-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fords minste blir elektrisk
Når det gjelder varebiler kan ingen klage på Fords innsats. Nå viser de en nye Transit Courier. Stempler i første omgang, men batterielektrisk fra neste år.
Den nye lille varebilen fra Ford vil komme på markedet i høst.
Først med konvensjonelle drivlinjer og så med en batterielektrisk neste år.
Fra fabrikken i Craiova, Romania – side om side med Puma - kommer den nye bilen også med et dobbelkabin-alternativ.
Helt nytt
Du ser det både forfra og bakfra at dette er nytt. Fronten har fått en tydelig grill – den ser ut som en veslevoksen SUV fra den kanten.
Bakfra ser det hele mye mer «transportete» ut – kantete og volumorientert. For første gang får du en Europall inn den veien og med plass mellom hjulkassene.
Ut av de første data kan vi lese at last-volumet nå er på 2.900 liter, det har økt med 25 % i forhold til den utgående modellen. Det ser også ut som nyttelasten har økt merkbart. 700 kg for batterimodellen – det er 100 kg. mer enn før.
Dessuten har el-versjonen plass til 44 liter under panseret. Mer interessant er det kanskje at bakfra kan du laste inn gjenstander inntil 2,60 meter lange. Og du kan taue 750 kg. max.
Endringene kommer av at teknikken som før kom fra Fiesta (som vi sier farvel til i år) nå stammer fra tvilling-modellen Puma. Vi glemmer så lett at også Puma tilhører Fords kommende elektriske utvalg i tillegg til nye Explorer og den kommen VW-baserte cross-overen som kanskje blir hetende Capri.
Med Pumas B2E arkitektur som basis, og ikke den gamle Fiestaen, kan vi nok trygt regne med at prisen vil øke. Ikke et ord om den foreløpig, riktignok.
Mer komfort
Innvendig er det også store endringer. Kontorplass for føreren, en stor skjerm forteller at dette er mye mer oppkoblet enn den gamle bilen og det hele ser mer komfortabelt ut.
Dersom du drar til nyttebilutstillingen i Birmingham om fjorten dager kan du sikkert få prøvesitte bilen. Den har premiere der, ti år etter at den gamle debuterte på Genève-utstillingen.
Som forbrenner kan du velge mellom en liters tresylindret bensinmotor eller en 1,5 liters diesel med fire. Vi får se hvilken ytelse Ford bestemmer seg for å velge denne gang.
De påstår imidlertid allerede at den elektriske blir den rimeligste når man ser på totalutgiftene. Den vil få en motor på 100 kW som driver forhjulene. Batteriene på 55 kWh vil kanskje rekke til 3-400 km. rekkevidde.
At den også vil komme i passasjer-versjon er vel sannsynlig. Men hvordan denne vil passe inn i VW/Ford samarbeidet er langt fra klart.
Levering mot slutten av året
Produksjonen av E-Transit Courier skal etter planen starte sent i 2024.
Ford Motor Norge opplyser at norske kunder til sommeren får mulighet til å bestille nye Transit Courier med bensin- eller dieselmotor - med levering mot slutten av 2023.
Les også:
-
Euro NCAP: Full pott til Ford, Volkswagen og en «outsider»
-
Arbeidshester på prøve
-
Bedre flåtestyring – færre biler
-
Klar for fest på alle fire
-
Slik vil Ford sikre førsteplassen
-
Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
-
Hedin i gang med Ford-import i Norge: Tre norske F-150-forhandlere
-
– Vi vet at det vil være enda større etterspørsel etter denne
-
Storavtale: 40 elvarebiler i ett jafs
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av