-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fords minste blir elektrisk
Når det gjelder varebiler kan ingen klage på Fords innsats. Nå viser de en nye Transit Courier. Stempler i første omgang, men batterielektrisk fra neste år.
Den nye lille varebilen fra Ford vil komme på markedet i høst.
Først med konvensjonelle drivlinjer og så med en batterielektrisk neste år.
Fra fabrikken i Craiova, Romania – side om side med Puma - kommer den nye bilen også med et dobbelkabin-alternativ.
Helt nytt
Du ser det både forfra og bakfra at dette er nytt. Fronten har fått en tydelig grill – den ser ut som en veslevoksen SUV fra den kanten.
Bakfra ser det hele mye mer «transportete» ut – kantete og volumorientert. For første gang får du en Europall inn den veien og med plass mellom hjulkassene.
Ut av de første data kan vi lese at last-volumet nå er på 2.900 liter, det har økt med 25 % i forhold til den utgående modellen. Det ser også ut som nyttelasten har økt merkbart. 700 kg for batterimodellen – det er 100 kg. mer enn før.
Dessuten har el-versjonen plass til 44 liter under panseret. Mer interessant er det kanskje at bakfra kan du laste inn gjenstander inntil 2,60 meter lange. Og du kan taue 750 kg. max.
Endringene kommer av at teknikken som før kom fra Fiesta (som vi sier farvel til i år) nå stammer fra tvilling-modellen Puma. Vi glemmer så lett at også Puma tilhører Fords kommende elektriske utvalg i tillegg til nye Explorer og den kommen VW-baserte cross-overen som kanskje blir hetende Capri.
Med Pumas B2E arkitektur som basis, og ikke den gamle Fiestaen, kan vi nok trygt regne med at prisen vil øke. Ikke et ord om den foreløpig, riktignok.
Mer komfort
Innvendig er det også store endringer. Kontorplass for føreren, en stor skjerm forteller at dette er mye mer oppkoblet enn den gamle bilen og det hele ser mer komfortabelt ut.
Dersom du drar til nyttebilutstillingen i Birmingham om fjorten dager kan du sikkert få prøvesitte bilen. Den har premiere der, ti år etter at den gamle debuterte på Genève-utstillingen.
Som forbrenner kan du velge mellom en liters tresylindret bensinmotor eller en 1,5 liters diesel med fire. Vi får se hvilken ytelse Ford bestemmer seg for å velge denne gang.
De påstår imidlertid allerede at den elektriske blir den rimeligste når man ser på totalutgiftene. Den vil få en motor på 100 kW som driver forhjulene. Batteriene på 55 kWh vil kanskje rekke til 3-400 km. rekkevidde.
At den også vil komme i passasjer-versjon er vel sannsynlig. Men hvordan denne vil passe inn i VW/Ford samarbeidet er langt fra klart.
Levering mot slutten av året
Produksjonen av E-Transit Courier skal etter planen starte sent i 2024.
Ford Motor Norge opplyser at norske kunder til sommeren får mulighet til å bestille nye Transit Courier med bensin- eller dieselmotor - med levering mot slutten av 2023.
Les også:
-
Ford leier ut spesialbiler
-
Første norske Lightning-kunde – sett med amerikanske øyne
-
Heftig og begeistret fra Ford
-
Åpner nytt Transit Senter
-
Kompakt varebil i ny drakt, også som ladbar hybrid
-
– I Europa er Ford størst for 9. året på rad, og det skal vi bli i Norge også
-
Volkswagen-dominans i varebilmarkedet
-
Nye Transit Custom snart på plass
-
Ford presenterer Ranger med plug-in teknologi
-
Hedin forsyner Europa med F-150