FORNØYD: Espen Markussen fra Ford Motor Norge kunne vise frem de nye Transit Courier varebilene i Sitges i Spania nylig.

PRØVEKJØRT:

Ford Transit Courier: Ny, større, tøffere og mer allsidig minstemann

Denne har stort potensiale til å bli en skikkelig hit!

Publisert

Det var virkelig en ny Transit Courier Ford nylig kunne presentere for europeisk fagpresse i Sitges nær Barcelona. 

Bilen er utviklet med utgangspunkt i et lasterom som er 25 prosent større enn i den utgående modellen. Den kan frakte kolli på opptil 2,6 meter lengde gjennom en luke i skilleveggen, og et nytt egenutviklet bakhjulsoppheng med endrete støtdemperfester har gitt mye større bredde mellom hjulkassene. Resultatet av det siste er plass til to europaller.

Ny standard

Nye Transit Courier er foreløpig tilgjengelig med forskjellige bensin- og dieselmotorer, og kan med disse trekke tilhenger på opptil 1.100 kilo.

– Vi merker allerede god etterspørsel etter nye Ford Transit Courier – og ikke minst den kommende helelektriske utgaven. Nytt design, stor allsidighet, og tilgang til FordPros tjenester for økt produktivitet og reduserte eierkostnader, i tillegg til de mange førerassistansesystemene bilen får med seg, mener vi i sum setter en ny standard i dette segmentet, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

SUV-INSPIRERT: Nye Transit Courier har fått et lett SUV-inspirert utvendig design.

Tre versjoner

Den nye kompakte varebilen er tilgjengelig med tre utstyrsnivåer – Trend, Limited og Active. Grunnmodellen Trend er priset fra 324.400 kroner med 1,0 EcoBoost bensinmotor på 100 hk og 6-trinns manuell girkasse, mens Active har en startpris på 384.400 kroner – da med 1,0 EcoBoost på 125 hk og 7-trinns automatgir.

Mellom disse to ligger Limited, som i tillegg til Trends standardutstyr også har bl.a. ryggekamera, parkeringssensorer foran, nøkkelfri start og trådløs mobillading. Nye, tøffe Active har spesielle hjulbuer, beskyttelsesplater foran og bak, takrails og 17 tommer sorte aluminiumsfelger.

Alle aktuelle drivlinjer

– Vi har lagt stor vekt på design, bedre plass og større allsidighet – og tilgang til videreutviklede teknologier gjennom blant annet FordPro. Samme bil kan nå leveres med alle aktuelle drivlinjer – bensin, diesel eller batterielektrisk.

– Med dieselmotor er nyttelasten inntil 850 kilo, sa Frank Butt, sjef for Courier-programmet, under presentasjonen av den nye modellserien.

PERSONBIL: Føermiljøet i varebiler blir mer og mer personbillikt. Slik er resultatet i nye Tranit Courier

Trådløs tilgang

– Nye Transit Courier er konkurransedyktig også på førerstøttesystemer, noe som bekreftes ved at dette er den første varebilen som vinner Euro NCAPs Platinum Safety Award.

Bilen kan blant annet leveres med intelligent adaptiv cruise kontroll med køassistent og filsentrering. På listen over muligheter finnes også blant annet blindsoneinformasjonssystem med varsel for kryssende trafikk, veikryssassistent og ryggeassistent.

SYNC 4 infotainmentsystem er på plass med 8 tommers berøringskjerm med bl.a. navigasjon og stemmestyring, og trådløs tilgang til Apple CarPlay og Android Auto, tilføyde merkesjef Andy Hodge.

Bedre proporsjoner

Det har skjedd mye med utvendig design på Transit Courier, som nå har fått et mye mer moderne og tøffere uttrykk; litt SUV-inspirert. Spesielt den nye grillen falt i smak.

– Det starter med kundenes forventninger, og betydningen av å få følelse for utseendet, sier Murat Seven, ansvarlig for design.

– Vi mener bilene ser tøffe og sikre ut, med gode siktforhold. I fronten dro vi grillen ut til sidene til en tøff og robust stil, med vertikale frontlykter og en tydelig innramming rundt det hele. Vi endte med en tøff og moderne front, som bidrar til å skape en naturlig designhelhet av hele bilen, la han til.

– Nye Transit Courier har fått bedre proporsjoner enn forgjengeren, og er fortsatt tydelig gjenkjennbar som en Ford – og den møter varebileieres ønske om at også deres bil skal se bra ut, tilføyde Murat Seven.

BREDDE: Legg merke til den økte bredden mellom hjulkassene, som bidrar til at to europaller får plass. Luken i skilleveggen åpner for gjenstander opptil 2,6 m lengde.

45 prosent mer

I nye Courier er lasterommet blitt 181 mm lengre, og det nye bakhjulsopphenget med skrådde støtdemperfester har økt avstanden mellom hjulkassene til 1.220 mm. Den kompakte varebilen kan dermed få med to europaller. 

Totalt lastevolum er 2,9 kbm, noe som er 25 prosent mer enn i utgående modell. En ny gjennomlastningsluke i skilleveggen mot kupéen gjør det mulig å frakte gjenstander med lengde opptil 2,6 meter.

Kundene kan velge mellom standard nyttelast eller en versjon med fjæring som kan håndtere brutto nyttelast opptil 854 kg, noe som er mer enn 45 prosent over utgående modells kapasitet.

Gode seter

Alle varebiler kommer med sidehengslede bakdører med 180 graders åpning og seks festepunkter i gulvet som standard. Gummi- eller tregulv og lasteskinner i mellomhøyde er også tilgjengelig for å kunne utnytte lasterommet enda mer effektivt.

På førerplassen er det lagt størst vekt på funksjonalitet og ergonomi, og for den som skal ha dette som arbeidsplass dette være et stort pluss. Instrumentpanelet er digitalt og gir god oversikt. Abonnementsbasert «tilkoblet navigasjon» er også et bidrag til å lette hverdagen.

Like imponerende er ikke hovedlyktene, som på lanseringsbilene var halogen. Vi har absolutt forventninger til at mer tidsriktige løsninger er på plass før bilen for alvor starter på utlevering til kundene.

ARBEIDSBORD: Rygglenet på passsjersetet kan felles forover og gi et lite arbeidsbord.

Arbeidsbord

Transit Courier har innebygd modem som sikrer oppkobling på nett og tilkobling til FordPros økosystem. Det sørger også for trådløse softwareoppdateringer som gjør bilen bedre over tid uten at man må bruke ekstra tid hos forhandler. 

Spesiell telefonholder på dashbordet er inkludert, og det er god plass til dokumenter og annet løsøre. Smarte oppbevaringsrom er det flere av, og passasjersetet kan felles frem slik at rygglenet kan fungere som et lite arbeidsbord.

Med appen FordPass Pro kan bilen låses opp og igjen fra mobilen, og man kan se hvor bilen til enhver tid befinner seg, finne ut hvor mye drivstoff som brukes og motta informasjon om bilens dekktrykk, væskenivåer, servicestatus, bremser og oljetilstand.

Hindre tyveri

Kunder med flere biler i sin flåte kan det første året bruke FordPro Telematics kostnadsfritt. Systemet bruker sanntidsdata for å maksimere produktivitet - og inkluderer dashbord for hvor kjøretøyet er - samt helse- og servicestatus.

Ford Pro Software kan også forbedre kjøretøysikkerhet for kollisjoner og innbrudd, ifølge produsenten. Med Fleet Start Inhibit kan flåteadministratorer dessuten skru på og av Transit Courier for å forhindre tyverier eller uautorisert bruk av varebilen utenfor arbeidstiden.

Lavere utslipp

Salget av helelektriske E-Transit Courier starter mot slutten av året med levering av biler til kunder fra tidlig neste år fra fabrikken i Craiova i Romania. I mellomtiden handler det derfor først og fremst om mer tradisjonelle, fossile drivlinjer – bensin eller diesel.

Bensinmotoren er en ny 125 hk variant av 1,0 liter Ecoboost-motoren. Både denne, og en 100 hk-versjon av samme motor, er gjennomgått grundig for lavere CO2-utslipp og bedre drivstoffeffektivitet.

Standard er 6-trinns manuell girkasse, men det tilbys også en 7-trinns dobbeltklutsj automatgirkasse. Begge deler fungerte overbevisende under testkjøringen ved Sitges. Det samme kan sies om EcoBlue dieselmotoren på 1,5 liter og 100 hk med 6-trinns manuell girkasse.

PÅGANG: – Vi merker allerede stor interesse for den nye generasjonen Ford Transit Courier, forteller salgssjef nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Kan bli en hit

Alle varebil-versjoner som ble vist i Sitges var lastet til halv nyttelast for prøvekjøringen. Et hovedinntrykk av nye Transit Courier er en lettkjørt og godt støydempet varebil med fine komfort-ressurser også for litt lengre drag. Førerplassen er godt tilrettelagt, og sikten absolutt bra, blant annet takket være de store og gode utvendige speilene.

Med i knippet av nyheter var også Tourneo i ny drakt. Lite aktuell for Norge nå med bensinmotor – men når denne kommer som elbil noen måneder lengre frem har Ford plutselig et meget sterkt kort på hånden som familiebil. Her er det plass, smarte løsninger og høyst trolig en pris som vil friste mange.

Tourneo-utgaven har generelt mer utstyr enn Courier, og 5-seteren har skyvedør på hver side bak. Denne som ren elbil med brukbar rekkevidde kan bli en hit!

Powered by Labrador CMS