Disse tre har stor tro på nye eDaily: Fra venstre: Kåre Neergaard, business line manager, Håkan Jönsson, adm. direktør i Iveco North Europe & Baltics, og Anders Velta, country sales manager Iveco Norge.

Batteri og biogass hånd i hånd hos Iveco

eDaily er klar med eldrift over hele modellinjen, elektrisk S-Way med rekkevidde inntil 500 kilometer er testklar og biogassmotor tilbys i hele modellspekteret. Men Hedins Iveco-avtale blir neppe klar før ved årsskiftet

Tidligere i år overrasket Iveco mange med meldingen om en intensjonsavtale med Hedin Mobility Group. Planen er å overføre all virksomhet for varebiler, lette og tunge lastebiler og minibusser i Norge, Sverige, Danmark og Finland til Hedin.

Senere har det vært stille.

– Hvor står saken nå? YrkesBil spør Håkan Jönsson, adm. direktør i Iveco North Europe & Baltics.

– En avtale er ennå ikke klar, og det er løpende dialog om saken. Den første ambisjonen var å ha en avtale klar i løpet av sommeren, men dette er komplekse forhandlinger som omfatter både importører og forhandlere, så det tar tid. Nå er intensjonen å ha en avklaring om avtalen innen året er omme, sier Jönsson.

PALETTEN: Iveco viste sin fulle bredde på Transport & Logistikk i Lillestrøm nylig.

Intensjonen partene forhandler om, er Hedins kjøp av Iveco Groups distribusjons- og forhandlervirksomhet i de nordiske landene. 

Dette skal etter planen omfatte all Ivecos kommersielle aktivitet i området, unntatt bussalg og -service, finansielle tjenester og annen konsernvirksomhet.

46 varemerker i 13 land

I dag selges og vedlikeholdes Iveco Groups produktsortiment for kommersielle kjøretøy i Norden gjennom 39 forhandlere og flere enn 100 verksteder, inkludert detaljhandelen, hos de Iveco-eide forhandlerne i Sverige - Göteborg og Helsingborg, Norge - Bærum, Finland - Espoo og Danmark - Odense, også med ettermarkedstjenester og distribusjon av reservedeler. 

Dette nettverket vil bli en del av Hedin Mobility Groups internasjonale forhandlernettverk, som nå omfatter 270 forhandlere av 46 varemerker i 13 land.

Transaksjonen vil være gjenstand for statlig godkjenning.

På Ivecos stand på Transport & Logistikk 2023 var det også mer konkrete og nære ting enn intensjonsavtaler å se nærmere på for messe-besøkende.

Et eksempel på dette, er elektrifiseringen av den tradisjonsrike varebilserien Daily til, ja, nettopp – eDaily. Iveco lanserte Daily på slutten av 1970-tallet, og siden har dette blitt en meget sterk merkevare for selskapet.

– Ja, vi bygger videre på nettopp dette sterke navnet, sier Business Line Manager Kåre Neergaard til YrkesBil.

ELEKTRISK: Daily er blitt elektrisk fra 3,5 til 7 tonn.

Batteripakke i rammen

– Mottoet har vært «en Daily slik du kjenner den», bare med elektrisk drift i stedet for de mer tradisjonelle drivlinjene. Nå kan vi levere eDaily over hele modellspekteret fra 3,5 til 7 tonn med elektrisk drift, både som kassevogn og chassis for spesialpåbygg. Slik kan denne unike serien gi svar på alle behov i de aktuelle vektklassene, fastslår Neergaard, og tilføyer at tillatt tilhengervekt opptil 3,5 tonn også er et sterkt kort å slå i bordet med.

– eDaily har fått batteripakke integrert i rammen, og kan leveres med kapasitet fra 37 kWh til 111 kWh i tre trinn. Vi venter at totrinns-løsningen vil bli mest etterspurt, med en rekkevidde opptil 200 kilometer, sier Country Sales Manager, Anders Velta. Han legger til at eDaily leveres med 8 års batterigaranti. For trinn en gjelder 160.000 km, mens garantien for trinn to og tre går opp til 250.000 km.

– Er bilene i salg?

– Ja, eDaily er på markedet, og vi har foreløpig passert et 50-talls kontrakter, sier Velta, som kan fortelle at den nye eDaily-serien for tiden er på turné til viktige steder i Norge, Danmark og Sverige.

– Muligheten til å prøvekjøre bilen selv, er naturligvis viktig for markedsføringen. En ting er jo å se bilen, noe helt annet å prøve den selv. Vi tror både rekkevidde og kjørekomfort vil falle godt i smak, legger han til.

Bompengefritak

Hos Iveco er fokus fortsatt sterkt på biogass.

– Ja, vi heier på biogass! Produktene er her, så nå er vi klare til å ta markedet, sier Rune Velta.

– Biogass skal plukke fra dieselandelen i fortsettelsen. Vi har produkter fra 3,5 tonn og oppover – og sammenlignet med el er totalkostnadene med biogass fordelaktige.

I de laveste vektklassene er vi alene om å tilby denne løsningen, som gir god rekkevidde og er et fint supplement, ikke minst for biler som skal gå mye. Med bompengefritaket i Oslo kan man dessuten her ta igjen mye av merprisen. Vi kan levere gjennomprøvde løsninger, og ser muligheter for å ta en større andel av den tradisjonelle klasse 1-bilen, legger han til.

– Det er ikke tvil om at omstilling til mer bruk av biogass ville hjelpe raskere på utslippsreduksjonen enn om man bare skal vente på el-løsninger som passer alle. Vi ser da også at de store kundene har sterkt fokus på gass, sier Kåre Neergaard.

Utbyggingen av flere fyllestasjoner for biogass, er noe som ønskes varmt velkommen av Iveco.

– Dette er bra, men mer må til. Først og fremst er det nå viktig å fortelle politikere hva som faktisk er mulig, og stimulere til at det satses mer på dette. Biogass er en god løsning, men det er viktig at noe skjer nå. Nå kommer jo stasjonene, kjøretøy er klare fra produsentene – så nå er det kundenes tur, sier Velta, som henviser til totaløkonomien, der ikke minst anskaffelsesprisen for biogass-bilen er vesentlig gunstigere enn for el-lastebilen.

TUNG OG ELEKTRISK: Batterielektrisk Iveco S-Way ble vist frem i Lillestrøm.

El-tungvekter

En stor del av Norge kan nå ta biogass i bruk. 

– Vi har veldig stor tro på dette, og så får vi se hvordan det utvikler seg fremover – og hvor for eksempel hydrogen står om fem-seks år, sier Rune Velta.

Til Transport & Logistikk 2023 hadde Iveco dessuten med sin nye tunge el-lastebil, Iveco BEV S-Way. Etter at Iveco og Nikola skilte lag på utviklingssiden, er dette Ivecos europeiske svar; en 4x2 med ni batteripakker på til sammen 738 kWh. 

Dette gir en rekkevidde på opptil 500 km. Batterivekten øker egenvekten med 3-4 tonn, men siden dette nå kan legges til totalvekten, går det ikke ut over nyttelasten som tidligere – det kompenseres for mervekten teknologien medfører.

– Dette er mest en visuell markedslansering. I første omgang skal det bygges 100 tunge biler av denne sorten som skal ut i praktisk testing hos kunder, forteller Kåre Neergaard til slutt.

Powered by Labrador CMS