NYE TIDER: Konsernledelsen i Mesta har besluttet at alle nyanskaffede varebiler fra nå av skal være elektriske.

Mesta: Kun elektriske varebiler heretter

- Dette er en stor og viktig beslutning for Mesta. Det påvirker våre investeringer og vi må legge til rette for nye måter å jobbe på, sier konsernsjef Marianne Bergmann Røren.

- Med beslutningen vil vi være proaktive og utfordre både markedet og bransjen. Vi har tatt et viktig standpunkt, det er jeg stolt av, fortsetter konsernsjefen.

Fossilt drivstoff er Mestas største kilde til CO2 utslipp.

For å nå målet om 50 prosent utslippsreduksjon innen 2030 må maskinparken langt på vei bli fossilfri.

Varebiler er en stor del av Mesta sin maskinpark og står for 20 prosent av selskapets klimagassutslipp.

Nå har altså konsernledelsen i Mesta besluttet at alle nyanskaffede varebiler fra nå av skal være elektriske.

Ikke bare enkelt

Det er imidlertid fortsatt områder Mesta opererer hvor det er utfordringer med ladeinfrastruktur og tilgjengelighet av biler.

FRA ORD TIL HANDLING: Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta, mener tiden er inne for å være offensiv, ta tøffe beslutninger og sette høye mål.

Entreprenøren benytter i mange sammenhenger pickuper, og i dette segmentet er tilbudet av helelektriske varianter fremdeles svært magert. Nå kommer imidlertid Maxus e-T90 snart på det norske markedet, og som kjent har mange produsenter el-pickup på sin fremtidige meny.

Konsernet understreker at gjennom resten av 2022 blir det en opptrapping av overgangen til kun elektriske nye varebiler.

Bergmann Røren påpeker at infrastruktur er under utbygging og oppgradering, og det kommer nye varebiler med bedre rekkevidde og kapasitet fortløpende.

- Elektriske varebiler er et viktig steg på veien for å levere på klimamålene, men det er klart at det er overgangen til fossilfritt drivstoff for de tyngre kjøretøyene og maskinene som virkelig kan utgjøre den største forskjellen. For egen del utgjør utslipp for tyngre kjøretøy nærmere 50 prosent av våre totale utslipp. Her er løsningen ikke like klar foreløpig, og det er en vei igjen å gå. Derfor er vi aktive i flere forum og prosjekter for å følge med på og påvirke blant annet infrastruktur for lading av tyngre kjøretøy, fortsetter Bergmann Røren.

Forlanger myndighetene på banen

Mesta jobber gjennom sitt medlemskap og styreverv i Skift, som en aktiv pådriver for en rask utrulling av infrastruktur forlading og nullutslippsdrivstoff for tungtransport og skip.

Under Mesta sin deltagelse på Arendalsuken, har behovet for en plan og fart bak gjennomføring av ladeinfrastruktur for tungtransport vært et gjennomgående tema.

Ladeinfrastruktur-budskapet var også ett av tre punkter Skift formelt overleverte til klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Punktene henger nøye sammen, og de andre to er; stor industriell satsing på offshore havvind og modige politikere som blir enige om en ambisiøs og troverdig klimaplan.

Mesta deltar også i NHO sitt Grønt Landtransportprogram for å være tett på teknologiutviklingen.

Flere tiltak

Selv har Mesta allerede gjennomført flere tiltak for å redusere utslipp fra transport.

- Vi har mål om å kutte tomgangskjøring med 25 prosent i perioden 2021-2025. I 2021 implementerte vi Linx, et digitalt flåtestyringssystemet som skal bidra til å redusere tomgangskjøring. Etter få måneder ser vi allerede at tomgangskjøringen faller, forteller konsernsjefen.

I 2021 kjøpte selskapet også sin første elektriske lastebil i samarbeid med Statens Vegvesen og med støtte av Enova. Lastebilen er utstyrt med både tipp og kran, og er i full produksjon i en driftskontrakt. Det testes batterikapasitet og egnethet til ulike driftsoppgaver.

- På den måten tilegner vi oss viktig kunnskap og erfaring for bruk av større elektriske kjøretøy, sier Bergmann Røren.

Powered by Labrador CMS