Jan Carsten Gjerløw har vært prosjektleder for det norske hydrogeninitiativet H2Truck. Her fotografert da MAN viste frem sine hydrogenbiler i Lillestrøm i mai 2024, da det fremdeles var håp om et gjennombrudd.

Skrinlegger hydrogen-satsning

Da prosjektet H2 Truck ble etablert i 2021 håpet de på å rulle ut minimum hundre hydrogenlastebiler på norske veier innen 2025. Det viste seg vanskeligere enn antatt. Nå avvikles hele prosjektet - og Enova-avgjørelse får mye av skylden.

Publisert

– Vi har samlet hele verdikjeden av transportbrukere, utbyggerne av stasjoner og produksjonsanlegg, og offentlige myndigheter til en felles innsats for å få dette til, uttalte Jan Carsten Gjerløw i 2021, da H2 Truck-prosjektet ble lansert.

Ambisjonen var klar: Minimum hundre nye, tunge hydrogenlastebiler på norske veier innen 2025. 

Underveis har det sett lyst ut opptil flere ganger, og det har vært snakk om biler fra både oppstartsbedriften Quantron som senere havnet i store problemer, og deretter fra veletablerte MAN - men i mars i år ble disse bilene satt på vent

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS