ELEKTRISK: eS-Way er Ivecos første elektriske tunge lasteibl.

Iveco-offensiv i full bredde

Største satsing i selskapets historie koster en milliard euro.

Publisert

For første gang i selskapets historie har Iveco fornyet hele produktspekteret, noe som ble presentert i full bredde for internasjonal fagpresse, forhandlere og kunder under et stort arrangement i Barcelona forleden.

Den omfattende utviklingsprosessen startet i 2019, og representerer en investering på 1 milliard euro – også dette var «all time high».

– I utviklingen av dette topp moderne sortimentet har Iveco fokusert på fire hovedområder: produktivitet, sjåføropplevelse, bærekraft og connectivity, understreket Luca Sra, direktør for lastebilenheten hos Iveco Group under arrangementet, som ble gjennomført under temaet «Be the Change».

Det handler selvsagt om omstilling for å løse fremtidens utfordringer, og Iveco har de siste fire årene brukt mye energi og ressurser på å forutse markedets raske utvikling. Selskapet har investert tungt i å fornye produktene sine, basert på kundenes behov og forventninger, i samarbeid med klasseledende aktører i bransjen. Selskapet har utviklet et produktsortiment med flere drivstoffalternativer, slik at kundene kan velge løsninger som er både bærekraftige og lønnsomme – og tilpasset alle forretningsbehov.

BIOGASS: Alle Eurocargo-modeller kan leveres med drivlinje for biogass.

360 graders økosystem

Ifølge Iveco er resultatet et topp moderne modellutvalg med flere drivstoffalternativer, samt det største tjenesteutvalget hittil for å sikre komplette mobilitetsløsninger.

Merket har økt tempoet i utviklingen av elektriske kjøretøy, og har et eget produksjonssenter i Ulm i Tyskland, der de første tunge elektriske lastebilene fra Iveco produseres.

– Selskapet har utviklet et 360 graders økosystem for kundenes kjøretøy og krav, noe som er ytterligere et steg i retning tjenestestrategien. I en svært dynamisk bransje er Ivecos mål å bli kundenes pålitelige partner med hjelp med omstillinger og til å løse utfordringer.

Nytt kapitel

– Å jobbe for endringer er en fulltidsjobb som vi har brukt alle ressursene våre på de siste fire årene. I 2019 startet vi en ny utviklingsreise i Iveco ved å fokusere på kundene, og å tilpasse tilbudet vårt etter deres behov gjennom kjøretøyets livssyklus – og videre, sa Luca Sra, direktør for lastebilenheten hos Iveco Group, blant annet da han redegjorde for det store spekteret av endringer.

– I dag har vi kommet til et nytt kapittel i historien vår. Med lanseringen av 2024-modellene viser vi at vi raskt videreutvikler oss, at vi er der for kundene våre, og at vi bidrar til deres suksess med et 360 graders økosystem for mobilitet – med teknologi som er tilpasset deres behov på tvers av alle segmenter, og med det mest omfattende tjenestetilbudet, la han til.

ALLSIDIG:

Flere drivstoffalternativer

– IVECO har fornyet hele produktsortimentet for første gang i selskapets historie, og med en investering på én milliard euro, den største satsingen noensinne.

De nye funksjonene og innovasjonene, som er basert på kundenes virksomhet og som skal gjøre sjåførens hverdag både enklere og mer komfortabel, dekker alle aspekter av kjøretøyets systemer. Det handler om forbedringer av fremdrift, for eksempel takket være en topp moderne motor i tungbilsegmentet, det handler om ergonomi med sjåførsentrerte og personbillignende følelse og funksjonalitet, og det handler om avanserte brukergrensesnitt med forbedret teknologi for tryggere kjøring, sa han videre.

– Ivecos mål om å videreutvikle samfunnet og bidra til en bærekraftig omstilling av transportbransjen, er bakgrunnen for tilnærmingen med flere drivstoffalternativer. Dette sørger for at kundene kan velge den teknologien som oppfyller deres operasjonelle og forretningsmessige krav på best mulig måte.

Med fokus på at teknologi må tilpasse seg oppgavene og oppfylle målene, har vi utviklet elektriske versjoner av de lette og tunge kjøretøyene, samtidig som vi fortsetter å forbedre diesel- og naturgasskjøretøyene for å redusere miljøpåvirkningen.

GJERRIGERE: Nye S-Way får ny og gjerrigere motor.

Tjenesteutvalget

Iveco supplerer kjøretøysortimentet med et raskt voksende økosystem av løsninger – Iveco Services – som er utviklet som skal gjøre det enklere for kundene å administrere kjøretøyet eller flåten, redusere totalkostnadene og sikre lønnsomheten i virksomheten. Selskapet tilbyr også tjenester som er utviklet for å gjøre sjåførens hverdag enklere med økt komfort og sikkerhet.

Nullutslippsmobilitet

eMobility-tjenester er utviklet for å gjøre det enklere å bytte til elektriske kjøretøy, ved å øke produktiviteten, redusere totalkostnadene, og maksimere kjøretøyets rekkevidde og effektivitet. Og med GATE (Green & Avanced Transport Ecosystem), som er en innovativ modell for langtidsleie av miljøvennlige kjøretøy, der kundene bare betaler for det de bruker, slipper kunder som vurderer elektrisk mobilitet, å bekymre seg.

Iveco Capital tilbyr kundene finansieringsløsninger for elektriske kjøretøy, samt for resten av IVECOs modeller, inkludert finansiering, leasing og forsikring i alle markeder.

INNBYDENDE: Også i førerhuset skjer det ting...

Ny IVECO-logo

Iveco markerte med en ny logo som er i tråd med konseptet om omstilling. Den nye logoen har en moderne, svart stil som skal uttrykke merkets dynamiske tilnærming og innovasjon,

Denne merkevareidentiteten skal illustrere hvordan Iveco utvikler seg for å betjene et moderne samfunn i rask utvikling, samtidig som selskapet ikke glemmer røttene sine.

Mange forbedringer

S-eWay er den første elektriske tunge lastebilen fra Iveco. Den har opptil 500 km rekkevidde og støtter 350 kW hurtiglading, noe som gjør den aktuell for regionale oppdrag og semitraileroppdrag med 4 x 2. Ny førerhusteknologi inkluderer heldigitalt instrumentpanel og integrert infotainment for både Iveco S-eWay og eDaily. Iveco eDaily kan bestilles med fire batteripakker på 148 kWh, noe som gir rekkevidde opptil 240 km på et chassis for totalvekt 7,2 tonn. Det elektriske kraftuttaket på eDaily har 50 kW for optimal effekt.

Allsidige Eurocargo får nye CNG-motorer og er alene i klassen 12–19 tonn med alle modeller tilgjengelige med drivlinje for Biogass. Serien har nytt heldigitalt instrumentpanel og infotainmentsystem med sjåførtilpassede funksjoner – og nye sjåførassistentsystemer som også inkluderer beskyttelse av myke trafikanter.

Daily-serien har fått kundetilpassede connectivityfunksjoner, for eksempel fjernkontroller og profilinnstillinger, som skal sørge for at sjåfører og flåteeiere kan øke effektiviteten. Daily er eneste lette nyttekjøretøy med oppbygging på chassisramme som oppfyller de nye GSR-kravene i 3,5 tonn kategorien. Serien er mer bærekraftig enn noensinne. Alle modellene kan bestilles som elektrisk versjon, og med bio-CNG-motor.

Nye S-Way får den nye flaggskipmotoren xC13 Cursor som, sammen med forbedret aerodynamikk, drivlinje og GPS-prediktiv kjøring kan gi drivstoffbesparelser på opptil ti prosent. Ytterligere fire prosent skal kunne hentes fra effektivitetsfremmende tjenester og avansert overvåking fra Customer Uptime Center for lavere totalkostnader. Bilen har også fått heldigitalt førerhus med TFT-instrumentpanel, nytt infotainmentsystem og speilløse ryggekameraer, foruten moderne sjåførassistanse opptil selvkjøring nivå 2.

 

 

Powered by Labrador CMS