-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

MAN legger ut på Norgesturne
Pandemien og Ukraina-krigen har på hver sine måter skapt store utfordringer for introduksjonen av MANs nye lastebilprogram. Nå skal den oppgraderte produktporteføljen vises Norge rundt.
Startskuddet for det MAN Truck & Bus Norge omtaler som MAN Performance Tour gikk denne uken.
De skal kjøre fra Alta i nord til Kristiansand i sør, med stopp innom de fleste av MANs servicepunkter gjennom det langstrakte landskapet.
Kun avbrutt av litt høstferie skal karavanen, i to team, holde det gående frem til slutten av oktober.
Med seg har de fem biler, fra minste MAN TGE til en skikkelig rugg av en TGS 8x8.
- Vi gleder oss til dette, sier Johnny Martinsen, produktsjef for lastebil i MAN Truck & Bus Norge til YrkesBil.
Som kjent har MAN hatt store utfordringer som følge av pandemien, som brøt ut samtidig som de hadde lansering av sin nye lastebilgenerasjon, i 2020.
Deretter kom Russlands invasjon av Ukraina, som medførte store produksjonsproblemer for MAN som måtte stenge fabrikker i flere uker.
Etterdønningene i form av forsinkelser har vært merkbare frem til nå.
- Av disse grunnene har vi ikke hatt mulighet til å vise frem alle våre nye produkter på denne måten, før nå. Og det er mange år siden sist MAN har gjennomført en så omfattende karavane i Norge som det vi gjør nå, sier Martinsen.
Ny girkasse
En av de store nyhetene som er med på karavanen er den nye PowerMatic-girkassen fra ZF.
Egentlig er det to typer girkasser, avhengig av hvor stort inngangsdreiemoment det er snakk om: En type for de minste lastebilmodellene, TGL, og en type for de større mellomklassevariantene som TGM.
- Vi er veldig spente på mottakelsen i markedet av nye Power Matic. Dette er en konverter-girkasse som gir en sømløs giring, i motsetning til automatiserte manuelle girkasser, sier Martinsen.


Konverter-automatgir MAN PowerMatic 08.13 OD har 8 gir framover og 1 reversgir. Den er utført som en overdrive-girkasse (i7= 0,84, i8= 0,64) og designet for et maksimalt inngangsdreiemoment på 1 250 Nm. Girspredningen er 7,65.
Søstergirkassen MAN PowerMatic 08.09 OD er på sin side designet for et maksimalt inngangsdreiemoment på 900 Nm, men har for øvrig de samme spesifikasjonene.
MAN fremhever lav egenvekt for girkassen, som betyr mer nyttelast.
Den hydrodynamiske momentomformeren gir både svært kraftig og nesten slitasjefri igangkjøring og fintfølende, presis manøvrering, hevder MAN.

Det passende startgiret velges automatisk avhengig av størrelsen på lasten og stigningen. Integrerte lamellkoblinger sørger på sin side for at et girskift utføres uten avbrudd i trekkraften (under belastning) - noe som skal gi blant annet god akselerasjon.
Låseclutch
For å øke effektiviteten har MAN PowerMatic en låseclutch. Ved konstant kjøring kobler girkassens inngående aksel direkte til den utgående akselen og forhindrer dermed at omformeren slurer.
Føreren kan velge mellom forskjellige, innsatsspesifikke kjøreprogrammer ved å bruke høyre styrearm (avhengig av individuell kjøretøykonfigurasjon). Hvert kjøreprogram er basert på sin egen programvare, som bruker data som kjøremotstand, tonnasje og topografi for å bestemme tid for girskift og hastighet ved girskift.
Den speilfrie kameraløsningen MAN OptiView er også blant nyhetene som kundene kan teste.
Her treffer du Team 1
Servicepunkt | Sted | Dato |
Auto Last Møre AS | ÅLESUND | 16-17 Sep |
Trucknor Førde AS | FØRDE | 19-20 Sep |
Kveen AS | STRYN | 23-24 Sep |
MAN Truck and Bus avd. Bergen | BERGEN | 26-27 Sep |
Last Haugesund AS | SVEIO | 30 Sep - 01 Oct |
Skude Transport & Spedisjon AS | KOPERVIK | 02-03 Oct |
MAN Truck and Bus avd. Stavanger | STAVANGER | 14-15 Oct |
Maskin & Auto Service Sør AS | KRISTIANSAND | 17-18 Oct |
Larvik Last og Buss AS | LARVIK | 22-23 Oct |
MAN Truck and Bus avd. Drammen | DRAMMEN | 24-25 Oct |
MAN Truck and Bus avd. Fjellhamar | FJELLHAMAR | 28-30 Oct |
Her treffer du Team 2
Service-punkt | Sted | Dato |
Voss AS | SKULESTADMO | 18.sep |
ValdresBil AS | FAGERNES | 23-24 Sep |
Team Verksted avd. Otta | OTTA | 26-27 Sep |
Jonstad Auto AS | ALVDAL | 07-08 Oct |
Glåmdal Bilco AS | KONGSVINGER | 10-11 Oct |
MAN Truck and Bus avd. Rudshogda | RUDSHØGDA | 14-15 Oct |
Team Verksted avd. Askim | ASKIM | 17-18 Oct |
MAN Truck and Bus avd. Sarpsborg | SARPSBORG | 23-24 Oct |
LES OGSÅ:
-
Hydrogen: Fremtid eller flop?
-
Tror på elektrisk gjennombrudd
-
– Vi forventer at eTGE vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av 2-3 år
-
Tungt for tunge tyskere
-
Forventer lengre leasingperioder for elektriske lastebiler
-
Serieproduksjonen starter i 2025 - men her får vi prøve MANs nye eTruck på norsk vei
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
-
Scania øker forspranget
-
Blir MAN-forhandler i Kristiansand
-
Blandet tredje kvartal hos de tunge