-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS

Kronikk: Vi tåler mye, men ikke alt
«Vi som er ansatt i Statens vegvesen tåler mye, men vi finner oss ikke i å bli trakassert og truet fordi vi gjør jobben vår».
Kronikk skrevet av: Bodil Rønning Dreyer, Divisjonsdirektør Statens vegvesen.
«Kandidaten reiser seg opp i raseri og sparker stoler veggimellom inne på kontoret.»
«På vei inn kommer kandidat etter mens hun hyler og skriker og peker meg opp i ansiktet.»
Alle sitatene i denne teksten er skrevet av førerprøvesensorer, kontrollører og ansatte på våre trafikkstasjoner de siste to årene. Til sammen har vi en liste på nærmere 150 hendelser som dreier seg om truende eller trakasserende oppførsel fra publikum. Jeg frykter at det reelle tallet er enda høyere. Flere slike situasjoner blir ikke rapportert. I tillegg vet vi at det foregår trakassering og uthenging av våre ansatte i lukkede grupper på Facebook og i andre sosiale medier.
«Når kunden går sier han; "håper alle brenner i helvete".»
«Kunden begynner å skrike høyt og skjeller ut vakten og ansatte.»
Vi i Statens vegvesen må av og til ta upopulære avgjørelser som kan få store konsekvenser for de som er i kontakt med oss. Det er ikke hyggelig å få beskjed om at bilen din må avskiltes. Og det er selvsagt skuffende å ikke bestå førerprøven, slik at du ikke får førerkortet du har gledet deg til lenge. De som rammes av disse avgjørelsene har lov til å bli irriterte og lei seg. Det har vi full forståelse for. Vi har imidlertid ikke forståelse for de som skjeller ut eller truer våre ansatte i slike situasjoner.
«Etter prøven begynte kandidaten å skjelle ut sensor og truet med å henge sensoren ut på Facebook.»
«Han kommer da mot oss, truende og peker på oss og sier at vi skal roe oss.»
Jeg sier ikke at vi i Statens vegvesen aldri gjør feil. Jeg sier heller ikke at vi ikke er åpne for å diskutere fag og regelverk. Men vi ber om at du som besøker trafikkstasjonene våre og som vi stopper i kontroll langs veien møter oss med respekt og utviser god folkeskikk. Våre ansatte har i oppgave å forvalte et komplekst regelverk på vegne av samfunnet. Det er mennesker inni uniformene våre og feil kan forekomme. Er du uenig i et vedtak en av våre saksbehandlere har fattet, kan du sende oss en klage – ikke skjelle oss ut eller true oss. De færreste av oss ønsker å bo i et land der offentlige ansatte kan trues til å se bort fra lover og regler.
Vi har imidlertid ikke forståelse for de som skjeller ut eller truer våre ansatte i slike situasjoner
Bodil Rønning Dreyer, Statens vegvesen
«Hun slår, dytter meg vekk og trenger seg inn. Der setter hun seg ned, og nekter å flytte seg før mannen hennes har fått hjelp.»
«Kunden oppførte seg høylytt og truende, og kjeftet rundt seg.»
Det er en fattig trøst at vi ikke er de eneste som opplever dette. Flere etater har nok merket at respekten for offentlige ansatte har minsket i løpet av de siste tiårene. Og det går knapt en uke uten at vi kan lese om politikere på nasjonalt og lokalt plan som opplever trusler og trakassering. Det er en skummel samfunnsutvikling. Ingen skal behøve å bli møtt med utsagn som dette bare fordi de gjør jobben sin:
«Det største viruset er de som jobber her!»
«Du må hate folk - du er ikke normal!»
«Dere er noen jævla drittsekker!»
Jeg håper vi får se og høre mindre av dette i årene som kommer. Og jeg vil samtidig takke alle de som møter oss med respekt og folkeskikk – selv om vi tar upopulære avgjørelser.
Det er heldigvis de fleste.