelsen av 2021 som daglig leder for lastebilprodusentens innsats i Europa.
Fra trist til topp
Nå kan hun se tilbake på sitt første hele år og på resultater som man ikke har sett maken til i dette århundre i hvert fall.
Det må være underlig for Martin Daum og Jochen Goetz og se hva som plutselig skjedde. De er henholdsvis styreformann og styremedlem med ansvar for finans hos produsenten og det er de som år etter år har lagt frem ganske triste resultater.
Det blir imidlertid veldig vanskelig i ettertid å vurdere hva som er Rådstrøms resultat og om de to herrene i virkeligheten har vært forholdsvis middelmådige.
For det er en annen stor endring man må ta med når resultatet skal vurderes: Dette er det første hele året Daimler Truck har vært et selvstendig børsnotert selskap.
Hvem vet i hvor stor grad den gamle restriktive konsernstrukturen har hindret lastebilprodusenten i å blomstre?
Mer enn doblet driftsresultatet
Men hvis vi isolerer Rådstrøms ansvar ser vi at kjernemerket Mercedes-Benz, som hun er ansvarlig for, med virksomheter i Europa og Latin Amerika, økte omsetningen med 25 prosent og mer enn doblet driftsresultatet fra 770 millioner euro, til 1,6 milliarder.
Dermed spratt divisjonens margin opp fra 4,8 til 8,1 prosent. Da har hun kortet sterkt inn på Volvos, som i fjor endte på 10,7 prosent.
Til og med buss har snudd. Fra tap på 77 millioner euro i 2021 i 14 millioner pluss i fjor.
Det gikk enda bedre i Nord Amerika, med et marked som også var positivt. Omsetning fra 15,8 til 22 milliarder euro er en økning på 40 prosent. Resultatet endte på 2,4 milliarder, opp 900 millioner – og driftsmargin på 10,8 prosent.
Men Asia (inkl. Fuso) skuffet. Omsetningen opp med nesten 10 prosent til 171 millioner euro. Allikevel falt driftsresultatet med 60 prosent til 171 millioner euro, og marginen gikk ned fra 7,2 til 2,6 prosent.
- Det fantes flere kunder enn biler i fjor, sier Daum.
Det betyr blant annet at de kunne selge biler til historisk høye priser. I snitt ti prosent over gammel snittpris.
Lovende utsikter
Samtidig er ordreinngangen stor, og utsiktene til dette året lovende.
De regner med at omsetningen vil øke til 55 – 57 milliarder med et resultat på mellom 7,5 og 9 prosent.
Og de ansatte kan vel i så fall regne med enda flere belønninger.
Som takk for 2022 ble det til hver av de 25.000 tariffansatte utbetalt bonus på 7.300 euro.