-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Ny lastebilaktør får med seg Toyota i hydrogensamarbeid
Det franske lastebilmerket Hyliko har du antakelig ikke hørt om, men det at de nå får med Toyota på laget som leverandør av brenselceller gjør nok at det er smart å ta dem på alvor.
At Toyota også vil ha et stykke av kaka i det europeiske tungbilmarkedet, som nå står overfor store omveltninger i overgangen til nye energiløsninger, er ingen overraskelse.
Blant annet leverer Toyota brenselceller til den portugisiske bussprodusenten Caetano, og Toyota Norge AS vurderer seriøst å få bussen til Norge.
Nå snuser japanerne også på lastebilmarkedet.
Det franske oppstartselskapet Hyliko planlegger nemlig å integrere Toyotas andre generasjons hydrogen brenselcellemoduler i lastebiler til deres nullutslipps-flåtetilbud.
Ser stort potensial
Det nyeste samarbeidet innenfor lastebilsektoren utvider ytterligere Toyotas portefølje av parterskap hvor man tilbyr sin brenselcelleteknologi for hydrogenløsninger på tvers av forskjellige sektorer inkludert tog, busser, generatorer og forskjellige marine applikasjoner.
«Toyota Motor Europe (TME) sine brenselcelle-aktiviteter utvides til den kommersielle kjøretøysektoren, som et virkemiddel for å øke veksten av nullutslipps-mobilitet med hydrogen», heter det i pressemeldingen.
Mer spesifikt ser Toyota et stort potensial innen lastebiler, som frakter 77 prosent av alt gods på europeiske veier.
Toyota fremhever at lav vekt på hydrogensystemene muliggjør større nyttelast, samtidig som rask hydrogenpåfylling skal sikre høy utnyttelsesgrad for tungtransporten.

Presser frem infrastruktur
Bilgiganten mener også at kommersielle lastebilers bruksmønster og behovet for store volumer av hydrogen gjør tungbilmarkedet til sentrale bidragsytere i å utvikle bærekraftig infrastruktur.
Globalt arbeider Toyota allerede med flere lastebilpartnere for å integrere brenselcelleteknologi i tungtransporten.
ZANZEFF «Shore to Store» prosjektet i USA som startet tilbake i 2019, beviste nylig at brenselcelle-elektriske lastebiler kan matche ytelsen til dieselkjøretøyer og tilby et nullutslippalternativ klart til kommersiell utnyttelse.
«Partnerskapet med Hyliko markerer også et nytt steg mot TMEs visjon for hydrogen-verdikjeder i Europa», heter det i meldingen.
YrkesBil har vært i kontakt med Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge AS, med spørsmål om de vil jobbe aktivt med eller for å få Hyliko til Norge.
– Det er litt for tidlig å si noe om dette, siden det nytt for oss også, svarer Olsen.
Synergier
TMEs partnerskapsstrategi sikter mot å utvikle synergier
mellom forskjellige forretningssektorer og støtter områder som ønsker å utvikle fullverdige «hydrogen-korridorer».
– Hyliko er en dynamisk start-up med en bred visjon angående hydrogen, hvor de planlegger å tilby alle de viktigste elementene i en verdikjede: En brenselcelle lastebil, og leveranse av grønt hydrogen med et leasing- og vedlikeholdsprogram. Det å ha et helhetlig og langsiktig syn på vekst av verdikjeder for hydrogen er nødvendig for forretningsbærekraft og for å trygge investorene, sier Thiebault Paquet, Visepresident Toyota Motor Europe R&D2 og leder for Brencelcelle forretningsområdet i TME.
Hyliko vil tilby to modeller av sin brenselcelle-lastebil: en 44t trekkvogn og en 26t jevnlastebil (tilgjengelig i 6x2 og 6x4 varianter).
Disse vil utstyres med to Toyota brenselcellemoduler. Som
en del av leasingtilbudet for lastebilen, planlegger Hyliko å introdusere sin
egen infrastruktur for grønn hydrogen, inkludert produksjon, lagring og
distribusjon.
– Toyotas brenselcellemoduler er kjent for sin pålitelighet og ytelse, og er nøkkelkomponenter i utformingen og konstruksjonen av våre nye hydrogenlastebiler, sier Ovarith Troeung, administrerende direktør i Hyliko.
– Vi er ivrige etter å avduke vår nye brenselcellelastebil i nær fremtid for å bidra til å nå avkarboniseringsmålene for godstransport på vei, som er en viktig sektor i økonomien vår, sier han.
Mer om Toyota og H2
-
Toyota vurderer fortsatt å ta hydrogenbuss til Norge
Toyota Norge AS har tidligere snakket om å ta den tunge bussen fra Caetano, med Toyotas brenselceller, til Norge. Det er fremdeles aktuelt.
-
Toyota Hilux på hydrogen
…men du får ikke kjøpt den – ennå. Utviklingen starter nå.
-
Hino tatt med buksa nede
De fleste hadde kanskje trodd at slike tider var over. Men så raidet det japanske samferdselsdepartementet Hinos kontorer og kom ut med klare bevis på utslippsjuks.
-
Ny spiller inn i norsk hydrogen-prosjekt
Det tyske lastebilselskapet Quantron ønsker å distribuere hydrogenlastebiler til norske bedrifter i samarbeid med H2 Truck-prosjektet. Får vi dermed snart se flere hydrogenlastebiler på norske veier?
-
Hydrogen-lastebil fra Toyota og Hino
Toyota fortsetter å satse på hydrogen for tunge kjøretøy. Sammen med datteren Hino vil de utvikle denne lastebilen med totalvekt på 25 tonn og rekkevidde på 600 kilometer.
-
Toyotas tyngste på hydrogen
Sammen med Los Angeles havn presenterer Toyota nå en skisse på tunge, hydrogenfyrte, biler som et ledd i deres Clean Air Action Plan.