IKKE HYLEKOR, MEN HYLIKO: Den franske lastebil-startup'en vil tilby to modeller av sin brenselcelle-lastebil: en 44t trekkvogn og en 26t jevnlastebil (tilgjengelig i 6x2 og 6x4 varianter). Førerhusene har noen velkjente Renault-trekk.

Ny lastebilaktør får med seg Toyota i hydrogensamarbeid

Det franske lastebilmerket Hyliko har du antakelig ikke hørt om, men det at de nå får med Toyota på laget som leverandør av brenselceller gjør nok at det er smart å ta dem på alvor.

At Toyota også vil ha et stykke av kaka i det europeiske tungbilmarkedet, som nå står overfor store omveltninger i overgangen til nye energiløsninger, er ingen overraskelse.

Blant annet leverer Toyota brenselceller til den portugisiske bussprodusenten Caetano, og Toyota Norge AS vurderer seriøst å få bussen til Norge.

Nå snuser japanerne også på lastebilmarkedet.

Det franske oppstartselskapet Hyliko planlegger nemlig å integrere Toyotas andre generasjons hydrogen brenselcellemoduler i lastebiler til deres nullutslipps-flåtetilbud.

Ser stort potensial

Det nyeste samarbeidet innenfor lastebilsektoren utvider ytterligere Toyotas portefølje av parterskap hvor man tilbyr sin brenselcelleteknologi for hydrogenløsninger på tvers av forskjellige sektorer inkludert tog, busser, generatorer og forskjellige marine applikasjoner.

«Toyota Motor Europe (TME) sine brenselcelle-aktiviteter utvides til den kommersielle kjøretøysektoren, som et virkemiddel for å øke veksten av nullutslipps-mobilitet med hydrogen», heter det i pressemeldingen.

Mer spesifikt ser Toyota et stort potensial innen lastebiler, som frakter 77 prosent av alt gods på europeiske veier.

Toyota fremhever at lav vekt på hydrogensystemene muliggjør større nyttelast, samtidig som rask hydrogenpåfylling skal sikre høy utnyttelsesgrad for tungtransporten.

BRENSELCELLE: Denne skal Toyota levere til Hyliko.

Presser frem infrastruktur

Bilgiganten mener også at kommersielle lastebilers bruksmønster og behovet for store volumer av hydrogen gjør tungbilmarkedet til sentrale bidragsytere i å utvikle bærekraftig infrastruktur.

Globalt arbeider Toyota allerede med flere lastebilpartnere for å integrere brenselcelleteknologi i tungtransporten.

ZANZEFF «Shore to Store» prosjektet i USA som startet tilbake i 2019, beviste nylig at brenselcelle-elektriske lastebiler kan matche ytelsen til dieselkjøretøyer og tilby et nullutslippalternativ klart til kommersiell utnyttelse.

«Partnerskapet med Hyliko markerer også et nytt steg mot TMEs visjon for hydrogen-verdikjeder i Europa», heter det i meldingen.

KOMMER: – Vi er ivrige etter å avduke vår nye brenselcellelastebil i nær fremtid, sier Ovarith Troeung, administrerende direktør i Hyliko.
KOMMER: – Vi er ivrige etter å avduke vår nye brenselcellelastebil i nær fremtid, sier Ovarith Troeung, administrerende direktør i Hyliko.

YrkesBil har vært i kontakt med Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge AS, med spørsmål om de vil jobbe aktivt med eller for å få Hyliko til Norge.

– Det er litt for tidlig å si noe om dette, siden det nytt for oss også, svarer Olsen.

Synergier

TMEs partnerskapsstrategi sikter mot å utvikle synergier mellom forskjellige forretningssektorer og støtter områder som ønsker å utvikle fullverdige «hydrogen-korridorer».

– Hyliko er en dynamisk start-up med en bred visjon angående hydrogen, hvor de planlegger å tilby alle de viktigste elementene i en verdikjede: En brenselcelle lastebil, og leveranse av grønt hydrogen med et leasing- og vedlikeholdsprogram. Det å ha et helhetlig og langsiktig syn på vekst av verdikjeder for hydrogen er nødvendig for forretningsbærekraft og for å trygge investorene, sier Thiebault Paquet, Visepresident Toyota Motor Europe R&D2 og leder for Brencelcelle forretningsområdet i TME.

Hyliko vil tilby to modeller av sin brenselcelle-lastebil: en 44t trekkvogn og en 26t jevnlastebil (tilgjengelig i 6x2 og 6x4 varianter).

Disse vil utstyres med to Toyota brenselcellemoduler. Som en del av leasingtilbudet for lastebilen, planlegger Hyliko å introdusere sin egen infrastruktur for grønn hydrogen, inkludert produksjon, lagring og distribusjon.

– Toyotas brenselcellemoduler er kjent for sin pålitelighet og ytelse, og er nøkkelkomponenter i utformingen og konstruksjonen av våre nye hydrogenlastebiler, sier Ovarith Troeung, administrerende direktør i Hyliko.

– Vi er ivrige etter å avduke vår nye brenselcellelastebil i nær fremtid for å bidra til å nå avkarboniseringsmålene for godstransport på vei, som er en viktig sektor i økonomien vår, sier han.

Powered by Labrador CMS